• Anonym (Sjuk)

Chefen ringer under sjukskrivning

Hej,

För ca 1 månad sedan blev jag sjukskriven från jobbet på grund av arbetsrelaterad utmattning.

Om 1 vecka ska jag åter till läkaren och troligen kommer sjukskrivningen bli förlängd.

Idag ringde min chef och ställde frågor till mig om ett projekt jag arbetat i. Jag svarade men kände samtidigt mig ganska upprörd över att behöva göra det.

Senare idag ringde jag facket för att fråga om det var okej att chefen ringde som då svarade att det inte var det.

Jag mailade min chef och meddelade att jag inte var okej med att han ställt frågor och att jag tyckte det var oproffesionellt. Och undanbad mig fler frågor framöver.

Då fick jag ett svar där han sa att han hade många frågor till mig som han valt att inte fråga pga. min hälsa och om det istället var OK att han Sms:ade frågor till mig under sjukskrivningen.

Tycker ni att chefen beter sig ok?

• Svar på tråden Chefen ringer under sjukskrivning
  • Anonym (ja)

Att chefen ringer efter en hel månads frånvaro och ställer frågor om ett projekt måste väll vara OK.

• Anonym (Både och)

Lite motstridiga känslor känner jag. Dels tycker jag att chefen bör acceptera att du faktiskt är sjukskriven pga utmattning på jobbet och låta dig vara ifred. Dels förstår jag arbetsgivaren som har en verksamhet som måste gå vidare och vad vet jag, du är kanske en nyckelperson som sitter på den sortens info som andra inte har, och då testar väl chefen möjligheten att få info från dig istället för att uppfinna hjulet på nytt.

Det KAN vara ok för en enstaka fråga men det får absolut INTE bli en vana för vad är vitsen med din sjukskrivning då! En fråga eller två.

• Anonym (Ndkdk)

Jag är också hemma för sjukskrivning, samma orsak som dig. Min chef ringde och kollade läget där vi snackade i cirka 30 min. Däremot gav jag honom frivilligt en checklista på saker jag själv behövt göra om jag jobbade, så att han skulle vara uppdaterad på min kundlista, trots att jag egentligen inte orkade. Men, jag ville inte köra företaget i botten. Efter den listan så förväntar jag mig att chefen lämnar mig ifred.

Att du svarar på någon fråga en gång /uppdaterar företaget på info, tycker jag inte är hela världen. Däremot om det blir ofta och flertalet samtal så borde du ignorera eller säga ifrån :) men var lite medmänsklig, i alla fall sålänge inte du hatat chefen.

I framtiden, svara inte annars på telefon.

• Anonym (Va)

Så du orkade ringa facket, mejla chefen och skriva en tråd om det inträffade på FL, men du orkar inte svara på frågor som chefen ställer vid ett tillfälle?

• Anonym (Sjuk)

Jag kan tillägga att när jag gick hem lämnade jag en lista till honom med mina pågående projekt och kontaktperson om vem som bör ta över det.

Det är ett stort företag som inte går under utan mig.

När jag hade varit sjukskriven en vecka svarade jag på några frågor också.

• Anonym (Biopharma)

Vilka rutiner finns för informationshantering på din arbetsplats? Att behöva ställa specifika frågor till en arbetstagare som plötsligt inte finns på plats kan vara absolut nödvändigt när korrekta rutiner för avrapportering och förande av anteckningar inte fungerar. Jag tycker du ska framföra det till din chef.

Målet på min arbetsplats är att all vital information ska finnas tillgänglig på gemensam databas. Alla ärenden som rör arbetet ska kommuniceras så att mail kan letas fram enkelt genom att projektets namn och ansvarige alltid anges först i meddelanderaden. Alla våra mailkonton är kopplade till en gemensam där man kan leta fram alla kommunikationer i ett visst projekt.

Anteckningar från möten ska kortfattat sammanställas och läggas i katalogiserade mappar.

Vi är ett tiotal kvinnor i barnför ålder, vem som helst kan plötsligt bli sjuk, behöva vabba eller hämta sjuka barn. Vi måste kunna få fram vital info utan att få tag i den som sist pillade med just den grejen.

Senast idag fick jag gå in och genomföra en studieplan med 25 min varsel, men tack vare att våra rutiner sitter så var det inga problem.

Alla papper, kontakter, tillstånd, försöksplan och tydlig uppmärkning och information var på plats.

Om jag i morgon skulle bli en grönsak efter en bilolycka, så kan vem som helst av mina kollegor enkelt följa hur jag planerat och lagt upp ett projekt.

• Anonym (Sjuk)
    Anonym (Va) skrev 2017-12-04 17:38:00 följande:

Så du orkade ringa facket, mejla chefen och skriva en tråd om det inträffade på FL, men du orkar inte svara på frågor som chefen ställer vid ett tillfälle?

Ja det orkade jag. Jag är sjuk på grund av arbetet, du har ingen aning om vad jag har varit med om. Frukantvärt onödigt svar av dig.
  • Anonym (jo)
    Anonym (Va) skrev 2017-12-04 17:38:00 följande:
    Precis min tanke.
  • Harvester

Om man är sjukskriven pga jobbet är det självfallet inte lämpligt att chefen kontaktar dig med arbetsrelaterade frågor, borde ju hen fatta själv? Vill hen att du ska komma tillbaka så snart som möjligt är det smart att låta dig vara i fred. Nej, det är såklart INTE ok att messa heller, hur skulle det vara bättre?

Skillnad om man är typ sjukskriven efter en operation eller nåt...

• klyban
    Anonym (ja) skrev 2017-12-04 17:24:11 följande:
    Att chefen ringer efter en hel månads frånvaro och ställer frågor om ett projekt måste väll vara OK.

I detta fall med arbetsrelaterad sjukskrivning, så känns det lite tveksamt faktiskt.
    För TS behöver denna sjukskrivning för komma igen, inte hamna mitt i smeten igen och i fel läge och i återhämtningen.

hur många meter var det?
Svar på tråden Chefen ringer under sjukskrivning