• Anonym (J)

Hudvård 11-åring, tips tack!

Min snart 11-åring börjar få ganska mycket finnar och pluppar. Ska man låta det vara eller finns det nån bra, mild och verksam hudvård av något slag ni kan ge tips om för att rengöra huden?

• Svar på tråden Hudvård 11-åring, tips tack!
  • Anonym (g)

i den åldern har det väl mest med hormoner att göra, alltså kommer hudvård inte att hjälpa speciellt mycket mot orsaken. Men visst finns det.

Kanske bäst att ge en bra rengöring (anpassad för huden i ansiktet och hudtypen 11-åringen har) och sedan en lätt fuktkräm som inte täpper igen som 11-åringen kan ta på efteråt? 

Aco, samt andra märken på apoteket, har egentligen massvis med acneprodukter, men de allra flesta går ut på att torka ut finnarna. Men om du absolut vill försöka bli av med 11-åringens finnar så kanske det är något att prova, jag vet att många har köpt aco's acnelösning och gillar den.

• Anonym (J)

Jo, men prepubertala eller tonårshormoner är väl det som ger upphov till finnar. Men med kombo oren hy och mycket händer i ansiktet tänker jag kan förvärra symtomen. Men tack så mycket för tips! Ska kolla ACO.

• Glinda från Oz

Tonåringar brukar ha ganska fet hy i ansiktet också, jag tycker det bästa är att göra något åt det först och de vad som händer. Jag var 14 år då jag började använda Cliniques tre stegs serie, den är superbra om man har fet hy, men alla jag känner som har torr hy avskyr deras produkter (fast de har produkter för torr hy)

• AnnaZL

Min tonåring använder Clarisonic- en elektrisk borste (dyr, men brukar gå att hitta billigt på tradera) och 100% pure ansiktstvätt med eucalyptus. Han är ointresserad av hudvård, men han näsa blir fin på några dagar när han använder borsten morgon och kväll (bara på de ställen han har finnar/pormaskar). Det är nästan löjligt hur bra det funkar och jag tror att det är borsten som gör det mesta , men har inte gjort några jämförande studier. Vi har också pratat om att inte ha hände i ansiktet och knottrorna på kinderna har försvunnit. Inga krämer, ansiktstvätten torkar inte ut.

Skulle avråda från Clinique, då deras ansiktsvatten innehåller allohol som torkar ut huden och därför stimulerar till ökad talgpriduktion.

• Anonym (g)

Clarisonic som nämns ovan är superbra för ordentlig rengöring av ansiktet, har också en som jag använder en gång varje dag, med borsthuvudet som är "sensitive", man ska inte trycka den mot huden utan bara låta den ligga emot och lugnt och fint flytta den över huden, om man trycker för hårt mot huden med apparaten finns risken att huden irriteras. Kanske är ganska självklart för de flesta, men kanske inte för en 11-åring.

Clarisonic är dock en ganska dyr pryl, jag tycker den är värd det, den håller ju länge, man köper bara ett nytt borsthuvud då och då, men jag vet inte om du tycker det är värt det för en 11-åring.

• Anonym (Masker)

Min 9-åring har en del problem och har testat acos milda produkter utan resultat (vill ju vara försiktig när de är så unga). Men sedan testade vi bodyshops ansiktskräm honey & oat som absolut ger resultat. Har den en gång i veckan nu. Har läst också att hemmagjorda masker på havre ska vara bra.

• Anonym (J)
    Anonym (Masker) skrev 2017-12-05 19:32:07 följande:

Min 9-åring har en del problem och har testat acos milda produkter utan resultat (vill ju vara försiktig när de är så unga). Men sedan testade vi bodyshops ansiktskräm honey & oat som absolut ger resultat. Har den en gång i veckan nu. Har läst också att hemmagjorda masker på havre ska vara bra.

Åh är den till just för oren hud? Bodyshop känns ju bra.
  • Anonym (Acne)

Är det mycket acne så finns antibiotika.

Basiron funkar också mot mild acne.

• BeccaM

Jag skulle testa Maria Åkerbergs produkter då dom är ekologiska och har inga konstiga kemikalier i sig!

Använder dom själv och är super nöjd!

• Anonym (J)
    Anonym (Acne) skrev 2017-12-05 23:34:27 följande:

Är det mycket acne så finns antibiotika.

Basiron funkar också mot mild acne.

Nej, absolut inte. Men många små kvisslor och småfinnar. Särskilt blippigt i pannan. Så inte alls på det stadiet.
  • Anonym (J)
    BeccaM skrev 2017-12-06 01:04:02 följande:

Jag skulle testa Maria Åkerbergs produkter då dom är ekologiska och har inga konstiga kemikalier i sig!

Använder dom själv och är super nöjd!

Ok ska kolla, tack!!
  • Anonym (Masker)
    Anonym (J) skrev 2017-12-05 21:54:36 följande:

Åh är den till just för oren hud? Bodyshop känns ju bra.

Inte för oren hud just. Vet. Faktiskt inte vad den är tänkt att vara bra för. Jag fick den av min mamma första gången när jag var gravid och hade problem med både finnar och tur hud och den löste båda problemen

Det är ju inte en mirakellösning men nog ett bra komplement till annat.
  • Anonym (Masker)

Oj så det blev, skriver från mobilen, men du kan nog tyda texten ändå

• Anonym (J)
    Anonym (Masker) skrev 2017-12-06 08:18:05 följande:

Inte för oren hud just. Vet. Faktiskt inte vad den är tänkt att vara bra för. Jag fick den av min mamma första gången när jag var gravid och hade problem med både finnar och tur hud och den löste båda problemen

Det är ju inte en mirakellösning men nog ett bra komplement till annat.

Tack för svar!
  • Anonym (Biobonus)

För tonårssonen funkar Cliniques serie för oren hy: Anti-blemish Solutions. Han har inte acne utan småknottror, lite pormaskar och någon enstaka röd finne ibland när han slarvat med att använda produkterna.

• Anonym (mor)

Håll huden ren. Inget fingrande och klämmande på finnar. Är man gjord av pengar kan man köpa krämer för hundratals kronor ..........men resultatet är detsamma.

• Anonym (Biobonus)
    Anonym (mor) skrev 2017-12-06 15:00:38 följande:

Håll huden ren. Inget fingrande och klämmande på finnar. Är man gjord av pengar kan man köpa krämer för hundratals kronor ..........men resultatet är detsamma.

Håller med om inget fingrande i ansiktet, men inte om att resultatet är det samma utan som med "krämer". Ser skillnad efter bara 4-5 dagars uppehåll. Vill man inte lägga pengar på specialprodukter skulle jag åtminstone rekommendera regelbunden tvätt med en pH-neutral tvål som Lactacyd.
Svar på tråden Hudvård 11-åring, tips tack!