• Anonym (Lotta)

Mamma som missbrukar. Anmäld till soc men inget händer!

En mamma som jag känner till, missbrukar och kör sina barn i bil påverkad. Lägenheten ser ut som en knarkarkvart och barnen på 5,6 och 15 år lever i missär. Hon är anmäld till socialen men två veckor har gått och inget har hänt??

• Svar på tråden Mamma som missbrukar. Anmäld till soc men inget händer!
  • Anonym (Sophi)

Hej ts! Lämna in en anmälan till.

Ibland så skiter Soc i att följa upp anmälningar.

Jag gjorde en orosanmälan för hur ett barn hade det, en granne gjorde med anmälan. Föräldrarna var missbrukare, lämnade barnet (9år) hemma hela helger för att de festade. Mat fick hen av grannarna, och familjen levde i en "knarkarkvart" . Jag gjorde anmälan då föräldrarna inte bättrade sig, barnet mådde dåligt, och jag ville att de skulle få hjälp.

Soc följande inte upp det.

Det var först några månader senare när polisen påträffade flera vapen och droger i hemmet efter en husrannsakan, som Soc engagerade sig- pga att polisen anmälde troligtvis.

Så gör en ny anmälan, och fortsätt göra det. Någon gång kanske de bryr sig.

• Anonym (babs)
    Anonym (Soc.) skrev 2017-12-03 18:55:49 följande:
    Då vet du mer än mig som

Jobbat där i 20 år. Vi har visserligen hög arbetsbelastning men inte pga tramsanmälningar. Tvärtom kommer anmälningar in på tok för sent när det gått förlängt och det blir betydligt jobbigare att styra upp.

Det är en myt att vi belastas med massa okynnesanmälningar.
    Stämmer inte, jag tror inte att du jobbar på soc. Då hade du vetat bättre.
    Jag däremot jobbar med unga, just på soc. Och har koll på läget.
  • klyban
    Anonym (Sophi) skrev 2017-12-03 19:21:21 följande:
    Jag gjorde en orosanmälan för hur ett barn hade det, en granne gjorde med anmälan. Föräldrarna var missbrukare, lämnade barnet (9år) hemma hela helger för att de festade. Mat fick hen av grannarna, och familjen levde i en "knarkarkvart" . Jag gjorde anmälan då föräldrarna inte bättrade sig, barnet mådde dåligt, och jag ville att de skulle få hjälp.
    Det var först några månader senare när polisen påträffade flera vapen och droger i hemmet efter en husrannsakan, som Soc engagerade sig- pga att polisen anmälde troligtvis.
    Det är en rätt tydlig indikation att man är översållad med arbete, och bra tar det värsta.
    hur många meter var det?
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (babs) skrev 2017-12-03 19:26:55 följande:

Stämmer inte, jag tror inte att du jobbar på soc. Då hade du vetat bättre.

Jag däremot jobbar med unga, just på soc. Och har koll på läget.

Du har uppenbarligen noll koll och sitter och ljuger. Enda gången okynnesanmälningar blir ett problem är i enskilda ärenden där det är infekterad vårdnadstvist där man anmäler för att misskreditera varandra och även engagerar släkt och vänner för att göra fler anmälningar, men detta är ändå tämligen ovanligt. Jobbat i en storstadskommun i 15 år och senaste 5 åren i en liten kommun och det är ingen direkt skillnad.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Sophi) skrev 2017-12-03 19:21:21 följande:

Fast faktum är att du har noll möjlighet att faktiskt VETA vad som hände vid den första anmälan om du inte var den som bev anmäld. Kan ha funnits en planering även om denna sedan visade sig inte fungera. Det är inte samma sak som att man skitit i saken.
  • Anonym (Jupp)
    Anonym (babs) skrev 2017-12-03 18:04:16 följande:
    Nej, det har du ju din fulla rätt att tro.
    Men det betyder inte att du har rätt.

Soc går på knäna i anmälningar, många många är trams om petitesser och borde aldrig gjorts.
    Detta vet jag, det är inget som jag tror.

Kan bara hålla med. Vi har fått 2 okynnesanmälningar som båda lades ner direkt.
  • Anonym (Sophi)
    Anonym (Soc.) skrev 2017-12-03 20:18:46 följande:

Fast faktum är att du har noll möjlighet att faktiskt VETA vad som hände vid den första anmälan om du inte var den som bev anmäld. Kan ha funnits en planering även om denna sedan visade sig inte fungera. Det är inte samma sak som att man skitit i saken.

Fast nu vet du inte vad jag har för relation i familjen.

Efter gripandet så kom det även fram att de brustit i rutinerna.

Vilket fall som helst så slutade det bra :) Familjen fick efter detta stöd.

När de fick veta att orosanmälningar hade kommit in, så var de till en början väldigt förbannade. Mamman stod ensam i det när mannen avtjänade straff.

Efter hand så tyckte de att det var det bästa som kunde hända dom, då de fick stöttning i sitt föräldraskap, och hjälp med sitt missbruk, barnet kunde få bättre hjälp i skolan när de visste problematiken som varit. Nu lever de ett bra och tryggt liv båda har jobb, drogfria sedan länge :)
  • Anonym (babs)
    Anonym (Jupp) skrev 2017-12-03 22:33:41 följande:
    Kan bara hålla med. Vi har fått 2 okynnesanmälningar som båda lades ner direkt.
    Jag är inte förvånad. Det är inte alls ovanligt och mycket resurskrävande, helt i onödan.
  • klyban
    Anonym (Soc.) skrev 2017-12-03 20:16:12 följande:
    Du har uppenbarligen noll koll och sitter och ljuger. Enda gången okynnesanmälningar blir ett problem är i enskilda ärenden där det är infekterad vårdnadstvist där man anmäler för att misskreditera varandra och även engagerar släkt och vänner för att göra fler anmälningar, men detta är ändå tämligen ovanligt. Jobbat i en storstadskommun i 15 år och senaste 5 åren i en liten kommun och det är ingen direkt skillnad.

Det finns många andra anledningar till okynnesanmälningar.
    Men jobba på soc, så skulle jag inbilla mig man helt ville ha riktiga fall, än behöva utreda om det ens är nått.
    Och den tid det tar och som inte hjälper någon.

hur många meter var det?
  • Mila76

En anmälan till Socialtjänst är inte en beställning av ett LVM.

Att köra påverkad är ett lagbrott och hanteras av polis.

Antalet kvinnor i SD:s riksdagsgrupp är lägre än antalet kvinnor i Iraks parlament. Är du nöjd med det, Jimmie Åkesson?
  • Anonym (Lotta)
    Anonym (mm) skrev 2017-12-03 19:04:41 följande:

Vad jag vet måste Soc agera och ta kontakt inom 2 veckor från anmälningsdatum, ex genom att skicka en tid för ett möte till mamman. Därefter bestämmer de vad som ska göras.

Men TS, det är ju inget som du får reda på om inte mamman ifråga själv berättar för dig att hon fått ett sånt brev. 

Aha, då kanske det är på gång då, var ju ca två veckor sedan...Polisen har även blivit informerad, men eftersom det redan ligger hos soc så "lägger de sig inte i".
  • Anonym (babs)
    Anonym (Lotta) skrev 2017-12-07 10:39:32 följande:
    Aha, då kanske det är på gång då, var ju ca två veckor sedan...Polisen har även blivit informerad, men eftersom det redan ligger hos soc så "lägger de sig inte i".
    Och det känns bra?
Svar på tråden Mamma som missbrukar. Anmäld till soc men inget händer!