Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Världens högsta marginalskatt

Cliffb skrev 2018-02-09 21:40:28 följande:

Jag har i flera inlägg förklarat att mina källa var Sandro Scocco som även om han inte är nationalekonom är en meriterad och respekterad ekonom. Jag har också pekat på att den f. d. finansministern Anders Borg (M) i omgångar har varit tydlig med att det finns viktigare saker i det svenska samhället än att ta bort värnskatten (och därigenom sänka marginalskatten).

Den egentliga frågan just nu är väl varför du skriver inlägg på Familjeliv under ett tiotal olika användarnamn. Det känns inte stabilt.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    thomas52 skrev 2018-02-10 08:01:15 följande:

Se där, Ännu ett användarnamn med sifferkombinationer!

Jag tycker att du beter dig som en bebis. Jag har svarat på samma kritik i ett flertal inlägg men du tar tydligen inte in vad jag skriver. 

Har du svårt att acceptera att inte ens borgerliga partier vill plocka bort marginalskatten? Om inte ens den politiska oppositionen vill se något annat än ett progressivt skattesystem i Sverige så kommer du inte får det.
    Det kanske är läge att flytta? I de gamla kommuniststaterna finner du det du söker.  

• KillBill
    this is a test skrev 2018-02-10 10:29:45 följande:

Saxat från svt.se, L vill slopa värnskatten. Frågor på det?"Allianspartierna är överens om en sak, att inkomstskatten ska sänkas. Däremot är partierna oeniga om vem det är som ska få mer pengar i plånboken. Höginkomsttagare står mot låginkomsttagare, och ska sänkningarna gå enbart till de som jobbar eller till pensionärer, arbetslösa och sjuka?

SVT Nyheter har tagit del av Liberalernas skatteförslag. Jan Björklund vill lägga 12,7 miljarder kronor för att sänka inkomstskatten för alla som tjänar mer än 37.700 kronor i månaden och mest för dem som tjänar mer än 54.300. Det ska ske genom slopad värnskatt och höjd brytpunkt för statlig skatt."

är det inte dags att sluta hittapå saker. Var är nationalekonomerna du refererade till? Det är faktiskt ganska stor skillnad på en nationalekonom och en politiker utan utbildning.

Jag har inte påstått att 4-5% partiet Liberalerna inte vill skopa värnskatten. De har varit deras politik i mer än 10 år. Däremot fick L inte med sig övriga allianspartier när alliansen regerade och inte heller inför perioden 2015-2918. Nu säger moderaterna att de inte kan lova att värnskatten tas bort 2019-2022 så det kommer inte bli något slopande av värnskatten den här gången heller.

Dessutom är alla allianspartier överens om att behålla den statliga skatten på 20% så alla borgerliga partier vill att vi ska ha ett progressivt skattesystem i Sverige.
  • KillBill
    this is a test skrev 2018-02-10 11:04:52 följande:

Du verkar inte ha förstått innebörden av progressiv beskattning. Möjligtvis kan man säga att det svenska skattesystemet inte är helt progressivt. Skattesystemet hade varit mer progressivt om skatten hade ökat redan vid löner som bara låg 1 % över genomsnittslönen. 

• KillBill
    oOOo oOOo skrev 2018-02-10 14:04:57 följande:
    Skattesystemet hade varit ännu mer progressivt om skatten hade ökat redan vid löner över 0kr.
    Ja visst är det så. Vi får hoppas att personen bakom användarnamnet "this is a test" har förstått det nu.
  • KillBill
    oOOo oOOo skrev 2018-02-10 14:41:07 följande:

Så då undrar man varför du väljer att börja din progressivitet vid genomsnittslönen?

Därför att jagg svarade på ett inlägg som utgick från genomsnittslönen.
  • KillBill
    mr babelino skrev 2018-02-10 23:58:34 följande:

Trappsteg på 20% är väl inte så progressivt?

Nej jag har konstaterat att det inte är särskilt progressivt förrän man kommer upp i högre löner.
  • KillBill
    Femhenist skrev 2018-02-11 10:03:17 följande:

Känns som att begreppen skulle behöva redas ut, och så måste ni nästa få med grundavdraget i diskussionen.

Mycket bra inlägg som gör att får en mer faktabaserad diskussion.

• KillBill
    no pain no gain skrev 2018-02-11 11:39:51 följande:

Fina figurer. Mitt påstående stämmer fortfarande. Övanför 124000 är vår skatt platt. Jag hävdar att man borde ha en mjuk kurva, och inte dessa kanter eftersom dessa blir till trösklar. Över 39000 lönar det sig ej att arbeta längre.

Välgörenhet har blivit oerhört populärt. Man gör en massa jobb gratis och anses därmed vara en "god" människa. Men helt lottlös blir inte godhetsposteln. Nä, välgörenhetsorganisationen brukar bjuda på en konferens på en mysig semesterort då och då.

Lek med tanken att den lilla människan nöjer sig med en medelinkomst och ger det lilla extra till något som är skattebefriat. Inser du konsekvensen för staten?

Det stämmer inte att vi har platt skatt över 124 000 kr. Grundavdraget och det avtrappade jobbskatteavdraget gör att skatten kommer vara progressiv även på inkomster över 124 000 kronor. På en inkomst på 125 000 så kommer den tala skatten uppgå till drygt 46 %, på en inkomst på 150 000 kr så kommer den totala skatten uppgå till 47,8 % på en inkomst på 200 000 kr så uppgår den totala skatten till 49,6 % o.s.v. 

På inkomster över 1 miljoner kronor per månad så ökar emellertid skatten inte så mycket (uppgår till 54 %) och först när du tjänar 10 miljoner i månaden så kommer din skatt att uppgå till 55 %.

• KillBill
    no pain no gain skrev 2018-02-11 12:46:15 följande:

Fel igen. Ovenför 124000 har grundavdraget sen länge spelat ut sin roll. Skatten är c:a 57% på varje krona intjänad ovanför denna inkomst. Jag tror inte riktigt du lyckas ta in att jag menar på inkomster ovanför 124000.

Ingen av kurvorna stämmer på vårat skattesystem eftersom marginalskatten sjunker vif c:a 124000, för att därefter vara platt.

Kallar du skattesystemet progressivt när de som tjänar mest betalar LÄGRE marginalskatt?

Mina exemel är korrekta. Du betalar totalt sett en högre procentuell skatt på din inkomst (efter grundavdrag) om din inkomst ökar och tjänar du exempelvis 200 tusen så är din procentuella skatt högre om din inkomst är 125 tusen.
Svar på tråden Världens högsta marginalskatt