Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Världens högsta marginalskatt

man och nöjd skrev 2017-12-17 22:42:54 följande:

Det var någon form av extra inkomst på lönebeskedet som gav upphov till s.k engångsskatt.

Några år till med vänstern så är marginalskatten snart uppe på 80% igen, som var fallet på 80-talet.

Intressant är dock att marginalskatten faller en aning för de som tjänar över 1,5 miljoner.

Jag tycker att der är trist att du argumenterar med falska exempel. Varför inte säga som det är i stället, att om man bor i Stockholm och får en löneökning på 1 000 kronor så får man behålla hälften dvs 500 kronor trots marginalskatt.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    man och nöjd skrev 2017-12-17 22:59:15 följande:

Det är ett verkligt exempel. Men du har också rätt i man bara får hälften kvar på lönehöjningar i Stockholm. Detta även om man som tjänsteman tjänar under Stockholmsmedel.

En svensk medelinkomsttagare betalar inte marginalskatt. Tjänar man så mycket att man betalar marginalskatt exempelvis 40 0000 i månaden så kommer marginalskatten bara marginellt minska den beskattningsbara inkomsten (marginalskatten kommer uppgå till ca 340 kr)
  • KillBill
    man och nöjd skrev 2017-12-17 23:09:18 följande:

Engångsskatten är ju en konsekvens av marginalskatten, så helt långsökt är det ju inte.

Kan vi enas om att det är oriktigt att att använda exempel med preliminär engångsskatt i en diskussion om marginalskatt?
  • KillBill
    slirren skrev 2017-12-18 06:57:43 följande:
    Sen kan man förvisso argumentera att om du tror att du tjänar 40.000 så tjänar du egentligen drygt 52.000, men staten har dragit en del skatt innan de döper pengarna till "lön". Som man kan se i ekonomifakta så har en person som tjänar 40.000 egentligen en marginalskatt på 62.6%

Många verkar tro att "men det där betalar ju någon annan", vilket är en lite naiv inställning som få egna företagare delar.

Typiskt. När argumenten inte räcker till så drar du in arbetsgivaravgifter i diskussionen. Jag rekommenderar dig att starta en egen tråd i ämnet så slipper du vara OT.

• KillBill
    man och nöjd skrev 2017-12-18 21:13:40 följande:
    Alla med inkomst har en marginalskatt. Du behöver läsa på en hel del ty du verkar ha missat begreppets innebörd.

Marginalskatt mäts i % och på inkomster på 40000 i månaden innebär det c:a 52%.

Marginalskatt är ett begrepp som baseras på hur mycket en inkomsttagares skatt ändras i procent om inkomsten ökas eller minskar. Är du medelinkomsttagare så tjänar du kanske 33 000 kronor i månaden och då uppstår ingen marginalskatteeffekt om din inkomst ökar med någon tusenlapp. För att man ska kunna prata om marginalskatt så måste du komma upp i inkomster över 38 000 kronor.

Tjänar du 40 000 kronor så kommer marginalskatten (den statliga skatt som du får betala) utgöra ca 340 kr om du hellre vill prata procent så kan man säga att den som tjänar upp till 38 000 har en skatt på 30 % medan den som tjänar 40 000 kr får en skatt på ca 30,85 %

• KillBill
    man och nöjd skrev 2017-12-18 21:18:58 följande:
    Vänta nu. Vems argument är det som tryter. Jag hade rätt redan i trådstarten och du har inte kunnat förklara det förträffliga med skyhöga marginalskatter.
    Så du tycker att det är rimligt att prata arbetsgivaravgifter i den tråd som du har startat och som handlar om marginalskatt?

Den statliga skatten (det du egentligen menar när du pratar om marginalskatt) bidrar till att finansiera rättsväsende, försvar och bidrar till att finansiera statsbidrag till kommuner och landsting, pengar som är välbehövliga inom vård och omsorg.

• KillBill
    man och nöjd skrev 2017-12-18 21:49:55 följande:

Fel igen. Marginalskatt definieras som den skatt som betalas på den sist intjänade hundralappen. Din okunskap kring detta får mig att tänka på ett Einstein-citat.

Var inte larvig. Det är det som menas med det jag skriver.

Det hade varit intressant om du vill berätta varför det är så fruktansvärt att den som tjänar 40 000 kronor i månaden ska betala 0,85% mer i skatt än den som är medelinkomsttagare och bara tjänar 33 000 kronor i månaden..
  • KillBill
    man och nöjd skrev 2017-12-18 22:22:10 följande:

Min beskrivning är korrekt. Din är högst märklig.

Om skatten steg med 0,85% på inkomster över 38200 så skulle jag inte ha några större problem med det, nej.

Men nu handlar det om att skatten stiger till över 50% på varenda krona som tjänas över denna gräns som är så pass lågt satt.

Jag rekommenderar dig att räkna.

Om du är medelinkomsttagare så betalar du ca 30 % i skatt. Om du tjänar 40 000 så leder den progressiva skatteskalan till att du kommer betala ca 30,85 % i skatt.
  • KillBill
    man och nöjd skrev 2017-12-18 22:34:54 följande:

Jag rekommenderar dig att räkna:

Kalle tjänar 40000. Blir erbjuden ett bättre jobb med 5000 i lönelyft. Hur mycket blir skatten på löneförhöjningen? 0,85% eller 50%?

Varför är du så fixerad vid skatten på ökningen? Det är mer relevant att titta på den totala skatten och då blir den procentuella skatteökningen inte så stor.

Tar du exemplet med skillnaden i skatt mellan medelinkomsttagaren som tjänar 33 000 kr och den som tjänar 40 000 kr så är skillnaden i skatteprocent bara 0,85% och i pengar så leder dennna skillnad i skatteprocent till att den som tjänar 40 000 kr relativt sett betalar 340 kr mer i skatt. Detta beror på att den som tjänar 40 000 också betalar statlig slatt. Är det något att bråka om?
  • KillBill
    slirren skrev 2017-12-19 06:35:10 följande:

Så jag är OT när jag pratar om det verkliga skattetrycket i en tråd om marginalskatt. Jag ber om ursäkt.

Vilka skatter/avgifter är det ok att prata om? Sajten ekonomifakta, som ni tidigare refererade till, har vid skatteuträkning två stycken utfall:

1) Din marginalskatt. (vilket i mina ögon verkar vara det rimliga värdet)

2) Din marginalskatt (exkl. arbetsgivaravgift) vilket ser ut som något av ett undantag.

Men jag ber än en gång om ursäkt och skall försöka leta upp en mer vänstervriden sajt som mörkar vissa skatter så att uträkningarna faller er mer i smaken.

Jag tycker bara att det är löjligt att du gör dig till megafon för skattesänkarlobbyn. Ditt inlägg hade fungerat i en tråd där man diskuterar det svenska skattesystemet generellt eller i en tråd där man specifikt diskuterar arbetsgivaravgifter men passar inte i en tråd där man diskuterar marginalskatten/progressiviteten i det svenska skattesystemet som de fakto orsakas av den statliga skaten.

Arbetsgivaravgiften är precis som det låter en avgift som arbetsgivaren betalar och pengarna går bla till pensions- och sjukförsäkringssystemet. Denna skatt är relativt platt och orsakar ingen sk marginalskatteeffekt varken för arbetsgivaren eller den anställde (arbetsgivaren betalar ungefär samma AGA % oavsett storlek på den anställdes lön).
Svar på tråden Världens högsta marginalskatt