• Magnefico

    Löjliga diskussioner om framåt- bakåtvänt, modell på stol etc.

    nilfons skrev 2017-12-05 16:24:25 följande:
    Även om de där 9 av 10 egentligen inte stämmer, så sättter du ändå lite huvudet på spiken där, så vi låtsas att det är så "just for the sake of the argument".
    Frågan blir då, den där 10:e gången, hur går det för ditt barn då? Om det är en frontalkrock så är risken överhängande att det dör om det är lite högre hastighet. Sitter den bakvänt så klarar det sig. Detta gäller oavsett skicket på torkarblad.
    Jag läste ditt första inlägg och fattade ganska snabbt att det är ett dåligt samvete som spökar här och att du gör allt för att bota det genom ett inlägg som mer är till för att försöka övertyga dig själv. Gör inte det. Bara du vet vad som funkar med ditt barn och din bil. Det behöver inte alls vara fel att du vänt barnet.
    Nej, varför skulle jag ha dåligt samvete? Jag har själv bara en 9-månaders som sitter i bakvänd barnstol. Hur länge hon kommer att göra det vet jag inte i nuläget. Men om det blir obekvämt vid 3 år kommer jag inte direkt att dra mig för att vända henne.

    Det folk inte förstår är att det intressanta när det gäller risker är sannolikhet * konsekvens. I det här fallet är det mycket effektivare att minska sannolikheten än konsekvensen.
  • Magnefico
    nilfons skrev 2017-12-05 17:02:40 följande:
    Strunta i krockkudde och säkerhetsbälte då. Det spelar ju uppenbarligen ingen roll. Eller så här, använd ett sånt där gympaband man hade i skolan som säkerhetsbälte. Ett tygsnöre.
    Ramlar poletten ner?
    nilfons skrev 2017-12-05 17:06:00 följande:
    Eller så här, vi gör det enkelt för oss, som en bra avslutning på tråden(?!). Ge mig dina bästa argument till att jag inte skall använda ett tygsnöre som säkerhetsbälte. Jag kommer att kopiera ditt inlägg och klistra in det som svar på varför du skall ha en bakåtvänd stol för barnet.
    Det är lag på både säkerhetsbälte och airbag. Det är inte förbjudet att köra ett barn framåtvänt om stolen är godkänd för det (vanligen brukar det vara ok från 9 kg enligt tillverkarna). Det är väl en rätt bra indikation på vad som är viktigast?
    Vvvuuuuvvv skrev 2017-12-05 17:14:03 följande:

    Självklart försöker man köra så trafiksäkert som möjligt och sköter sin bil. Det är inte direkt några revolutionerande saker du skriver i trådstarten.

    Men även om man inte uppfyller alla dina punkter är ju inte det ett skäl att ha en dålig bilbarnstol - snarare tvärtom. Det borde ju vara ännu viktigare att ha en bra bilbarnstol om man tex har en bil som är lite riskabel.

    En dålig bilbarnstol är dålig oavsett bil och förare.


    Självklart är det bättre att ha en bra stol och ha den bakåtvänd. Men om man t.ex. har dåliga däck så är det förmodligen bättre att köpa nya och istället satsa på en billigare stol om man är mån om trafiksäkerheten och inte har råd med båda delarna.

    ninjamamman skrev 2017-12-05 17:21:32 följande:

    Vilket oerhört lågbegåvat resonemang i ts.


    Varför är det lågbegåvat? Det är så alla riskanalyser fungerar i näringslivet.

  • Magnefico
    Vvvuuuuvvv skrev 2017-12-05 18:52:33 följande:

    Vid krock i framåtvänd stol klarar sig typ hälften av barnen vid en krock - även om vindrutan är i nyskick, däcken av bästa modell etc.

    I bakåtvänd stol klarar sig nästan alla barn i krock - oavsett däck, torkarblad eller stenskott.

    Varför skulle jag sätta barnet framåtvänt? Jag förstår inte dina argument för det?


    Det jag vänder mig emot är folk som dumförklarar de som framåtvänder tidigare än vad de tycker är ok (oftast är bara 5 år tillräckligt för dessa personer). Självklart är det bra om man kan åka bakåt så länge, men det finns många nackdelar. Det är trångt, svårare att gå i och ur, barnen ser sämre t.ex.

    Om man är så fanatisk i detta avseende så borde man istället fokusera på andra saker som är viktigare för säkerheten. Jag tror som sagt att samma personer inte sällan kör runt i en gammal rishög med dåliga däck samtidigt som man ofta kör för fort.
  • Magnefico
    ninjamamman skrev 2017-12-05 19:31:28 följande:
    Dina argument! Orkar inte ens bemöda mig att bemöta dom.
    Eftersom jag jobbar med just riskanalyser så vågar jag påstå att jag vet mer än de flesta inom området. Så det är mer troligt att det är dina argument som brister.
  • Magnefico

    Eller så är det så här:

    Ni försöker döva ert dåliga samvete genom att köpa finaste stolarna och köra bakåtvänt till 5 år. Genom att göra det vill ni tro att ni köpt er fria från säkerhetsansvar och att ni inte kan göra mer. Egentligen vet ni innerst inne att:

    - Bilen är gammal, osäker och borde bytas ut
    - Däcken sjunger på sista versen
    - Ni slänger er i bilen på lördagsmorgonen efter ett par glas vin för mycket på fredag kväll
    - Ni kör allt som oftast lite fortare än ni borde
    etc.

    Ett mänskligt agerande helt klart. Men om man låter det påverka sanningen så blir det farligt.

  • Magnefico
    nilfons skrev 2017-12-05 20:07:40 följande:

    Oavsett skick på bilen så skall man använda bakåtvänd stol så länge det funkar. Punkt.

    Det är helt jävla obegripligt hur du resonerar! Ingen håller liksom med dig. Ingen! Men du bá, alla andra har fel, jag har rätt. Du hänvisar till ditt jobb med läkemedel, och jag får plötsligt panik i tanken på nästa gång jag tvingas ta medicin. Hoppas inte ts varit inblandad!


    Jag följer företagets regler som i sin tur följer standard i branschen. Var glad att det finns folk som kan sådant när du blir sjuk istället för att komma med påhopp.
    ninjamamman skrev 2017-12-05 20:53:50 följande:

    Men ojojoj då :D.. Jobbar du med riskanalyser? DÅ förstår jag helt plötsligt att du gärna riskerar din unges nacke om du så bara ska bromsa in hårt för en katt. Snälla ts. Ingen håller med dig. Inte heller expertisen. Så dina försök till att vara smart (eller vad det nu är du håller på med) håller inte.


    Livet är en enda stor risk om du intw visste det? Det enda man kan göra är att minimera riskerna så gott det går. Att knöla ihop en stor 4-åring i en bakvänd barnstol är inte ett effektivt sätt atr göra det.
    Vvvuuuuvvv skrev 2017-12-05 20:17:27 följande:

    Håll i hatten!

    Jag cyklar (med hjälm) så gott som alla resor inom stan = bilen används ca 1gng/vecka. Längre resor företas med tåg och buss när det är möjligt. Vi valde bil med två viktiga krav - säkerhet och bränslesnålhet. Vi dricker aldrig alkohol. Däcken sköts av däckfirma som kontrollerar skick vid varje byte. Jag följer hastighetsbegränsningar och kör in i parkeringsfickor för att släppa förbi fartsyndare så att de inte gör idiotiska omkörningar. Vi servar vår sex år gamla bil regelbundet. Vi tar av vinterkläder innan bältet tas på.

    Det du räknar upp minskar risken för olyckor. När olyckorna inträffar behövs skydd.

    Tycker du att flytväst och cykelhjälm till barnen är onödigt det också?


    Du kan inte separera sannolikhet och konsekvens på det sättet. Det blir ointressant. Det intressanta är alltid sannolikhetwn*konsekvensen.

    Ibland förekommer ju t.ex. heta diskussioner om man kan sätta en barnatol framför en urkopplad airbag. De flesta och även jag själv är eniga om att det är ok. En airbag KAN alltid smälla. Hur urkopplad den än är.

    Varför accepterar vi då detta? Om airbagen smäller så dör ju barnet nästan garanterat?! Jo, för att sannolikheten är så fruktansvärt låg. Det finns så vitt jag vet bara något enstaka fall där en urkopplad kudde löst ut.
  • Magnefico
    Sarahoee skrev 2017-12-05 21:34:11 följande:

    Du kanske jobbar med riskanalyser men din kunskap om bilar är uppenbart blygsam :)


    Vad är det som inte stämmer menar du?
    MeandHim skrev 2017-12-05 22:08:59 följande:

    Kan mycket väl vara så att bilen är i toppskick och du är världens bästa bilförare. Men tänk om du möter någon som inte är det, som kanske är påverkad och kör rakt in i din nya fina bil, du som är en toppförare...: tänkt på det?


    Ja det har jag tänkt på. Allt kan givetvis hända. Det enda man kan gå på är sannolikheten. Den aäger att man effektivsst skyddar barn med aktiv säkerhet, inte passiv. Sedsn är det såklsrt ännu bättre att dessutom åka bakåtvänd. Men om man sitter och är orolig för att vända sin 3-åring bör man lyfta blicken och komma ned på jorden.
    nilfons skrev 2017-12-06 09:05:36 följande:

    Det har hon! Har man nya torkarblad så klarar sig ungen. Allt lugnt.


    Var har jag skrivit att nya torkarblad skyddar vid en krock? Varför bemödar du dig om att svara nä är du inte ens läsr vad jag skriver?
  • Magnefico
    Sarahoee skrev 2017-12-06 20:29:56 följande:

    Exempelvis skriver du om automatisk väjning på alla "vettiga" bilar, när automatisk väjning inte finns på våra vägar ännu. Du skriver att antisladdsystemet "tar hand om" vattenplaning och halka vilket helt enkelt inte stämmer.Du överskattar bilens säkerhetssystem. Du skriver att automatisk väjning sitter på alla vettiga bilar när det inte är sant, du skriver att antisladdsystemet "tar hand om" vattenplaning vilket inte stämmer, du skriver att det är viktigare med höga poäng på euroncap vid krock än bakåtvänd barnstol vilket inte heller stämmer.

    Det som stämmer är att så lite bilåkning som möjligt samt så säker körning som möjligt är viktigare än bakåtvänd barnstol. Det fantastiska är att vi inte behöver välja :)


    Det finns bilar med automatisk väjning att köpa redan idag.

    teknikensvarld.se/nya-volvo-xc60-styr-automatisk-undan-for-faror-403017/

    Antisladdsystem hjälper till vid vattenplaning! Det kan förstås inte göra något om greppet är noll på alla hjul samtidigt, men det är knappast vanligt. Dessutom kan vattenplaning leda till att man får en sladd som fortsätter utanför vattenpölen. Då är det till stor hjälp. Viktigast är docl bra däck och låg hastighet på våg väg. Inte en bakvänd barnstol!

    Vad har du för källa på att bakvänd barnstol är viktigare än många stjärnor i euro ncap?
  • Magnefico
    Sarahoee skrev 2017-12-06 20:29:56 följande:

    Exempelvis skriver du om automatisk väjning på alla "vettiga" bilar, när automatisk väjning inte finns på våra vägar ännu. Du skriver att antisladdsystemet "tar hand om" vattenplaning och halka vilket helt enkelt inte stämmer.Du överskattar bilens säkerhetssystem. Du skriver att automatisk väjning sitter på alla vettiga bilar när det inte är sant, du skriver att antisladdsystemet "tar hand om" vattenplaning vilket inte stämmer, du skriver att det är viktigare med höga poäng på euroncap vid krock än bakåtvänd barnstol vilket inte heller stämmer.

    Det som stämmer är att så lite bilåkning som möjligt samt så säker körning som möjligt är viktigare än bakåtvänd barnstol. Det fantastiska är att vi inte behöver välja :)


    www.expressen.se/motor/antisladd---livraddare-i-noden/

    "Antisladd är nästan lika effektivt på att rädda liv som bilbältet, framhåller Vägverkets trafiksäkerhetsdirektör Claes Tingvall."
  • Magnefico
    Sarahoee skrev 2017-12-09 00:43:49 följande:

    Min källa är att en bil med hög säkerhet i euroncap inte är 5ggr säkrare än en bil med medelbetyg i euroncap. En bakvänd stol är 5ggr säkrare än en framåtvänd.

    Antisladd är ett hjälpmedel för föraren som är jättebra! Men det "tar inte hand" om vattenplaning som du skrev. Du kan inte förlita dig på att bilens säkerhetssystem ska ordna upp en farlig situation åt dig.

    Det finns ytterst få (2?) bilmodeller i Sverige med automatisk väjning, och de har båda lanseras för mindre än ett år sedan, du kan omöjligt mena att det är de enda vettiga bilarna på marknaden idag.


    En bakåtvänd barnstol är inte 5 ggr säkrare. En framåtvänd stol reducerar skaderisken med 50-60% jämfört med att inte använda något alls. En bakåtvänd med 90% mot att inte annvända något alls.

    ntf.se/fragor-och-svar/barn-i-bil/bilbarnstolar/varfor-ska-barnet-aka-bakatvant/

    Tar hand om är möjligen fel utryckt. Det jag menar är att med bra däck och rätt hastighet så får man varken sladd eller vattenplaning. Får man det så har man inte uppfyllt kriterierna. Skulle man ändå misslyckas så finns antisladdsystemet där och hjälper till att reda upp.

    Prioriterar man säkerhet väldigt högt så bör man nog välja en bil med marknadens bästa säkerhetsteknik. Själv tyckef jag inte att det behövs. Men de som tvingar sina barn att sitta bakvänt till 5 års ålder kanske skulle fundera i sådana banor istället.
  • Magnefico
    Sarahoee skrev 2017-12-09 12:19:43 följande:

    Du har rätt, 5ggr säkrare är fel uttryck. 8% av bakåtvända barn behöver läkarvård vid krock jämfört med 40% av framåtvända barn. Det är 5ggr fler framåtvända barn som behöver läkarvård jämfört med bakåtvända barn.

    Fast du uttryckte dig som att har man en vettig bil har man automatisk väjning. Det tyder på okunskap om bilar. Du skrev också att antisladd tar hand om vattenplaning, det tyder också på okunskap om hur bilens säkerhetssystem fungerar. Dina formuleringar, inte mina. Vad du egentligen menar kan inte jag förväntas förstå om du skriver något annat.

    Alltså jag håller med dig om att det finns viktigare saker än bakåtvänd barnstol och förfäras över hur många sköter sina bilar, däremot ser jag noll värde i att argumentera för att bakåtvänd stol är löjligt eller onödigt med tanke på hur liten uppoffring det är jämfört med att exempelvis byta bil. Alla har inte råd att köpa en splitt ny xc60, är det då inte rimligt att uppmuntra dessa människors att minska risken för skador på sina barn genom att använda bakåtvänd stol så länge som möjligt? Uppmuntra gärna folk att köra försiktigt, att inte ta onödiga risker och sköta om sina bilar, men det är väldigt märkligt att prata ner bakåtvänd bilbarnstol som så uppenbart är bättre för barnet om olyckan skulle vara framme.


    Vad som är vettigt är väl subjektivt? Om man är så sjukligt mån om barnsäkerhet som somliga här är, så är det enda vettiga i mina ögon det bästa möjliga som finns tillgängligt på marknaden. Kolla hur en del knölae ihop sina barn i denna tråd t.ex.

    www.familjeliv.se/forum/thread/50039495-bildtrad-for-barn-i-bakatvanda-bilstolarnr4/1

    Finns rätt gott om långa 5-6 åringar sitter ihopknölade bakåtvända. Jag tycker att föräldrarna kan prova att sitta så i några timmar innan man tvingar sina barn till det.

    Notera också vilka gamla rishögar till bilar många av stolarna är monterade i! Oftast 10-20 år gamla. Man kanske skulle göra något år det först?
  • Magnefico
    Efraim Barkbit skrev 2017-12-09 12:26:18 följande:

    Kan du visa tester som säger det så länka gärna!


    Bakvänd barnstol ökar säkerheten med 90% och framåtvänd 50-60% Bakåtvänt tillför alltså ca 25-30% jämfört med en framåtvänd.

    ntf.se/fragor-och-svar/barn-i-bil/bilbarnstolar/varfor-ska-barnet-aka-bakatvant/

    Bilbälte tillför 50% jämfört med att vara obältad

    www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/falun-bast-pa-att-anvanda-bilbalte
  • Magnefico
    Efraim Barkbit skrev 2017-12-09 22:56:15 följande:

    Men det var ju jämförelsen mellan betydelsen av en 3-årings stol kontra bilbältets betydelse. Du har ju redovisat de två kategorierna separat. Du säger att jämförelsen mellan bilbälte och barnstolen som är vänd fram eller bak saknar relevans. Då behöver du styrka det.

    Du missar det mest elementära i riskbedömning kring vilken du bygger hela ditt resonemang. För att bedöma risker behöver man mappa dem individuellt utifrån sannolikhet och påverkan. Först därefter kan man jämföra deras betydelse inbördes. Anser man att samband mellan olika risker finns måste detta styrkas för att kunna ändra på den ursprungliga mappningen.


    Med tanke på att ett barn i storlek för barnstol knappast använder ord. bälte så kan jag inte se varför de inte skulle vara oberoende av varandra. Den enda frågan är vilken typ av stol de använder.
  • Magnefico
    Sarahoee skrev 2017-12-09 22:36:28 följande:

    Men alltså att vilja ha barnen bakvända så länge som möjligt är inte att vara sjukligt mån om barnsäkerhet. Det är en ganska liten uppoffring jämfört med att köpa en ny bil för en halv miljon.

    Jag tycker att de allra flesta barn i den där tråden ser ganska glada och nöjda ut faktiskt. Visst är inte alla bilar nya, men desto bättre att de har barnen bakvända i så fall. Det är verkligen jättekonstigt att kritisera folk som låter sina barn åka bakvänt när det så uppenbart är överlägset framåtvänd.


    Poängen är att det är frågan om att sila mygg och svälja kameler. Det är få bilar i tråden som är nyare än 90-talet. Någon skjusade sina barn i en Volvo 240. En annan i en Saab 9000. De lanserades 1979 respektive 1985. Dessa bilar kan inte betecknas som något annat än dödsfällor med moderna mått mätt.

    Det var först i början av 2000-talet som bilarna fick viktig säkerhetsutrustning som ABS, ESP, heltäckande airbags, bältesförsträckare och isofix.

    All respekt för att man inte har råd med en ny bil. Men de flesta bilar har tappat merparten av värdet efter 10 år. Det finns knappast ekonomiska motiv att köra barnen i något äldre än så.
    Efraim Barkbit skrev 2017-12-11 18:23:34 följande:

    Du får läsa det jag skrev om riskbedömning vilket kopplar till ditt resonemang i tråden.


    Som sagt: Sannolikhet och konsekvens. Förutsättningen är konsekvensen vid en kollision i båda fallen. Finns ingen anledning att tro att sannolikheten skulle skilja. Varför skulle man krocka mer eller mindre ofta beroende på om man har barn i bilen ellee inte?
  • Magnefico
    Efraim Barkbit skrev 2017-12-11 20:05:54 följande:

    Låt mig tvivla på att du jobbat med riskbedömning.

    Du lägger fram ett påstående om samband utan att kunna styrka det. Det påverkar trovärdigheten negativt.


    Vad är det som inte stämmer? Att nyare bilar är säkrare?
    Efraim Barkbit skrev 2017-12-11 20:28:16 följande:

    Den grundläggande faktan i din riskbedömning är kopplat till sannolikhet och påverkan.

    Även om det stämmer som du skriver att bilars tekniska förbättringar till viss del sänker sannolikheten för en olycka händer öht, så är ju påverkan dvs riskerna vid en kollision lika stora för ett litet barn.

    När väl kollisionen är ett faktum så är sannolikheten störst att en allvarlig olycka sker när fordonet kolliderar med något i färdriktningen, ofta i hög hastighet (Folksam).

    Vi vet alltså att sannolikheten för allvarlig kollision minskat, men att påverkan på litet barn är fortsatt hög.

    Vi vet också att när väl olyckan är framme så skyddas små barn bättre i bakåtvänd stol (Folksam).

    Ifall x-axeln är sannolikhet och y-axeln är påverkan så vill man såklart undvika allt där de möts. Men vill man inte när det gäller våra barn undvika risker när det gäller hög påverkan även om sannolikheten minskat något?


    Varför skulle påverkan vid en kollision vara lika stor i en äldre bil? Även den passiva säkerheten är högre i nyare bilar. Även för barn.
  • Magnefico
    Efraim Barkbit skrev 2017-12-11 20:59:57 följande:
    Du kan omöjligt ha jobbat med riskbedömning.

    Nu kom du med ett påstående igen. Kan du styrka att den passiva säkerheten är lika hög för ett litet barn som en vuxen?
    Jag har aldrig sagt att den passiva säkerheten är lika bra för ett barn som för en vuxen.
    Sarahoee skrev 2017-12-12 12:20:24 följande:
    Poängen är att oavsett om du sitter i en gammal bil från 1997 eller i en ny bil från 2017 är det säkrare att åka bakvänt än framvänt. Det finns ingen motsättning mellan modern bil och modern (dvs bakåtvänd) barnstol. Du får det att låta som att om du inte har en toppmodern bil med nya, dyra däck så är det meningslöst att använda bakvänd bilbarnstol, vilket såklart är helt fel utan snarare tvärtom, desto viktigare att barnen sitter så säkert som möjligt om det finns andra riskfaktorer.

    Det är sant. Poängen med tråden är att det är för mycket fokus på stolen och dess riktning och för lite på andra saker. Somliga knölar ihop sina barn in i absurdum när man skulle kunna sätta dem bekvämt i en framåtvända stol och samtidigt uppnå samma eller högre säkerhet om man lyfte blicken lite. Ingen vettig människa kan väl tycka att det är vettigt att sitta som dessa barn gör?



    Båda två sitter dessutom i just 20+ år gamla bilar med tämligen usel krocksäkerhet.
  • Magnefico
    Efraim Barkbit skrev 2017-12-13 22:30:27 följande:

    Så vad skrev du i #66?


    Jag skrev att den passiva säkerheten är högre för både barn och vuxna i nyare bilar. Inte att den är liks bra för barn och vuxna.
    Sarahoee skrev 2017-12-13 23:29:20 följande:

    Problemet är att du fokuserar på helt fel sak i din trådstart och sabbar därför hela diskussionen. Om du nu tycker att det är så ofantligt viktigt att andras ungar åker säkert kanske du skulle startat en tråd där du påminde folk om att det är viktigt att köra ansvarsfullt och att nya bilar är säkrare än gamla. Tyvärr formulerar du trådstarten till att bli en tråd om hur onödigt det är med bakåtvänd stol, när det tvärtom är en jättebra sak. Det är märkligt av dig att försöka uppmuntra folk att minska på säkerheten istället för att öka säkerheten.

    De där ungarna sitter trångt, men jag tycker inte att de ser ut att lida, inga ledsna miner iaf. Och förlåt, helt ot, men hur vet du vad det är för bilar de sitter i?


    Poängen är att belysa det löjliga i att åka bakåtvänt till varje pris. Jag tror att det är mycket okunskap här och detta forum gör det knappast bättre. Om man säger att man tänker vända något barn som är yngre än 5 år så får man genast ett påhopp.

    Missförstå mig rätt. Bakåtvända stolar är bra. Men alltför många verkar tro att det är det enda som spelar roll. Har man bara satt barnet bakåt så tror man att man gjort allt man kan för säkerheten. Inger kam vara mer fel.

    Det står i inläggen vilka bilar de sitter i.
  • Magnefico
    Sarahoee skrev 2017-12-18 12:03:55 följande:

    Jag tror tvärtom att väldigt få tror att alla bilar är exakt lika säkra oavsett skick och ålder. Du kan nog sluta oroa dig för det. Däremot är det nog många som tycker att det är konstigt att sätta barn framvänt så länge de kan sitta bakvänt, eftersom det är mycket säkrare att sätta barnet bakåtvänd. Att någon inte har råd att köpa den säkraste bilen för flera hundratusen är det nog få vettiga människor som ifrågasätter, men att någon vänder en fyraåring framåt utan någon annan anledning än att det "ser tokigt ut" har nog många lite svårare att acceptera.

    Om du vill diskutera risken med gamla vanskötta bilar tycker jag att du ska starta en tråd om det, och inte en om hur löjligt det är med bakåtvänd barnstol.


    En passat B5 eller en Toyota Previa av första generationen väljer man inte för att man har ont om pengar. Det väljer man för att man är okunnig. En 10-15 år nyare bil kostar i princip lika mycket i inköp och blir oftast billigare att äga genom lägre förbrukning och färre reparationer. När det kommer till krocksäkerhet så är skillnaderna mycket stora mellan bilar från 90-talet och >2005.

    Men läser man på familjeliv så får man ju lätt intrycket att det enda viktiga är att stolen är bakåtvänd så länge det bara går.
Svar på tråden Löjliga diskussioner om framåt- bakåtvänt, modell på stol etc.