Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Världens högsta marginalskatt

Draken55 skrev 2017-12-15 17:52:11 följande:
    Jahadu, det är därför han säger att det är  medelmåttligt. ??

Det finns propaganda överallt, vill man tro på skiten står det en fritt, vi är säkerligen bättre än Somalia, men att Sverige skulle vara topp i Europa är  precis som din egen minister  säger ,en illusion.

Vi kommer högt i rankingarna tack vare att stora investeringar görs i forskning och utveckling. Men ser vi på vad vi får ut i form av nya innovationer, produkter, tjänster, och växande bolag ? då är Sverige medelmåttigt, säger han.
    www.va.se/nyheter/2016/03/03/sverige-i-patenttoppen---rekordmanga-beviljade-patent/

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Draken55 skrev 2017-12-15 18:39:51 följande:

Nyss var vi bäst, nu anpassar du snabbt din propaganda till att det är ok att vi är medelmåttliga men vi strävar efter mer,

vindarna vänder snabbt ser jag.

Jag har aldrig påstått att Sverige skulle vara ett land utan innovationer, så du behöver inte sitta och tro att du kan få mig att inse nåt jag redan vet, tack.

Vad svamlar du om? Ett av världens mest innovativa länder har jag sagt hela tiden och så är det också!
  • KillBill
    man och nöjd skrev 2017-12-15 18:16:24 följande:

Nej, det har jag inte sagt. Jag har sagt att gränsen för att tvingas betala 50% marginalskatt är skrämmande nära genomsnittslönen.

Så hög skatt skall vara för höginkomsttagare. Inte för helt vanliga männsikor som jobbar övertid.

Genomsnittslönen i Sverige ligger alltså på drygt 32 000 kronor i månaden. Tror du att en medelinkomsttagare med en lön på 32 000 kronor i månadslön tycker att den egna lönen är skrämmande nära gränsen för statlig skatt som är ca 38 000 kronor? Själv tror jag att den som tjänar 32 000 kronor tycker att 6 000 kronor (72 0000 kr om året) är en ganska stor löneskillnad.
  • KillBill
    man och nöjd skrev 2017-12-16 02:44:20 följande:
    Den som tjänade 32000 år 2015 kommer i många fall tjäna 35000 år 2018 som vi strax går in i.

Tror du denne känner sig högavlönad? Tror du denne känner sig vara nära gränsen till höginkomsttagare. Det behövs bara några tusenlappar till innan den stackaren springer rakt in i väggen.

Nu är det ju så att du hänvisar till en undersökning som publicerades 2017 och som avser inkomståret 2016. Dessutom så är det så att gränsen för statlig skatt normalt sett indexjusteras årligen och höjs i takt med genomsnittliga löneökningar på arbetsmarknaden (att inte gränsen för statlig skatt höjs nästa år är ett undantag).

• KillBill
    man och nöjd skrev 2017-12-17 00:50:37 följande:
    Jag tyckte nog att det stod 2015 på några ställen, men jag kan ha fel och det kan vara 2016 som avsågs.

Det är dock inget ovanligt att de rödgröna försöker trycka ner gränsen för statlig inkomstskatt genom att inte räkna upp skiktgränserna. De gick ju t.o.m ihop med SD och drev igenom detta 2014 och så har det väl fortsatt flera år sen dess.

Det nya normala är att lönerna räknas upp, men skiktgränsen ligger stilla.

Det tillfälliga är det normala i de rödgrönas värld. Den tillfälliga så kallade värnskatten infördes 1995 och är 22 år senare fortfarande tillfällig. De rödgröna har ingen som helst trovärdighet. Målet är att helt vanliga arbetare ska betala minst 50% skatt, vaddet verkar.

Du har fel. Gränsen för statlig skatt har (bortsett för inkomståret 2016) höjts varje år. I år höjdes gränsen med 2 % och nästa år föreslår regeringen att skiktgränsen ska höjas med 0,7 %. År 2014 och 2015 höjdes skiktgränsen med 1,8 % respektive 2,2 %.Jag kan alltså lugna dig med att det inte finns någon risk för att en medelinkomsttagare som år 2016 tjänade 32 200 kronor i månaden (enligt den rapport du länkar de till) med regeringens politik kommer bli tvungen att betala statlig inkomstskatt.

• KillBill
    man och nöjd skrev 2017-12-17 16:10:55 följande:

Jag kan garantera dig att tusentals av de som 2015 tjänade 32200 kronor kommer tvingas betala statlig inkomstskatt 2018.

Den som har fel är därmed du.

Varför är det så viktigt för dig att vanliga arbetare ska ha över 50% i marginalskatt?

Jag har inget emot höga marginalskatter, bara de inte drabbar vanligt folk. För mig får gärna börs-vd'ar m.m betala höga marginalskatter. Då skulle man kunna prata om "de som tjänar mest". Att säga så om den som tjänar 40000 och har stora omkostnader för att göra det möjligt, inger ingen större trovärdighet.

Nej jag har inte fel. Bara den som tjänar flera tiotusentals kronor mer än genomsnittslönen för helåret 2018 kommer att betala statlig inkomstskatt/marginalskatt.

De relativt få arbetare som betalar marginalskatt gör det för att de har en hög lön. Dessutom innebär den statliga skatten (för de arbetare som betalar den) att skatten totalt sett ökat ned någon procent. Det är rimligt att de som har en relativt hög inkomst betalar några procent mer i skatt.
  • KillBill
    man och nöjd skrev 2017-12-17 19:21:35 följande:
    Det stämmer inte. För den som har medellön (32200 2016) räcker det med några tusenlappar per år i lönelyft för att komma upp i 2018 års gräns för statlig inkomstskatt.

30% av sjuksköterskorna har över 50% marginalskatt.

Varifrån har du fått att 38000 skulle vara en hög lön? Den är inte dålig, men hög lön? Den räcker väl för att hanka sig fram, men mer är det inte.

Det är rimligt att de som har en hög inkomst betalar klart mer skatt. Men då ska gränsen gå vid en rejält hög inkomst. Det ska inte drabba vanligt folk som lyckas få en liten bonus.

Ok, vi tar det steg för steg.

1. Du har länkat till en rapport som visar att den genomsnittliga lönen gör en löntagare 2016 var 32 200 kr

2. Med en förväntad löneökning på 2,2 % per år så kommer den genomsnittliga lönen år 2018 uppgå till 33 600 kr.

3. Gränsen för statlig skatt 2018 går vid 38 200 kr

4. En löntagare med genomsnittliga lön 2018 på 33 600 kr kommer således tjäna ca 4 600 kr för lite i månaden (ca 55 000 kr per år) för att behöva betala statlig skatt/marginalskatt.

Det hade varit mycket glädjande om 30 % av sjuksköterskor skulle ha så hög lön att de måste betala statlig skatt men det är med all sannolikhet en skröna som sprids av svenskt näringsliv (som är kritiska mot marginalskatt). Enligt vårdförbundet så låg medianlönen för en sjuksköterska (alla typer av yrkesgrupper inkl. chefssjuksköterskor i landstingen (största arbetsgivare för sjuksköterskor) 2016 på 32 290 d.v.s. på ungefär samma nivå som den genomsnittliga nivån för samtliga löntagare. 

Jag tror att många sjuksköterskor gärna tjänar så mycket att de får vara med och betala statlig skatt. Sjuksköterskor om några vet att den statliga skatten bl.a. går till statsbidrag till landets kommuner och landsting som därigenom kan satsa med på vården och sjuksköterskor är därför troligtvis inte särskilt kritiska mot statlig skatt.

• KillBill
    man och nöjd skrev 2017-12-17 20:31:07 följande:
    Ok, missade att du menade för helåret. Då är det en annan sak. Men nu har du själv insett att genomsnittsinkomsttagaren 2018 är så lite som 4600 kr brutto ifrån att vara höginkomsttagare.

För 2017 kan vi se att 30% av sjuksköterskorna klassas som höginkomsttagare. Snälla, kan du inte åka ut och berätta för dem att de är detta?

Från ekonomifakta.se:
    www.ekonomifakta.se/Artiklar/2017/juni/statlig-inkomstskatt-nagot-for-alla/

Detta är dock bara början. En mandatperiod till med de rödgröna och snart betalar all heltidsarbetande statlig inkomstskatt.

Jag saknar dock svar på frågan. Varför är det så viktigt för dig att vanligt folk ska drabbas av detta?

Jag är inte övertygad om att Svensk Näringsliv (som är lobbyister för att sänka skatten) är helt tillförlitliga när det gäller den här typen av sammanställningar som bygger på Svenskt Näringslivs egna prognoser men OM det skulle vara så att 30 % av landets sjuksköterskor tjänar 38 300 eller mer så är det mycket glädjande.

En sak som jag tror att du missar är att för de få sjuksköterskor som eventuellt tjänar några hundralappar eller någon tusenlapp mer än brytpunkten för statlig skatt så har detta en ganska marginell effekt på nettolönen. Om en välavlönad sjuksköterska exempelvis tjänar 39 300 kr per månad så blir marginalskatten 200 kr. Den totala skatten för denna sjuksköterska ökar pga. av marginalskatten bara med 0,5 %.

De flesta offentligavlönade poliser och sjuksköterskor inser att ökade skatteintäkter skapar ett utrymme för löneökningar och har troligtvis inget emot att betala lite mera i skatt.

• KillBill
    man och nöjd skrev 2017-12-17 20:50:06 följande:
    En lönehöjning på 1000 kr ger c:a 380 kronori plånboken.

Var ligger begränsningen menar du. Man kan ju höja skatten hurmycket som helst.

Du har rätt i att detta inte har med låginkomsttagare att göra. Jag talar om medelinkomsttagare som drabbas av dessa effekter.

Kan du visa hur du kommit fram till detta? 

Om du bor i Stockholm och tjänar 40 000 kr i månaden får du behålla 500 kr om din inkomst ökar från 40 000 kr i månaden till 41 000 kronor i månaden. 

• KillBill
    man och nöjd skrev 2017-12-17 22:16:04 följande:
    Nåt lönebesked med engångsskatt på bonus visade detta.

Fick personen en bonus på 1 000 kr? Kan du länka till källan?

Bor du i Stockholm och får en löneökning på 1 000 kr så får man i alla fall behålla 500 kr så här stämmer INTE din uppgift.

Svar på tråden Världens högsta marginalskatt