Inlägg från: man och nöjd |Visa alla inlägg
  • man och nöjd

Världens högsta marginalskatt

KillBill skrev 2017-12-14 22:49:11 följande:

I Stockholm så tjänar tjänstemännen nästan 5 000 kr mer i månaden än tjänstemän d.v.s. 60 000 kronor mer per år. Det utgör kompensationen för de högre kostnaderna i Stockholm. 

Problemet med ditt resonemang är att du inte pratar om medelinkomsten för samtliga svenskar. Du gör ett urval för att det ska passa din argumentation. Enligt den rapport som du länkar till är den genomsnittliga inkomsten hos löntagare i Sverige 32 200 kr d.v.s. långt under gränsen för statlig skatt.  

Jag tycker att du fokuserar för mycket på den marginalskatten vid det enskilda tillfället. Om vi tar exemplet med en tjänsteman i Stockholm som tjänar 42 100 (nästan 10 000 kronor mer per månad än genomsnittslönen) så kommer den statliga skatten för den personen utgöra 2,1 % av lönen. Att någon som är välbetald betalar några procent mer i skatt tycker jag är rimligt.

Det är korrekt att lönerna i Stockholm ofta kompenserar för kostnadsläget. Det jag visat är att helt vanliga tjänstemän i Stockholm betalar skyhög marginalskatt. Detta p.g.a att gränsen för statlig inkomstskatt är åt h-e för låg.

Det är knappast något problem att jag pratar om övertidsarbetande Stockholmare. Helt vanliga enkla administratörer i Stockholm tjänar omkring 35k. Det är verkligheten.

Den genomsnittliga inkomsten för löntagare ligger skrämmande nära gränsen för statlig inkomstskatt. Det krävs sannerligen inte mycket utbildning eller kompetens för att trilla över gränsen.

Problemet med de höga marginalskatterna är precis som du tar upp att de ger löjligt låga intäkter till staten. De ger oerhört negativa effekter för individen. Vem är sugen på att jobba över en lördag när skatten blir över 50%?

Sen är det inte okej att påstå att någon är välbetald baserat på en lön på 42100 (2015 års lön var det väl så räkna med att den stigit med 2000 sen dess)
     Huruvida man är välbetald måste ställas i relation till vad man gör.
  • man och nöjd
    KillBill skrev 2017-12-14 23:46:15 följande:
    Den genomsnittliga länen för en löntagare ör drygt 32 000. Tycker du att det är skrämmande nära 38 000 kr?Den rapport som du länkar till är från i år och avser 2016 års löner.
    Nej, det har jag inte sagt. Jag har sagt att gränsen för att tvingas betala 50% marginalskatt är skrämmande nära genomsnittslönen.

Så hög skatt skall vara för höginkomsttagare. Inte för helt vanliga männsikor som jobbar övertid.
  • man och nöjd
    KillBill skrev 2017-12-15 17:23:37 följande:
    Vad tror du, är marginalskatterna förklaringen till att Sverige är ett av världens mest innovativa länder?
    Vem har sagt att marginalskatten är ett problem för de allra mest framgångsrika?

Jag talar om den övertidsarbetande sjuksköterskan. Eller den egna företagaren som har svårt att få verksamheten att lyfta. D.v.s jag talar om de för vilka en sänkt marginalskatt skulle göra verklig skillnad.

• man och nöjd
    KillBill skrev 2017-12-15 17:47:32 följande:
    För en socialdemokratisk minister räcker det inte med att komma högt upp på en lista över världens mest innovativa länder, det är första plats som gäller!
    När skall du förstå att det du skriver saknar kopplingtill marginalskatten?
  • man och nöjd
    KillBill skrev 2017-12-15 22:28:33 följande:
    Genomsnittslönen i Sverige ligger alltså på drygt 32 000 kronor i månaden. Tror du att en medelinkomsttagare med en lön på 32 000 kronor i månadslön tycker att den egna lönen är skrämmande nära gränsen för statlig skatt som är ca 38 000 kronor? Själv tror jag att den som tjänar 32 000 kronor tycker att 6 000 kronor (72 0000 kr om året) är en ganska stor löneskillnad.
    Den som tjänade 32000 år 2015 kommer i många fall tjäna 35000 år 2018 som vi strax går in i.

Tror du denne känner sig högavlönad? Tror du denne känner sig vara nära gränsen till höginkomsttagare. Det behövs bara några tusenlappar till innan den stackaren springer rakt in i väggen.
  • man och nöjd
    Padirac skrev 2017-12-16 16:57:54 följande:
    Nu är du där med att du tror att andra tror saker igen Solig
    Nej jag bara påtalade att du blandar ihop begreppen inkomst och lön.
  • man och nöjd
    KillBill skrev 2017-12-16 18:14:18 följande:

Nu är det ju så att du hänvisar till en undersökning som publicerades 2017 och som avser inkomståret 2016. Dessutom så är det så att gränsen för statlig skatt normalt sett indexjusteras årligen och höjs i takt med genomsnittliga löneökningar på arbetsmarknaden (att inte gränsen för statlig skatt höjs nästa år är ett undantag).

Jag tyckte nog att det stod 2015 på några ställen, men jag kan ha fel och det kan vara 2016 som avsågs.

Det är dock inget ovanligt att de rödgröna försöker trycka ner gränsen för statlig inkomstskatt genom att inte räkna upp skiktgränserna. De gick ju t.o.m ihop med SD och drev igenom detta 2014 och så har det väl fortsatt flera år sen dess.

Det nya normala är att lönerna räknas upp, men skiktgränsen ligger stilla.

Det tillfälliga är det normala i de rödgrönas värld. Den tillfälliga så kallade värnskatten infördes 1995 och är 22 år senare fortfarande tillfällig. De rödgröna har ingen som helst trovärdighet. Målet är att helt vanliga arbetare ska betala minst 50% skatt, vaddet verkar.

• man och nöjd
    Padirac skrev 2017-12-17 10:16:54 följande:
    Jag förstår det som att räkna på medianinkomsten inte passade din tes.

Hur som helst är det makabert löjligt att gnälla över att medellönen för tjänstemän i Stockholm är så hög att de får lov att betala statlig skatt på övertidsersättning.

Sluta arbeta över eller ta ut det som ledighet, alt skaffa en utbildning som ger högre lön. Låt företagen organisera sin verksamhet så att övertid inte är en nödvändig del för att få skeppet att funka. Anställ fler människor. Det finna många aspekter, ingen av dem gör det nödvändigt att gnälla över att medellönen för tjänstemän i Stockholm är så mycket högre än andras lön.
    Min tes ju just att gränsen för statlig skatt ligger löjligt nära den genomsnittliga lönen i Sverige. Att du hittar på andra förutsättning är kan vi lämna därhän. I Stockholm tjänar tjänstemän redan idag mer än brytpunkten. Undersökning som jag pekat på visar att Sverige har världens högsta marginalskatt som dessutom infaller långt under vad som definieras som hög inkomst.

Mot detta försöker du arguemntera genom att peka på att sjukförsökringen och andra system ger mindre än brytpunkten. Är det verkligen det bästa du har att komma med?

De högre skiktgränserna var en gång i tiden avsedda att drabba höginkomsttagare. Har för mig att tanken var att de 10% med högst inkomst skulle få denna höga marginalskatt. Det blir lite snett när genomsnittslönen börjar komma ikapp (och i vissa fall förbi) gränsen.

Jag är glad att folk trotsar dina konstiga idéer och fortsätter arbeta. Det är helt underbart att sjuksköterskan känner ansvar för de sjuka och går till jobbet trots att hon själv inte får mycket för det.

Dethar aldrig slagit dig att det finns de som vill jobba mer för att kunna frigöra kapital till en dröm?
  • man och nöjd
    Padirac skrev 2017-12-17 11:09:36 följande:
    Tanken var att 10-15% skulle betala statlig skatt om jag kommer ihåg rätt, och det under en tillfällig period då Sveriges ekonomi var som mest ansträngd på 90talet pga finans/bank krisen. Precis som du säger är det nu väldigt många fler som gör det.

Det jag försöker lägga fram är att trots att många ligger nära brytpunkten, speciellt i Stockholm, så är det väldigt många som ligger på löner långt under detta, som arbetar deltid, som inte får chansen i sin bransch att få heltid, för det erbjuds inte. Den svenska modellen med progressiv skatt är ett utjämnings och omföedelningssystem som varit lyckat, som gett de med små inkomster skola och vård. Idag ökar inkomstklyftorna och politiska krafter försöker öka dessa klyftor.

Jag tror att så länge dessa klyftor ökar, eller så länge de med lägst inkomst pressas nedåt så kommer behovet av att ta ut den höga skatten att öka.

I det stora hela finner jag det därför lite löjeväckande inte se en större bild där fler av samhällets utmaningar framträder.
    Jag tycker du argumenterar mot dig själv. Du är ju för en så låg brytpunkt som möjligt. Samtidigt arguemnterar du för de med låg inkomst som då närmar sig denna brytpunkt.

Enligt dig ska man ju gå hem från jobbet när man kommer upp i brytpunkten. Intressant. Säg mig, hur ska staten då vi in pengar att omfördela?

Du nämner att det är våra höga marginalskatter som orsakar våran dyra, men icke fungerande vårdapparat. Totala skattetrycket ligger väl på närmare 2000 Miljarder? Menar du på allvar attvården står sist i kön att ta del av dessa?

Jag håller dock med dig i det där att gå hem från jobbet. Skippa övertid. Ta ledigt. Istället kan man jobba åt sig själv. Måla ett staket. Tapetsera ett rum. REnovera sitt kök. Det är mycket populärt, och helt skattefritt.

Ännu hellre kan man ta ledigt för att bygga upp ett eget företag. Här finns enorma möjligheter att sänka skatten.
  • man och nöjd

Så du står inte för detta?:

"Den svenska modellen med progressiv skatt är ett utjämnings och omföedelningssystem som varit lyckat, som gett de med små inkomster skola och vård."

Tycker du att vår sjukvård fungerar bra?

Får man påminna om att sjukvården var för alla även på 90-talet när högsta marginalskatten var 50% och denna betalades av färre än 15%.

Svar på tråden Världens högsta marginalskatt