• Anonym (Överkörd!)

Dotterns pappa(mitt X) köpte en hund till vår dotter utan min vetskap! Nu ska jag ta hand om den!

Dotterns pappa, tillika min före detta, har utan mitt godkännande gått och löpt en valp(Labrador) till vår dotter i födelsedagspresent. Då hennes pappa jobbar väldigt mycket utomlands runt om i världen, är det jag som har full vårdnad av dottern, vilket är okej för honom.
    I fredags fyllde vår dotter 12 år, min före detta dyker upp med ett stort paket, inne i detta paket ligger en liten vit valp. När dottern öppnar paketet och ser hunden så blir hon helt till sig av glädje. Hon och kompisarna börjar leka med hunden och jag står helt paff och tappar hakan. Nu är det alltså jag som ska dras med den här hunden, medans han själv givetvis inte ska ha den mer än max några dagar i månaden. Efter kalaset tog jag ett snack med honom, avskilt från dottern, jag frågade vad fan han höll på med. Jag blev riktigt irriterad. Han förklarar då att han kommer stå för alla kostnader gällande hunden, men det är ändå jag som ska dras med den här nu.
    Att lämna bort hunden eller sälja den är inget alternativ eftersom det skulle göra vår dotter ledsen och bedrövad. 

Vad gör jag nu?   

• Svar på tråden Dotterns pappa(mitt X) köpte en hund till vår dotter utan min vetskap! Nu ska jag ta hand om den!
  • Mariell8

Ditt ex har köpt huden och är den som äger hunden. Dvs hans ansvar att ta hand om den. Det är inget ansvar som ska läggas på dig. Att han jobbar mycket utomlands är inte ditt problem. Han får skaffa hundvalp.

• riboflavin

Det enda vettiga du kan göra är att förklara för dotter hur det ligger till, pappa har inte kollat med dig, och ni kan inte ha hund. Punkt.

Hon är tillräckligt gammal att få höra sanningen, även om den är hård.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Gryntroll

Så gör man inte!
    Helt sjukt, inköp av husdjur är något som planeras och pratas igenom. Framförallt hundar som ju utöver omvårdnad behöver promenader på dagtid och stimulans för att må bra. Illa skött av pappan.

Kommer ni rent praktiskt att greja att ha en hundvalp hemma ? All passning, uppfostran, träning osv? Jag vet faktiskt inte vad du ska göra, men valpkurs och fixa hunddagis (kanske iofs kräver att hunden fyllt 1 år?) eller daghusse?

Eller har pappan varit så pass förutseende att han redan ordnat med sånt?

Annars tycker jag faktiskt att pappan får förklara för dottern att han förhastade sig och att hunden inte kan behållas.

• KKarate
    Mariell8 skrev 2017-12-04 12:19:52 följande:
    Ditt ex har köpt huden och är den som äger hunden. Dvs hans ansvar att ta hand om den. Det är inget ansvar som ska läggas på dig. Att han jobbar mycket utomlands är inte ditt problem. Han får skaffa hundvalp.
    En till?
  • Anonym (Mia)

Gode gud, jag hade blivit helt vansinnig på mitt ex. Har han tappat alla hjärncellerna? Så gör man bara inte.

• Mariell8
    KKarate skrev 2017-12-04 12:28:40 följande:

En till?

Hundvakt ska det givetvis stå
  • Anonym (Överkörd!)

Gemensamt svar..

Jag kan inte med att lämna bort hunden, så glad som hon blev. Vill det sig illa kan det bli ett stort trauma att behöva lämna bort den, jag vill inte vara den som förstörde hennes dröm. Hon har tjatat om en hund sedan 6 års åldern, hon har till och med gått ut och rastat andra hundar i vårt kvarter. 

Men han säger att han tänker stå för alla kostnader som försäkring, kastrering, eventuella framtida sjukhuskostnader, hundmat och hela den biten. Har även sagt att han gärna passar huden när jag åker på semester och liknande..
    Men jag är riktigt irriterad ändå. Jag förstår vad det innebär att han en hund, en jävla massa ansvar och tid. 

• Kjell2

Hyr in hundvakt och fakturera pappan.

Så länge du tänker behålla hunden är det inte mycet du kan göra. 

• Anonym (Kvinna37)

Då får han väl betala för daglig hundvakt också! Där kan din dotter hämta hunden efter skolan, sedan får hon gå ut på promenader, mata, bada osv. Problemet löst. Om du inte vill vägra henne hunden och inte vill behöva ta hand om den själv så är det en bra lösning, om du ändå tänker ta hand om hunden får du skylla dig själv.

• riboflavin
    Anonym (Överkörd!) skrev 2017-12-04 12:34:54 följande:

Gemensamt svar..

Jag kan inte med att lämna bort hunden, så glad som hon blev. Vill det sig illa kan det bli ett stort trauma att behöva lämna bort den, jag vill inte vara den som förstörde hennes dröm. Hon har tjatat om en hund sedan 6 års åldern, hon har till och med gått ut och rastat andra hundar i vårt kvarter. 

Men han säger att han tänker stå för alla kostnader som försäkring, kastrering, eventuella framtida sjukhuskostnader, hundmat och hela den biten. Har även sagt att han gärna passar huden när jag åker på semester och liknande..

Men jag är riktigt irriterad ändå. Jag förstår vad det innebär att han en hund, en jävla massa ansvar och tid. 

Hur ska ni lösa allt första tiden när hunden inte kan lämnas ensam? Har ni någon som kan passa på dagtid eller är du hemma på heltid?

Sånt är ju tillräckligt svårt att lösa för oss som planerat att skaffa hund menar jag.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
Svar på tråden Dotterns pappa(mitt X) köpte en hund till vår dotter utan min vetskap! Nu ska jag ta hand om den!