Chefen ringer under sjukskrivning
Vilka rutiner finns för informationshantering på din arbetsplats? Att behöva ställa specifika frågor till en arbetstagare som plötsligt inte finns på plats kan vara absolut nödvändigt när korrekta rutiner för avrapportering och förande av anteckningar inte fungerar. Jag tycker du ska framföra det till din chef.
Målet på min arbetsplats är att all vital information ska finnas tillgänglig på gemensam databas. Alla ärenden som rör arbetet ska kommuniceras så att mail kan letas fram enkelt genom att projektets namn och ansvarige alltid anges först i meddelanderaden. Alla våra mailkonton är kopplade till en gemensam där man kan leta fram alla kommunikationer i ett visst projekt.
Anteckningar från möten ska kortfattat sammanställas och läggas i katalogiserade mappar.
Vi är ett tiotal kvinnor i barnför ålder, vem som helst kan plötsligt bli sjuk, behöva vabba eller hämta sjuka barn. Vi måste kunna få fram vital info utan att få tag i den som sist pillade med just den grejen.
Senast idag fick jag gå in och genomföra en studieplan med 25 min varsel, men tack vare att våra rutiner sitter så var det inga problem.
Alla papper, kontakter, tillstånd, försöksplan och tydlig uppmärkning och information var på plats.
Om jag i morgon skulle bli en grönsak efter en bilolycka, så kan vem som helst av mina kollegor enkelt följa hur jag planerat och lagt upp ett projekt.