• Anonym191

Få planerat snitt som förstföderska??

Är det någon här som i Östergötland (eller någon annanstans för den delen) lyckats få planerat kejsarsnitt som förstföderska pga förlossningsrädsla??

Jag är så extremt rädd för att föda vaginalt, första barnet och jag är livrädd för att släppa kontrollen, kan inte sluta föreställa mig värsta tänkbara scenario och att det kommer sluta i akutsnitt eller liknande ändå. Skulle kännas sååå bra att ha ett planerat datum då man vet att bebis kommer, att man inte behöver gå och "vänta" och sedan ge sig in i en vaginal förlossning som kan gå hur som helst, är rädd att barnet ska skadas, att jag ska skadas och att i princip allt ska gå fel..

Har läst förlossningsberättelser från människor som fött både vaginalt och med planerat snitt, läst på om riskerna med snitt osv men känner ändå att jag vill ha det. Är i vecka 29 nu.

Finns det någon chans att få igenom det tro? Är nästan orolig att fråga BM då det känns som hon inte kommer ta mig på allvar pga att jag är ung (22), som det varit förut i andra diskussioner med henne.

• Svar på tråden Få planerat snitt som förstföderska??
  • Anonym (Doula)

Prata med din BM om din förlossningsrädsla, du ska få prata med kunnig personal som kan hjälpa dig framåt. Om du inte känner att du får en bra respons från din BM, byt! Man har alltid rätt att kräva att få byta vårdpersonal om kemin inte stämmer.

Oavsett om det blir vaginalt eller snitt, så vill jag tipsa om att kolla upp en doula. De är ett enormt och fantastiskt stöd både innan, under, och efter förlossningen, både för dig och för din partner om han kan vara med. Är du ensam under förlossningen så är det helt guld värt med doula.

• Anonym (Alternativ)
    Kanttant skrev 2017-12-05 04:52:21 följande:

1.Att något har gjorts under en längre tid är inte ett bra argument för att man ska fortsätta göra det. Människor har mördat i all evighet, är det också något vi borde fortsätta med? (Märk att jag inte jämställt dessa två saker, applicerar enbart samma retorik man använder sig av). Med samma logik borde vi ju även inte erbjuda smärtlindring, det är ju en onödig grej som kvinnor i den överväldigande majoriteten av historien klarat sig utan. Förresten, hur ställer man då sig till att kvinnor i alla tid också dött i vaginal förlossning? Kanske också något man borde fortsätta låta ske eftersom det alltid vart så. 

2. Även om.majoriteten av alla förlossningar går utan större komplikationer och mamma och barn klarar sig fint, så finns det många gånger det inte går.

1. Och 2.

Om man nu tittar i ett nutidsperspektiv så är det säkraste sättet att föda vaginalt. Det finns också andra långtidskonsekvenser av snitt som man kanske inte värderar så högt som förstföderska vid 22 nämligen problem vid framtida graviditeter och förlossningar. Inom förlossnings vården kallar de ibland kejsarsnitt för nödutgången. Kanske klarar kroppen en graviditet till vid 26 men sedan när man bestämmer sig för en sladdis vid 34 så är det inte längre möjligt eller säkert.
  • Anonym (Alternativ)

3. Rädsla är inte alltid logisk. Även om man haft en jättebra förlossning eller inte ens vart med om en förlossning så kan man känna otrolig rädsla för de komplikationer som kan uppstå. I vissa fall räcker det med att få gå i samtal för att bearbeta rädslan och på andra sätt jobba så att man känner sig säker och trygg inför förlossningen. I andra fall spelar det ingen roll vad man än gör, rädslan är för stark. Då är det absolut mest humana och säkraste att bevilja ett kejsarsnitt. Är du medveten om att huruvida mamman känner sig trygg under förlossningen är en enorm faktor för hur bra förlossningen kommer gå? En mamma som är skräckslagen och fylld av ångest gör en osäker förlossning som la leda till riktigt allvarliga komplikationer. 

.

3. Har man en otroligt stark förlossningsrädsla så räknar det som en tillräcklig medicinsk anledning för att bevilja snitt. Det är vad jag ser ingen som har föreslagit att det bör ändras?

Däremot tror jag det är väldigt få förstföderskor som inte känner en viss oro/rädsla/nervositet inför en förlossning. Det är ju en ganska naturlig och till och med sund känsla när man kommer att gå igenom någonting helt nytt och smärtsamt för första gången. Var går då gränsen? Ja det är i nuläget upp till vården att avgöra, de försöker hjälpa dig att bearbeta din rädsla och förbereda dig. Om du försöker och det absolut inte går så beviljas du ett snitt.
  • Kanttant
    Anonym (Alternativ) skrev 2017-12-05 14:19:07 följande:

1. Och 2.

Om man nu tittar i ett nutidsperspektiv så är det säkraste sättet att föda vaginalt. Det finns också andra långtidskonsekvenser av snitt som man kanske inte värderar så högt som förstföderska vid 22 nämligen problem vid framtida graviditeter och förlossningar. Inom förlossnings vården kallar de ibland kejsarsnitt för nödutgången. Kanske klarar kroppen en graviditet till vid 26 men sedan när man bestämmer sig för en sladdis vid 34 så är det inte längre möjligt eller säkert.

Det var ju inte ens det jag tog upp. Jag skrev till och med att majoriteten av vaginala förlossningar går bra. Men poängen med punkt 1 var enbart att argumentet "kvinnor har fött i alla tider" är ett dåligt argument. Att man har gjort något länge är inte ett bra argument för att fortsätta göra det. Med det menar jag inte heller att man ska sluta med vaginala förlossningar, utan kritiserar endast själva retoriken för att motsätta sig kejsarsnitt. Det är ett dumt argument. Poängen med punkt 2 var just att de flesta vaginala förlossningar går bra, men många som inte gör det, vilket har att gör med punkt 3. Rädsla är inte alltid logisk. Även om man logiskt förstår att sannolikheten är högre att en vaginal förlossning kommer gå bra så kan det inte alltid gå att ta in. Och i vissa fall är då ett planerat kejsarsnitt ett bättre alternativ - dels för att det är mer humant, men även för att ha en otrygg och skräckslagen föderska innebär större risk oavsett.

Sen om vi ska prata risker. Vad innebär det att säga att vaginalt är det säkraste sättet? Vad väger du in i det påståendet? För det kan absolut vara sant, men det beror på vilka faktorer du lägger mer vikt. En person som är väldigt rädd för vissa aspekter kanske inte delar din syn, då det är andra faktorer som ges större vikt. Vad som är säkrast är inte helt objektivt, det beror på vad man syftar på. Och som tidigare nämnt, en rädd och otrygg föderska bringar extta risk vid en vaginal förlossning. Därav kan du inte applicera samma riskbild för en sådan person som för en som inte är totalt skräckslagen inför en vaginal förlossning. Helt olika förutsättningat.

Sen blir det lite fånigt att sitta och prata om vad som är säkrast kan jag tycka. Sjukvården är så fantastiskt bra att båda förlossningssätten är väldigt säkra överlag för en frisk människa. Sen kan man alltid ha otur och tillhör den som råkar ut för en promillerisk. Hade kanske vart något att ta i beaktning om majoriteten av föderskor ville ha ett planerat snitt, men nu är det inte så. Majoriteten vill fortfarande föda vaginalt.
  • Anonym (Alternativ)

4. Nej, faktiskt så är inte kejsarsnitt så säkert mycket dyrare. Man har gjort en enkel beräkning på vad kejsarsnitt kostar och vaginal förlossning kostar. En vaginal förlossning utan några komplikationer kostar ca 25 000 kr, ett kejsarsnitt ca 40 000 kr. En svår vaginal förlossning kostar ca 60 000 kr. Ca 15 % av alla förlossningar betraktas som svåra. Ca 10 % av alla förlossningar slutar i akuta kejsarsnitt vilket innebär en kostnad för BÅDE vanlig förlossning OCH kejsarsnitt. Lägg därtill att antalet som önskar planerat kejsarsnitt utan medicinsk orsak (alltså t.e.x förlossningsrädsla) är väldigt få procentuellt och håll i åtanke riskerna kring att ha en otrygg och skräckslagen mamma under en förlossning så borde ju det vettigaste även från en strikt kostnadsvinkel vara att bevilja planerat kejsarsnitt. 

Men som om inte det räcker så finns det allvarliga problem med ovanstående kostnadsberäkning. I kostnaden för kejsarsnitt så har man räknat med all eftervård som krävs, det har man inte gjort för vaginal förlossning. Så om man gjorde en faktiskt analys där man inkluderade behandling för skador i samband med vaginala förlossningar (som i en del fall kan kräva en eller flera operationer), sjukskrivning pga skada eller depression som följd av en traumatisk förlossning så tror jag inte skillnaden i kostnad skulle vara lika stor om ens alls eller till och med mindre när vi jämför mellan planerade snitt utan medicinsk orsak och vaginal förlossning i snitt.

.

Kan du länka till rapporten dessa siffror kommer ifrån?

Men som korta kommentarer, det visar ändå att ett kejsarsnitt är 60% dyrare än en vaginal födsel. Du nämner som ett exempel på extra kostnader som tillkommer behandling för förlossningsdepression men det är ju en kostnad som är överrepresenterad just för snittade mödrar. Du gör också den inte helt logiska kopplingen att om man tillät folk att välja fritt så skulle man undvika de mest komplicerade förlossningarna och katastrofsnitten något som det inte egentligen finns några belägg för? Det är väl inget som säger att en majoritet av dessa komplicerade förlossningar beror på förlossningsrädsla?

Du säger även att det är väldigt få som får snitt med förlossningsrädsla som grund, och det är ju sant, med det systemet vi har. Ni pratar ju faktiskt om att öppna upp för helt fritt val utan några kriterier, att det inte skulle leda till en drastisk ökning av planerade snitt har jag svårt att tro.
  • Kanttant
    Anonym (Alternativ) skrev 2017-12-05 14:29:54 följande:

3. Har man en otroligt stark förlossningsrädsla så räknar det som en tillräcklig medicinsk anledning för att bevilja snitt. Det är vad jag ser ingen som har föreslagit att det bör ändras?

Däremot tror jag det är väldigt få förstföderskor som inte känner en viss oro/rädsla/nervositet inför en förlossning. Det är ju en ganska naturlig och till och med sund känsla när man kommer att gå igenom någonting helt nytt och smärtsamt för första gången. Var går då gränsen? Ja det är i nuläget upp till vården att avgöra, de försöker hjälpa dig att bearbeta din rädsla och förbereda dig. Om du försöker och det absolut inte går så beviljas du ett snitt.

Finns flertalet inlägg i denna tråd som säger just det. Att snitt aldrig bör beviljas på annat än ren medicinsk indikation (förlossningsrädsla är på humanitär indikation), samt inlägg om att dessa borde få betala sina snitt själva isåfall.

Det är ju en skillnad på att känna oro och total rädsla. Som också skrev så kan många bli hjälpa med samtal och rätt stöd och kan sedan känna sig trygga eller iallafall någorlunda okej med en vaginal förlossning. Men för alla fungerar inte detta. Och tyvärr är det inte så att alla som verkligen skulle vilja ha ett snitt pga förlossningsrädsla får det. Det ser väldigt olika ut beroende på vart i Sverige man bor. Vet flera som blivit nekade trots samtal och trots stark beslutsamhet och förtvivlan, som därav tvingats igenom en vaginal förlossning och mått otroligt dåligt efteråt och upplevt det som et trauma. Vet såklart också de som fått igenom snitt och de som efter samtal och stöd med en bra förlossningsplan haft en bra vaginal förlossning. Men alla får inte igenom snitt, trots att det vore det wst humana och säkraste för den individen.
  • elin1989

De kan inte tvinga dig till en vaginal förlossning, men som förstagångsföderska utan medicinsk anledning så måste du verkligen stå på dig. Säga att du är jätterädd, att vaginal förlossning inte är ett alternativ och var framförallt envis. De kommer inte att gå med på det bara för att du ber snällt.

• Loigios
    elin1989 skrev 2017-12-05 14:57:14 följande:

De kan inte tvinga dig till en vaginal förlossning, men som förstagångsföderska utan medicinsk anledning så måste du verkligen stå på dig. Säga att du är jätterädd, att vaginal förlossning inte är ett alternativ och var framförallt envis. De kommer inte att gå med på det bara för att du ber snällt.

Hur menar du att dom inte kan tvinga henne? Om inte sjukvården beviljar snitt så har hon inte så mycket annat val, eller hur? Sjukvården har sista order
  • Kanttant
    Anonym (Alternativ) skrev 2017-12-05 14:44:07 följande:
    Kan du länka till rapporten dessa siffror kommer ifrån?

Men som korta kommentarer, det visar ändå att ett kejsarsnitt är 60% dyrare än en vaginal födsel. Du nämner som ett exempel på extra kostnader som tillkommer behandling för förlossningsdepression men det är ju en kostnad som är överrepresenterad just för snittade mödrar. Du gör också den inte helt logiska kopplingen att om man tillät folk att välja fritt så skulle man undvika de mest komplicerade förlossningarna och katastrofsnitten något som det inte egentligen finns några belägg för? Det är väl inget som säger att en majoritet av dessa komplicerade förlossningar beror på förlossningsrädsla?

Du säger även att det är väldigt få som får snitt med förlossningsrädsla som grund, och det är ju sant, med det systemet vi har. Ni pratar ju faktiskt om att öppna upp för helt fritt val utan några kriterier, att det inte skulle leda till en drastisk ökning av planerade snitt har jag svårt att tro.

Skriver från mobilen just nu, men har länkar på min dator. Kan lägga in det senare. Om du vill kolla direkt så kan du nog googla ?kostnad vaginal förlossning kejsarsnitt socialstyrelsen?, borde dyka upp. Annars lägger jag in sen.

Nej, det var inte riktigt min poäng med att lägga in dessa procent och siffror. Poängen var mer att det blir rätt orättvist att ställa kostnaden mot av en normal förlossning mot kostnaden av ett kejsarsnitt som ett argument mot kejsarsnitt. För risken finns ju alltid att det slutar i en svår vaginal förlossning eller i akut snitt, då är det högst relevant att få en genomsnittlig siffra för alla vaginala förlossningar om man ska ställa det mot planerade kejsarsnitt. Man kan inte kallt räkna med att den vaginala förlossningen kommer vara ?normal?.

Sen är det andra problemet, som jag också nämnde, att analysen gällande kostnaden för vaginal förlossning inte är lika omfattande som för kejsarsnitt. Och huruvida förlossningsdepression är överrepresenterat bland snittad är också en intressant fråga. För forskning på detta är inte tillräcklig i dagsläget då man som oftast inte ens skiljer på akuta snitt, urakuta snitt och planerade snitt. Därtill vore det än mer intressant att ta i beaktning i en studie vad mammans inställning/vilja till förlossningsättet var innan. Någon som drömt om en vaginal förlossning men blir tvingad till planerat snitt pga medicinska orsaker kommer säkerligen inte må särskilt bra över det, min gissning är att den personen löper större risk för förlossningsdepression än någon som ville föda vaginalt som fick det och någon som ville föda med planerat snitt och fick det. Men det är min gissning, tyvärr finns det inte studier på detta. Har seriöst funderat på att dra igång en sådan då jag verkligen är intresserad av det.

Sen har jag aldrig skrivit att man ska få välja helt fritt. Mitt ursprungliga inlägg var framförallt riktat mot de i tråden som skrev väldigt negativt om snitt och de som önskar snitt (att det inte borde tillåtas, att man kan bekosta det själv, att det är mycket dyrare och osäkrare). Jag tycker inte att det ska vara totalt fritt val, det bör ske i diskussion med vården. Bl.a. finns det en del personer vars hälsotillstånd innebär väldigt stor ökad risk vid snitt. Sådant bör vården absolut vara involverad i. Och möjlighet till att få stöd och samtal tror jag är superbra, det har hjälpt många komma över sin rädsla och känna sig okej inför en vaginal förlossning. Däremot tycker jag att det är förskräckligt hur pass mycket det varierar idag i Sverige gällande möjlighet att få planerat snitt. I vissa län är det otroligt svårt att få igenom, i andra något lättare. Det är inte okej, möjlighet till vård ska inte variera så pass mycket. Och är det en föderska som är relativt frisk och som trots samtal, trots stöttande, har fått ta del av alla risker med båda förlossningssätten och trots allt det ändå står fast beslutsam om att hon vill ha ett snitt, ja då tycker jag faktiskt att vi borde bevilja det. Men så är det tyvärr inte idag, hela tiden blir föderskor nekade snitt trots att det finns en humanitär indikation. Som sagt, det är en mindre procent det gäller. Den stora majoriteten vill föda vaginalt.

• Anonym (Alternativ)

5. Detta med att bekosta ett planerat snitt själv. Det är en deal i det skattesystem vi har, alla bidrar generellt, inte till de ändamål man själv vill. Tycker du det är fel så får du väl driva den frågan politiskt. Utöver det, ställer du samma krav på att betala själv när det gäller annan vård som man skulle kunna anse att vårdtagaren har valt själv? Om man vet om riskerna med rökning och ändå röker, ska man bekosta sin egen cancervård sen? Om man vet riskerna med att äta animalier, ska man då bekosta sin egen hjärt/kärlvård? Om man deltar i sporter där risken för skada/olycka är hög, bör man bekosta den vården själv? För det finns massor med vård i samhället som enkelt hade kunnat undvikts av individen själv (och borde ju därmed ses som onödig vård). Men som sagt, det är inte så vårt samhälle, välfärdssystem och skattesystem är uppbyggt. Sen kan jag personligen tycka att det vore grymt också. Precis av samma anledning som smärtlindring hos tandläkaren inte får kosta extra, för att vi har en strävan om att vård av människor ska vara mer än enbart effektiv. Vi vill att människor ska känna sig trygga och slippa onödigt lidande. Att få känna sig trygg och slippa lidande ska inte vara kopplat till ens egen möjlighet att bekosta det.

Du säger att jag får driva det politiskt och jag förstår inte det? Just nu behöver du få ett snitt beviljat av vården, vilket jag tycker är rimligt. Det enda jag säger är att jag inte förstår varför det inte startats initiativ privat för att kunna välja snitt även om vården bedömmer att man har någon medicinsk anledning(observera att detta kan inkludera extrem rädsla)

Jag ser inte hur detta extra alternativ kan, som du antyder, försämra för kvinnor?

Oavsett anledning kunde du då välja bort alla jobbiga vård kontakter och väntan på beslut och boka ditt snitt på

en privatklinik och därefter slappna av i din graviditet.

Det är väl snarare du som får driva din fråga politiskt om du önskar göra det helt fritt valbart med snitt för alla bekostade av staten.

Dina liknelser till rökare/idrottare etc. haltar ordentligt i mina ögon för det är ju inte som att du som gravid blir förvägrad vård. Alla får den (av läkare bedömda) nödvändiga och lämpliga vården. Att alla får exakt den medicinska behandling de önskar sig är ju långt från sanningen. Går du ner i vikt och har lös hud så får du bedömt om det är rimligt att Staten bekostar det, får du nej så får du göra det privat. Samma sak med med IVF och fertilitetsbehandlingar uppfyller du kriterierna så bekostar staten, annars får du finansiera själv. Även om du är sjuk eller skadad så erbjuds du vården som bedöms vara relevant inte exakt vad du känner för.

På tal om tandläkare så är det ju ironiskt nog någonting som inte bekostas alls av staten(förutom ett pyttelitet tandbidrag). Hade inte det varit en rimligare sak att subventionera om vi nu ska lägga mer pengar på vården?

För vad du nu talar om är att statligt finansiera varje gravid kvinna som av vilken anledning som helst inte känner för att föda vaginalt. Med följderna, ökad risk för mamman ökad risk för barnet och en genomsnittlig extra kostnad om 15000 kr.
  • elin1989
    Loigios skrev 2017-12-05 15:00:27 följande:

Hur menar du att dom inte kan tvinga henne? Om inte sjukvården beviljar snitt så har hon inte så mycket annat val, eller hur? Sjukvården har sista order

Ja, men alltså det som händer är ju att vården säger att de inte vill bevilja snitt och då går den gravida kvinnan med på det. Om man i det läget säger att nej, jag kräver snitt eftersom jag är livrädd så kommer det till slut att bli beviljat. (Om man inte kommer på det väldigt sent i graviditeten kanske). Jag vet flera personer som har fått det beviljat på grund av rädsla, men du måste ju förmedla hur stark den här rädslan är. Sjukvården har liksom inte bestämmande rätt över patienter på det sättet, jag vet inte varför folk tror att de har det när det handlar om gravida kvinnor. Sen måste de förstås ta in mamman och barnets säkerhet i alla beslut, om barnet typ är på väg ut så kan man ju förstås inte bryta och snitta istället för att kvinnan i det läget vill det.

Jag var inställd på vaginal förlossning, men den pågick väldigt länge utan att han överhuvudtaget rörde sig neråt eller att jag fick krystvärkar (trots att jag krystade i 1.5 timma på deras inrådan). Då vill de klippa och försöka med tång, jag vägrade och blev snittad istället. Om till exempel barnets hjärtljud hade varit dåliga hade jag förstås gått med på vad som helst dock.
  • Kanttant
    Anonym (Alternativ) skrev 2017-12-05 15:09:16 följande:
    Du säger att jag får driva det politiskt och jag förstår inte det? Just nu behöver du få ett snitt beviljat av vården, vilket jag tycker är rimligt. Det enda jag säger är att jag inte förstår varför det inte startats initiativ privat för att kunna välja snitt även om vården bedömmer att man har någon medicinsk anledning(observera att detta kan inkludera extrem rädsla)

Jag ser inte hur detta extra alternativ kan, som du antyder, försämra för kvinnor?

Oavsett anledning kunde du då välja bort alla jobbiga vård kontakter och väntan på beslut och boka ditt snitt på

en privatklinik och därefter slappna av i din graviditet.

Det är väl snarare du som får driva din fråga politiskt om du önskar göra det helt fritt valbart med snitt för alla bekostade av staten.

Dina liknelser till rökare/idrottare etc. haltar ordentligt i mina ögon för det är ju inte som att du som gravid blir förvägrad vård. Alla får den (av läkare bedömda) nödvändiga och lämpliga vården. Att alla får exakt den medicinska behandling de önskar sig är ju långt från sanningen. Går du ner i vikt och har lös hud så får du bedömt om det är rimligt att Staten bekostar det, får du nej så får du göra det privat. Samma sak med med IVF och fertilitetsbehandlingar uppfyller du kriterierna så bekostar staten, annars får du finansiera själv. Även om du är sjuk eller skadad så erbjuds du vården som bedöms vara relevant inte exakt vad du känner för.

På tal om tandläkare så är det ju ironiskt nog någonting som inte bekostas alls av staten(förutom ett pyttelitet tandbidrag). Hade inte det varit en rimligare sak att subventionera om vi nu ska lägga mer pengar på vården?

För vad du nu talar om är att statligt finansiera varje gravid kvinna som av vilken anledning som helst inte känner för att föda vaginalt. Med följderna, ökad risk för mamman ökad risk för barnet och en genomsnittlig extra kostnad om 15000 kr.
    Jag är inte TS. Jag är inte gravid och försöker inte få ett snitt. När jag skriver "du" så var det ju inte riktat till det. Det var ju ett inlägg som inte citerade någon. Men om du var en av de som skrev att snitt borde bekostas på egen hand så för all del. Vad är det du inte förstår? Jag menade bara att är det något man verkligen anser så får man väl driva den frågan politiskt om man vill att det ska se annorlunda ut. För det finns som sagt goda anledningar varför det inte ser ut precis så idag. Du får läsa punkt 5 igen istället, orkar inte upprepa mig. Personligen är jag inte heller för en privatiserad vård på det viset. Har bott sex år i USA och det är verkligen inget att eftersträva. 

Återigen, jag har aldrig skrivit att välja snitt ska vara ett totalt fritt val. Jag tycker systemet vi har idag generellt är bra. Där man gör det i samnförstånd med vården, med hjälp av samtal och stötande. Men där i finns det också riktlinjer om att man bör bevilja snitt på humanitär indikation om föderskan verkligen verkligen vill det och har en stark rädsla. Det jag anser vara problemet är att dessa riktlinjer inte efterföljs på samma vis över hela landet, det är väldigt fria tolkningar. Vidare tror jag att det vore en vinst för alla om man verkligen höll på dessa riktlinjer. För om en förlossningsrädd kvinna kan känna sig trygg i att veta att OM hon verkligen inte vill efter samtalsstöd osv. så kommer hon ändå beviljas snitt, då tror jag det finns en mycket bättre chans att dessa samtal skulle vara mer effektiva och leda till att fler förlossningsrädda kommer till en punkt där det känner sig okej med en vaginal förlossning. Är du förlossningsrädd och vet att huruvdia du får ett snitt till stor del hänger på om du lyckas övertyga din läkare om att du är tillräckligt rädd, tror du på riktigt att samtal och dyl. kommer vara så effektivt som hade kunnat vara? 

Tandläkarvård subventioneras visst. Men på ett annat vis bara, som sker procentuellt utefter hur mycket du måste betala. 

Återigen, vet inte varför du fått för dig att jag propagerar för att man ska välja snitt helt fritt och av vilken anledning som helst. Har aldrig skrivit det. Så blir rätt onödigt att ens bemöta din sista kommentar. 

Letade för övrigt reda på två av länkarna jag kikat på tidigare. Finns på flera olika källor, bl.a i flera rapporter hos Socialstyrelsen. En från 2015 t.ex. "kejsarsnitt, som  kostade  i  genomsnitt  drygt  52  000 kronor.  De  vaginala  förlossningarna  kostade  knappt  26  000 kronor".

www.socialstyrelsen.se/publikationer2015/2015-12-10

Här är två läkare som också nämner detta angående att alla faktorer(såsom eftervård) inte tas in i beräkning när man uppskattar kostnaden av vaginal vs. kejsarsnitt födsel. Och gjorde man det skulle kostnaderna förmodligen vara i princip likvärdiga och anser därav att kostnad inte ens börjat vara en faktor i huruvida man bestämmer kejsarsnitt eller inte.

www.lakartidningen.se/Opinion/Debatt/2013/04/Kvinnan-kan-sjalv-gora-ett-informerat-val-/
  • Anonym (Alternativ)
    Kanttant skrev 2017-12-05 15:07:05 följande:

Skriver från mobilen just nu, men har länkar på min dator. Kan lägga in det senare. Om du vill kolla direkt så kan du nog googla ?kostnad vaginal förlossning kejsarsnitt socialstyrelsen?, borde dyka upp. Annars lägger jag in sen.

Nej, det var inte riktigt min poäng med att lägga in dessa procent och siffror. Poängen var mer att det blir rätt orättvist att ställa kostnaden mot av en normal förlossning mot kostnaden av ett kejsarsnitt som ett argument mot kejsarsnitt. För risken finns ju alltid att det slutar i en svår vaginal förlossning eller i akut snitt, då är det högst relevant att få en genomsnittlig siffra för alla vaginala förlossningar om man ska ställa det mot planerade kejsarsnitt. Man kan inte kallt räkna med att den vaginala förlossningen kommer vara ?normal?.

Sen är det andra problemet, som jag också nämnde, att analysen gällande kostnaden för vaginal förlossning inte är lika omfattande som för kejsarsnitt. Och huruvida förlossningsdepression är överrepresenterat bland snittad är också en intressant fråga. För forskning på detta är inte tillräcklig i dagsläget då man som oftast inte ens skiljer på akuta snitt, urakuta snitt och planerade snitt. Därtill vore det än mer intressant att ta i beaktning i en studie vad mammans inställning/vilja till förlossningsättet var innan. Någon som drömt om en vaginal förlossning men blir tvingad till planerat snitt pga medicinska orsaker kommer säkerligen inte må särskilt bra över det, min gissning är att den personen löper större risk för förlossningsdepression än någon som ville föda vaginalt som fick det och någon som ville föda med planerat snitt och fick det. Men det är min gissning, tyvärr finns det inte studier på detta. Har seriöst funderat på att dra igång en sådan då jag verkligen är intresserad av det.

Sen har jag aldrig skrivit att man ska få välja helt fritt. Mitt ursprungliga inlägg var framförallt riktat mot de i tråden som skrev väldigt negativt om snitt och de som önskar snitt (att det inte borde tillåtas, att man kan bekosta det själv, att det är mycket dyrare och osäkrare). Jag tycker inte att det ska vara totalt fritt val, det bör ske i diskussion med vården. Bl.a. finns det en del personer vars hälsotillstånd innebär väldigt stor ökad risk vid snitt. Sådant bör vården absolut vara involverad i. Och möjlighet till att få stöd och samtal tror jag är superbra, det har hjälpt många komma över sin rädsla och känna sig okej inför en vaginal förlossning. Däremot tycker jag att det är förskräckligt hur pass mycket det varierar idag i Sverige gällande möjlighet att få planerat snitt. I vissa län är det otroligt svårt att få igenom, i andra något lättare. Det är inte okej, möjlighet till vård ska inte variera så pass mycket. Och är det en föderska som är relativt frisk och som trots samtal, trots stöttande, har fått ta del av alla risker med båda förlossningssätten och trots allt det ändå står fast beslutsam om att hon vill ha ett snitt, ja då tycker jag faktiskt att vi borde bevilja det. Men så är det tyvärr inte idag, hela tiden blir föderskor nekade snitt trots att det finns en humanitär indikation. Som sagt, det är en mindre procent det gäller. Den stora majoriteten vill föda vaginalt.

Fast då tror jag vi är mer eller mindre på samma sida. Har inte sett någon i tråden som har skrivit att det aldrig bör tillåtas snitt för förlossningsrädsla eller att de alltid ska bekostas själv(däremot tror jag många inkl. mig själv bunkar ihop medicinska och humanitära skäl)

Om du gör vad du kan för att bearbeta din rädsla, det inte går och vården ger dig grönt ljus så har jag inga invändningar.

Det jag sätter mig emot är de inlägg som hävdar att varje kvinna ska få välja helt fritt vad hon vill.

Anledingen att det blev en intensiv diskussion är väl för att som epicnurse skrev, TS börjar i fel ände. Istället för att försöka göra vad hon kan med att tala med BM och gå på samtal etc. så vill hon gå direkt till snitt.

Att vårdssystemet inte alltid fungerar som det ska och att det leder till stora skillnaden mellan landsting och även om det är tragiskt och svårt att komma ifrån så är det en annan fråga.

Anledningen att jag tror att ett privat alternativ kunnat vara en fördel är för att jag upplever att det ofta kan hjälpa bara att VETA att man har ett alternativ. Har hört ibland om kvinnor med stark rädsla som får sk. snittkontrakt genom aurora och när de väl fått det så har de kunnat slappna av mer och faktiskt slutat med att ha en bra vaginal födsel. Eftersom standardkostnaden för en födsel verkar vara 25000 kr så är det ju inte heller orimligt med en kostnadssubventionering från staten om den summan vilket skulle ge en net kostnad på runt 15000 kr och vill man gärna välja själv kanske det inte är så orimligt?

Själv var jag jättenojig för kromosomavvikelser och även om jag insåg att jag inte hade några riskfaktorer alls och det bara var i mitt huvud så valde jag att själv bekostas ett nipt test. För mig var sinnesfriden genom resten av graviditeten värd varenda krona men jag skulle aldrig krävt att staten skulle betalat.
  • Anonym (Alternativ)
    Kanttant skrev 2017-12-05 15:19:37 följande:

Jag är inte TS. Jag är inte gravid och försöker inte få ett snitt. När jag skriver "du" så var det ju inte riktat till det. Det var ju ett inlägg som inte citerade någon. Men om du var en av de som skrev att snitt borde bekostas på egen hand så för all del. Vad är det du inte förstår? Jag menade bara att är det något man verkligen anser så får man väl driva den frågan politiskt om man vill att det ska se annorlunda ut. För det finns som sagt goda anledningar varför det inte ser ut precis så idag. Du får läsa punkt 5 igen istället, orkar inte upprepa mig. Personligen är jag inte heller för en privatiserad vård på det viset. Har bott sex år i USA och det är verkligen inget att eftersträva. 

Återigen, jag har aldrig skrivit att välja snitt ska vara ett totalt fritt val. Jag tycker systemet vi har idag generellt är bra. Där man gör det i samnförstånd med vården, med hjälp av samtal och stötande. Men där i finns det också riktlinjer om att man bör bevilja snitt på humanitär indikation om föderskan verkligen verkligen vill det och har en stark rädsla. Det jag anser vara problemet är att dessa riktlinjer inte efterföljs på samma vis över hela landet, det är väldigt fria tolkningar. Vidare tror jag att det vore en vinst för alla om man verkligen höll på dessa riktlinjer. För om en förlossningsrädd kvinna kan känna sig trygg i att veta att OM hon verkligen inte vill efter samtalsstöd osv. så kommer hon ändå beviljas snitt, då tror jag det finns en mycket bättre chans att dessa samtal skulle vara mer effektiva och leda till att fler förlossningsrädda kommer till en punkt där det känner sig okej med en vaginal förlossning. Är du förlossningsrädd och vet att huruvdia du får ett snitt till stor del hänger på om du lyckas övertyga din läkare om att du är tillräckligt rädd, tror du på riktigt att samtal och dyl. kommer vara så effektivt som hade kunnat vara? 

Tandläkarvård subventioneras visst. Men på ett annat vis bara, som sker procentuellt utefter hur mycket du måste betala. 

Återigen, vet inte varför du fått för dig att jag propagerar för att man ska välja snitt helt fritt och av vilken anledning som helst. Har aldrig skrivit det. Så blir rätt onödigt att ens bemöta din sista kommentar. 

Letade för övrigt reda på två av länkarna jag kikat på tidigare. Finns på flera olika källor, bl.a i flera rapporter hos Socialstyrelsen. En från 2015 t.ex. "kejsarsnitt, som  kostade  i  genomsnitt  drygt  52  000 kronor.  De  vaginala  förlossningarna  kostade  knappt  26  000 kronor". www.socialstyrelsen.se/publikationer2015/2015-12-10Här är två läkare som också nämner detta angående att alla faktorer(såsom eftervård) inte tas in i beräkning när man uppskattar kostnaden av vaginal vs. kejsarsnitt födsel. Och gjorde man det skulle kostnaderna förmodligen vara i princip likvärdiga och anser därav att kostnad inte ens börjat vara en faktor i huruvida man bestämmer kejsarsnitt eller inte. www.lakartidningen.se/Opinion/Debatt/2013/04/Kvinnan-kan-sjalv-gora-ett-informerat-val-/

Tror att anledningen att det blir lite förvirring i diskussionen är för att vi egentligen står på samma sida, vi bara argumenterar från lite olika håll????

Snitt med indikation bör bekostas av staten

Det bör ej vara helt fritt val om förlossningssätt
  • Smulansnisse

Alltså fyfan för er rabiata man måste föda vaginalt! Och du som skriver med namnet anonym (N) stackars de kvinnor som mött dig och får sin rädsla så totalt nermejad! Hade jag mött dig inom vården hade jag gått gråtande därifrån..

Bara föratt man är skiträdd så ska man inte behöva stå ut med att övertalas till något man inte känner sig säker på samt inte vill. 

Det är sådan BS att säga det kommer gå bra bara föratt kvinnor gjort det i alla tider. Visst det kommer gå för alla, men hur mår man efteråt? 

Och påtal om kostnader ett snitt kostar 40 tusen, en vaginal förlossning 25. Men en komplicerad vaginal förlossning kostar upp mot 150 tusen. Och dessutom all kostnad för psykologisk eftervård om det behövs pågrund utav traumat med en komplicerad vaginal förlossning. Så kostnadsmässigt tar ju samhället en oerhört stor eknomisk risk med vaginal förlossning!

Och TS stå på dig, våga kräva ett snitt om DU känner det är rätt!

Svar på tråden Få planerat snitt som förstföderska??