slirren skrev 2017-12-19 06:35:10 följande:
Så jag är OT när jag pratar om det verkliga skattetrycket i en tråd om marginalskatt. Jag ber om ursäkt.
Vilka skatter/avgifter är det ok att prata om? Sajten ekonomifakta, som ni tidigare refererade till, har vid skatteuträkning två stycken utfall:
1) Din marginalskatt. (vilket i mina ögon verkar vara det rimliga värdet)
2) Din marginalskatt (exkl. arbetsgivaravgift) vilket ser ut som något av ett undantag.
Men jag ber än en gång om ursäkt och skall försöka leta upp en mer vänstervriden sajt som mörkar vissa skatter så att uträkningarna faller er mer i smaken.
Jag tycker bara att det är löjligt att du gör dig till megafon för skattesänkarlobbyn. Ditt inlägg hade fungerat i en tråd där man diskuterar det svenska skattesystemet generellt eller i en tråd där man specifikt diskuterar arbetsgivaravgifter men passar inte i en tråd där man diskuterar marginalskatten/progressiviteten i det svenska skattesystemet som de fakto orsakas av den statliga skaten.
Arbetsgivaravgiften är precis som det låter en avgift som arbetsgivaren betalar och pengarna går bla till pensions- och sjukförsäkringssystemet. Denna skatt är relativt platt och orsakar ingen sk marginalskatteeffekt varken för arbetsgivaren eller den anställde (arbetsgivaren betalar ungefär samma AGA % oavsett storlek på den anställdes lön).