Anonym (Alternativ) skrev 2017-12-05 14:44:07 följande:
Kan du länka till rapporten dessa siffror kommer ifrån?
Men som korta kommentarer, det visar ändå att ett kejsarsnitt är 60% dyrare än en vaginal födsel. Du nämner som ett exempel på extra kostnader som tillkommer behandling för förlossningsdepression men det är ju en kostnad som är överrepresenterad just för snittade mödrar. Du gör också den inte helt logiska kopplingen att om man tillät folk att välja fritt så skulle man undvika de mest komplicerade förlossningarna och katastrofsnitten något som det inte egentligen finns några belägg för? Det är väl inget som säger att en majoritet av dessa komplicerade förlossningar beror på förlossningsrädsla?
Du säger även att det är väldigt få som får snitt med förlossningsrädsla som grund, och det är ju sant, med det systemet vi har. Ni pratar ju faktiskt om att öppna upp för helt fritt val utan några kriterier, att det inte skulle leda till en drastisk ökning av planerade snitt har jag svårt att tro.
Skriver från mobilen just nu, men har länkar på min dator. Kan lägga in det senare. Om du vill kolla direkt så kan du nog googla ?kostnad vaginal förlossning kejsarsnitt socialstyrelsen?, borde dyka upp. Annars lägger jag in sen.
Nej, det var inte riktigt min poäng med att lägga in dessa procent och siffror. Poängen var mer att det blir rätt orättvist att ställa kostnaden mot av en normal förlossning mot kostnaden av ett kejsarsnitt som ett argument mot kejsarsnitt. För risken finns ju alltid att det slutar i en svår vaginal förlossning eller i akut snitt, då är det högst relevant att få en genomsnittlig siffra för alla vaginala förlossningar om man ska ställa det mot planerade kejsarsnitt. Man kan inte kallt räkna med att den vaginala förlossningen kommer vara ?normal?.
Sen är det andra problemet, som jag också nämnde, att analysen gällande kostnaden för vaginal förlossning inte är lika omfattande som för kejsarsnitt. Och huruvida förlossningsdepression är överrepresenterat bland snittad är också en intressant fråga. För forskning på detta är inte tillräcklig i dagsläget då man som oftast inte ens skiljer på akuta snitt, urakuta snitt och planerade snitt. Därtill vore det än mer intressant att ta i beaktning i en studie vad mammans inställning/vilja till förlossningsättet var innan. Någon som drömt om en vaginal förlossning men blir tvingad till planerat snitt pga medicinska orsaker kommer säkerligen inte må särskilt bra över det, min gissning är att den personen löper större risk för förlossningsdepression än någon som ville föda vaginalt som fick det och någon som ville föda med planerat snitt och fick det. Men det är min gissning, tyvärr finns det inte studier på detta. Har seriöst funderat på att dra igång en sådan då jag verkligen är intresserad av det.
Sen har jag aldrig skrivit att man ska få välja helt fritt. Mitt ursprungliga inlägg var framförallt riktat mot de i tråden som skrev väldigt negativt om snitt och de som önskar snitt (att det inte borde tillåtas, att man kan bekosta det själv, att det är mycket dyrare och osäkrare). Jag tycker inte att det ska vara totalt fritt val, det bör ske i diskussion med vården. Bl.a. finns det en del personer vars hälsotillstånd innebär väldigt stor ökad risk vid snitt. Sådant bör vården absolut vara involverad i. Och möjlighet till att få stöd och samtal tror jag är superbra, det har hjälpt många komma över sin rädsla och känna sig okej inför en vaginal förlossning. Däremot tycker jag att det är förskräckligt hur pass mycket det varierar idag i Sverige gällande möjlighet att få planerat snitt. I vissa län är det otroligt svårt att få igenom, i andra något lättare. Det är inte okej, möjlighet till vård ska inte variera så pass mycket. Och är det en föderska som är relativt frisk och som trots samtal, trots stöttande, har fått ta del av alla risker med båda förlossningssätten och trots allt det ändå står fast beslutsam om att hon vill ha ett snitt, ja då tycker jag faktiskt att vi borde bevilja det. Men så är det tyvärr inte idag, hela tiden blir föderskor nekade snitt trots att det finns en humanitär indikation. Som sagt, det är en mindre procent det gäller. Den stora majoriteten vill föda vaginalt.