Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Världens högsta marginalskatt

ms babelino skrev 2018-01-07 18:05:58 följande:

Känner du till begreppen hög och lågkonjunktur? Kan du acceptera att skatteintäkter stiger i högkonjunktur?

Jag anser att Alliansen lagt grunden till de budgetöverskott vi idag ser. Jag anser att båda regeringarna gjort stora misstag som gör att välfärden degenererat.

Vänsterregeringen tycker det är bättre att amortera än att satsa på skolan. Det säger en hel del. Man har gett upp.

Alliansen sänkte skatten och finansierade det med att sälja statliga företag för 160 miljarder kronor och genom att öka statsskulden. Om du tittar på när statsskulden ökade så var det flera år efter den stora lågkonjunkturen dvs det var skattesänkningar och inte lågkonjunkturen som ledde till att den förra regeringen var tvungen att öka statsskulden.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Gabbe75 skrev 2018-01-07 19:34:05 följande:

Samtidigt har regeringen vältrat över kostnaderna för flyktingarna på kommunerna.

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6691558

Har du ens tagit tagit reda på vad förändringen innebär innan du uttalar dig? Regeringen börjar med schablonersättning för ensamkommande pga att vissa (privata) HVB hem har tagit ur alldeles för höga ersättningar och utnyttjat det faktum att det har varit ont om platser. Regeringen visar med förändringen att man tar ansvar och ser till att hålla nere statens utgifter. Det är högst rimligt att kommunerna ser över och minskar kostnaderna för ensamkommande.
  • KillBill
    Magnefico skrev 2018-01-08 12:37:30 följande:
    www.svd.se/sa-kan-skatten-sankas-utan-minskade-intakter/om/naringsliv:debatt

Har du någon källa på motsatsen?

arbetet.se/2016/12/02/girighet-bakom-falsk-skatteteori/

"Martin Klepke: Girighet bakom falsk skatteteori

En del tankegångar tenderar att återkomma även om de är galna. En sådan är den nationalekonomiska teorin om Lafferkurvan, som nu återigen lanseras av näringslivets tankesmedja Timbro i en ny drive för att sänka skatten för dem med högst inkomster.

Det vill man göra genom att avskaffa den statliga inkomstskatten. Lafferkurvan sägs skildra sambandet mellan skattesatsen och statens inkomster av skatt. Tar regeringen ut noll procent i skatt får statskassan naturligtvis ingenting. Tar staten ut 100 procent i skatt får statskassan inte heller någonting eftersom ingen vill jobba, eller snarare eftersom alla svälter ihjäl. En borgerlig favoritlek har därför blivit att hänvisa till Lafferkurvan och påstå att Sverige skulle få in mer pengar till statskassan om vi sänker skattesatsen eftersom fler skulle vilja jobba.

Det resonemanget låg bakom Alliansens stora skattesänkningar. Och det låg i än högre grad bakom Reaganadministrationens gigantiska skattesänkningar på 1980-talet. Men i stället för mer jobb skapade tilltaget både i USA och Sverige ett gigantiskt underskott och omfattande nedskärningar.

Lafferkurvan stämmer helt enkelt inte med verkligheten. Det som händer är att de rika blir rikare och att statens åtaganden skärs ned. Och där någonstans brukar talet om Lafferkurvan tystna. Tills Timbro eller någon annan borgerlig tankesmedja får lust att försöka använda den i propagandan en gång till"

• KillBill
    Gabbe75 skrev 2018-01-08 18:52:51 följande:

Finns ingen seriös nationalekonom som motsätter sig Lafferkurvans giltighet. Det som det råder viss oenighet kring är var den optimala nivån på skattesatsen ligger. Dvs, hur hög kan skatten på arbete tillåtas bli, innan staten börjar få in mindre skatteintäkter. Den nivån har i olika undersökningar visat sig variera i olika länder. Alla inser att skatteintäkterna vid 0% skatt blir noll. De flesta inser också att skatteintäkterna vid 100% skatt också blir noll eftersom i princip inga människor då skulle jobba (de skulle vara fullt upptagna med att ordna försörjning på annat håll).

Lägre inkomstskattenivåer speciellt om de riktar sig till låg- och medelinkomsttagare leder allt annat lika till att det arbetas fler timmar och att det samlade värdet av varor och tjänster ökar. Det kan man aldrig komma ifrån.

Det finns många nationalekonomer som helt avfärdar Lafferkurvan. Thomas Piketty är kanske den mest kände.

De teorier som Lefflerkurvans skapare lanserade när Ronald Reagan var president har starkt bidragit till USAs enorma statsskuld.
  • KillBill
    Gabbe75 skrev 2018-01-08 19:57:20 följande:
    Nej, det gör han inte. Det meningsskiljaktigheterna gäller är VAR gränserna rent skattemässigt går och hur det påverkar drivkraften bland olika grupper av människor att arbeta. Det finns ingen seriös ekonom som tror att 100% marginalskatt inte skulle påverka drivkraften för arbete.

http://www.aei.org/publication/piketty-and-krugman-admit-the-laffer-curve-is-real/

Att budgetunderskotten på 80-talet i USA skulle bero på för låga inkomstskatter har jag aldrig hört talas om. Populära förklaringsvarabler brukar ju annars vara skevheter i handelsbalansen och höga försvarskostnader under kalla krigets dagar. För övrigt hade ju Sverige under hela 70- och 80-talet också rejäla underskott i statsfinanserna trots skyhöga marginalskatter.  Man kan utan omsvep hävda att det var då sossarna på allvar började köra landet i botten. Den förra finansministern Kjell-Olof Feldt insåg att allt barkade åt skogen och avgick på grund av detta.

Nej det finns ingen seriös nationalekonom som tror att 100 % marginalskatt inte skulle påverka drivkraften för arbete å andra sidan förstår alla ekonomer att medborgarna måste betala skatt men jag hoppas inte att det är på den nivån du vill bedriva diskussionen?

Här kan du läsa vad som hände när Ronald Reagan blev motiverad av Laffer och genomförde stora ofinansierade skattesänkningar. Reagan såg inga problem med att skattefinansieringarna inte var finansierade då skatteintäkterna enligt Lafferkurvan skulle öka men resultatet blev självklart tvärtom och Reagans skattesänkningar blev en katastrof för USAs statsfinanser. Lite längre ner kan du läsa vad som hände när den borgerliga regeringen på 90-talet försökte sig på samma sak där ofinansierade skattesänkningar skulle finansieras med "dynamiska" effekter men där statsfinanserna kraschade. www.dagensarena.se/magasinetarena/sandro-scocco-vem-ska-ta-hand-om-lantstallet/

Här kan du läsa när nobelpristagaren i Ekonomi Paul Krugman sågar tanken med Lafferkurvan. krugman.blogs.nytimes.com/2015/04/10/the-laffer-swerve/

Till diskussionen kan läggas att alliansen sänkte skatten med för löntagarna under åren 2007 - 2014 utan att detta var fullt ut finansierat (för att få ut fler i jobb). Även detta skulle leda till "dynamiska effekter". Tyvärr fungerade inte upplägget och alliansen var tvungen att sälja ut statliga tillgångar och öka statsskulden för att få ihop ekvationen (största underskottet i statens finanser kom 2013 och 2014 d.v.s. när Sveriges ekonomi var stabil). 

Läget i Sveriges offentliga finanser under borgerliga regeringar

• KillBill
    Gabbe75 skrev 2018-01-09 21:40:36 följande:

Det lafferkurvan egentligen visar är ju en schematisk bild och ett samband mellan statens skatteintäkter på inkomstskatter och inkomstskattens nivå i procent. En fråga man då kan ställa sig är var den optimala nivån ligger om man vill optimera statens skatteintäkter. Lafferkurvan i sig, ger som modell inget svar på den frågan, utan det beror helt och hållet på hur man ritar den. Alla förstår nog att 0% skatt ger 0% i skatteintäkter. De flesta förstår också att 100% skatt ger 0% skatteintäkter, eller i vart fall mycket nära 0% (kan ju finnas en och annan som jobbar ideellt).

Det diskussionen handlar om är snarare om nivån ligger på 30, 40, 50, 60 eller 70% inkomstskattenivå som "optimal" nivå om man vill maximera skatteintaget. De undersökningar som jag har tagit del av har visat på att det skiljer sig runt om i världen. Dels har det med kulturella skillnader att göra, men skatteviljan har också att göra med vad medborgarna förväntar sig att få tillbaka från staten. Här i Sverige förväntar sig många en fungerande skola, en fungerande sjukvård, att man kan få en anständig pension. Att det finns ett fungerande skyddsnät om man blir sjuk eller arbetslös. Börjar tron på dessa skyddssystem att rämna, exempelvis pga överbelastat välfärdssystem kommer vi ofrånkomligen att röra oss till vänster på Lafferkurvan. Dvs, den "optimala" nivån på skattesatsen kommer att minska.

Då får vi mer och mer ett samhälle där den enskilda får se efter sig själv. Jag tror dessvärre att det är dit vi är på väg.  

Ja nu vet du i alla fall att det finns en nationalekonom som fått Nobelprisrt som avfärdar Laffer och hans kurva.

När det gäller skattetrycket så sjunker det faktiskt i år eftersom regeringen har bestämt sig för att sänka skatten för landets pensionärer. Det tycker jag är exempel på en en bra skattesänkning.
  • KillBill
    Gabbe75 skrev 2018-01-09 22:09:55 följande:

Det finns ingen seriös nationalekonom som hävdar att det inte finns något som helst samband mellan skattesats och viljan att arbeta. Börjar kännas tjatigt av mig att upprepa detta hela tiden.

Sänkt inkomstskatt för pensionärer är bra ur rättvisesynpunkt och till viss del för tilltron för pensionssystemet.

Jag och många med mig skulle nog hellre se en diskussion kring vad man använder skattepengarna till, snarare än en absolut diskussion kring skattesatsernas nivå.

Fredrik Reinfeldt skrev för övrigt en bok om hur han ville slå sönder välfärdssystemet genom att överbelasta det. "Det sovande folket".

Att en extremliberal kan förorda politik som leder till välfärdssystemets kollaps kan jag på något vis förstå, men att personer som befinner sig till vänster på partiskalan förordar samma sak har jag alltid tyckt varit rätt märkligt.

Det är ingen som påstår att det saknas koppling mellan skattesatser och viljan att arbeta. Du slåss mot väderkvarnar.

Det finns flera välmående länder som har ett högre skattetryck än Sverige.
  • KillBill

Det finns ingen seriös nationalekonom som hävdar att det inte finns något som helst samband mellan skattesats och viljan att arbeta. Börjar kännas tjatigt av mig att upprepa detta hela tiden.

Sänkt inkomstskatt för pensionärer är bra ur rättvisesynpunkt och till viss del för tilltron för pensionssystemet.

Jag och många med mig skulle nog hellre se en diskussion kring vad man använder skattepengarna till, snarare än en absolut diskussion kring skattesatsernas nivå.

Fredrik Reinfeldt skrev för övrigt en bok om hur han ville slå sönder välfärdssystemet genom att överbelasta det. "Det sovande folket".

Att en extremliberal kan förorda politik som leder till välfärdssystemets kollaps kan jag på något vis förstå, men att personer som befinner sig till vänster på partiskalan förordar samma sak har jag alltid tyckt varit rätt märkligt.

Det är ingen som påstår att det saknas koppling mellan skattesatser och viljan att arbeta. Du slåss mot väderkvarnar.

• KillBill

• KillBill
    Gabbe75 skrev 2018-01-09 22:33:15 följande:

www.msn.com/sv-se/halsa/medicin/dog-efter-v%c3%a4ntan-p%c3%a5-canceroperation-debatt-om-k%c3%b6erna/vi-BBI8mwJ?ocid=mailsignout

Bara ett exempel. Höga offentliga skatter kan bara motiveras om medborgarna känner att de får något tillbaka. Det är inte acceptabelt att folk dör i vårdköer.

Generellt sett så anses Sveriges sjukvård vara en av de bättre i världen men självklart är det inte bra med vårdköer. Då är det märkligt att vissa föreslår skattesänkningar när vi i stället borde satsa mer pengar på vård, skola, omsorg, rättsväsende och försvar.
Svar på tråden Världens högsta marginalskatt