Inlägg från: man och nöjd |Visa alla inlägg
  • man och nöjd

Världens högsta marginalskatt

Padirac skrev 2017-12-17 11:57:42 följande:
    Men högre lägsta inkomster tror jag brytpunkten kan flyttas längre upp, det får också andra positiva konsekvenser som att mindre pengar behöver omfördelas.

Då medianinkomsten ligger så långt under medelinkomsten är det inte konstigt att det behövs stora skatteuttag.

De med lägst inkomst idag är se som verkligen behöver extra arbetstid för att komma upp i full arbetstid eller för att få ihop ekonomin pga det låga löneläge de sitter i.

Där finns de verkliga problemen, inte i den skatt de som tjänar 50% mer än dessa grupper får betala för övertid.

Ja, måla ett staket, renovera ett kök, umgås med familj och vänner är ofta mer meningsfullt än att arbeta extra om inte nöden så kräver.
    Skulle vilja påstå att de flesta som jobbar deltid gör det av egen fri vilja. Jag kan förstå att man vill ha höga skatter på extremt höga inkomster. Man jag kan inte förstå att mediokra inkomster som 38200 ska rendera över 50% marginalskatt. Detta är och förblir ett självmål av de rödgröna.

Jo, skyhöga marginalskatter är ett problem eftersom de skadar tillväxten. Om stora grupper drabbas kommer de ägna sin tid åt att försöka rundasystemet istället för att arbeta. Du föreslår ju själv att folk ska ligga på soffan istället för att arbeta. Kan du redogöra vad det innebär för skatteintäkterna?

• man och nöjd
    Padirac skrev 2017-12-17 12:18:09 följande:
    Det är din vantolkning i det jag ser som ett försök till en billig poäng.

Du kan inte tillskriva andra de åsikter du själv tror att de har. Det har du och jag debatterat i månader.

Fråga istället för att tillskriva andra dina åsikter.

Sjukvården har liksom arbetet inom alla områden genomgått strukturella och politisk förändring. Dessa strukturella och politiska förändringar ger nya utmaningar.

Här finns en del tankar beskrivna

socialmedicinsktidskrift.se/index.php/smt/article/viewFile/806/623
    Nu handlar denna tråd om marginalskatterna och jag har inte för avsikt att gå djupare på sjukvården än det torra konstaterandet att den fungerar sådär.

Det är helt fel att påstå att marginalskatterna har med sjukvården att göra.

Istället kan vi konstatera att i början av 90-talet hade vi sjukvård trots lägre marginalskatter och trots att de betalades av betydligt färre.

För vänstern är höga marginalskatter för breda grupper ett självändamål. En del av Jante. Den som lyckas måste tryckas ned.
  • man och nöjd
    Padirac skrev 2017-12-17 12:29:39 följande:
    Det där är ett påstående de som också tillskriver andra dina egna åsikter om dem.
    Vi har högst marginalskatt i världen. Detta redan vid mediokra inkomster. Trots detta klarar vår omvärld av att bedriva sjukvård som i många fall är överlägsen våran.

Var det nåt mer du ville lära dig?
  • man och nöjd
    KillBill skrev 2017-12-17 13:25:05 följande:

Du har fel. Gränsen för statlig skatt har (bortsett för inkomståret 2016) höjts varje år. I år höjdes gränsen med 2 % och nästa år föreslår regeringen att skiktgränsen ska höjas med 0,7 %. År 2014 och 2015 höjdes skiktgränsen med 1,8 % respektive 2,2 %.Jag kan alltså lugna dig med att det inte finns någon risk för att en medelinkomsttagare som år 2016 tjänade 32 200 kronor i månaden (enligt den rapport du länkar de till) med regeringens politik kommer bli tvungen att betala statlig inkomstskatt.

Jag kan garantera dig att tusentals av de som 2015 tjänade 32200 kronor kommer tvingas betala statlig inkomstskatt 2018.

Den som har fel är därmed du.

Varför är det så viktigt för dig att vanliga arbetare ska ha över 50% i marginalskatt?

Jag har inget emot höga marginalskatter, bara de inte drabbar vanligt folk. För mig får gärna börs-vd'ar m.m betala höga marginalskatter. Då skulle man kunna prata om "de som tjänar mest". Att säga så om den som tjänar 40000 och har stora omkostnader för att göra det möjligt, inger ingen större trovärdighet.
  • man och nöjd
    Padirac skrev 2017-12-17 16:11:00 följande:
    När kommer läraren
    Tror inte du känner igen en lärare
  • man och nöjd
    Padirac skrev 2017-12-17 16:54:24 följande:
    Efter 20 år i yrket tror jag att jag känner igen en kollega
    Be någon av dem förklara att en hel värld klarar av att bedriva sjukvård med lägre marginalskatt än Sverige.
  • man och nöjd
    Efraim Barkbit skrev 2017-12-17 17:13:46 följande:
    Det är inte sant och det känner de flesta till.
    Jo, Sverige har världens högsta marginalskatt.
  • man och nöjd
    Efraim Barkbit skrev 2017-12-17 17:32:34 följande:
    Fel. Kommer du med ett sådant påstående så får du visa belägg.
    Jag har redan länkat till ekonomi-fakta som redovisar detta faktum mycket tydligt. Menar du att ekonomi-fakta har fel?
  • man och nöjd
    KillBill skrev 2017-12-17 18:14:06 följande:
    Nej jag har inte fel. Bara den som tjänar flera tiotusentals kronor mer än genomsnittslönen för helåret 2018 kommer att betala statlig inkomstskatt/marginalskatt.

De relativt få arbetare som betalar marginalskatt gör det för att de har en hög lön. Dessutom innebär den statliga skatten (för de arbetare som betalar den) att skatten totalt sett ökat ned någon procent. Det är rimligt att de som har en relativt hög inkomst betalar några procent mer i skatt.
    Det stämmer inte. För den som har medellön (32200 2016) räcker det med några tusenlappar per år i lönelyft för att komma upp i 2018 års gräns för statlig inkomstskatt.

30% av sjuksköterskorna har över 50% marginalskatt.

Varifrån har du fått att 38000 skulle vara en hög lön? Den är inte dålig, men hög lön? Den räcker väl för att hanka sig fram, men mer är det inte.

Det är rimligt att de som har en hög inkomst betalar klart mer skatt. Men då ska gränsen gå vid en rejält hög inkomst. Det ska inte drabba vanligt folk som lyckas få en liten bonus.

Svar på tråden Världens högsta marginalskatt