• Luffi

Idé torka, jobb dagtid?

Hej alla FLare där ute!

Jobbar idag skift (när jag jobbar, är vikarie/vid behov) och för att vardagen i framtiden ska rulla på har jag bestämt att jag vill söka ny typ av arbete.

Vad finns det för jobb idag som är dagtid?

Jag kan absolut tänka mig att plugga men det är svårt att plugga när man inte vet vad man vill plugga till ;)

Receptionist har varit med i tankarna men det verkar vara ett arbete som försvinner mer och mer idag.

Någon som har förslag på dagtidsjobb? :)

• Svar på tråden Idé torka, jobb dagtid?
  • CitronTulo
    Luffi skrev 2017-12-05 23:30:34 följande:
    Oj! Tackar så mycket för informationen! Tror dock tyvärr inte jag är tillräckligt lugn i mig själv för att klara av så pass krävande jobb, känns som det är skapligt krävande psykiskt
    Vad är det du jobbar med idag?
    Om du kan tänka dig att plugga ekonomi och administration så öppnar det ju upp möjligheten att söka olika kontorstjänster som ju ofta är på dagtid..
  • Amidina

Som tidigare inlägg - ekonomi och/eller administration. Jag har jobbat som administratör på ett par olika företag i 7år nåt, har ingen vettig gymnasieutbildning eller utbildning inom varken administration eller ekonomi. Jag har bara haft ett bra driv och velat lära mig allt jag kunnat, gick vägen om lättare IT-support (återställa lösenord mm, också ofta ett dagtidsjobb) och sen vidare in på administration inom bank. Sitter idag på myndighet som administratör och har även lite ekonomi vid sidan.

• Meriall
    De flesta jobb är väl dagtid förutom vårdjobb? Vad är du intresserad av? Gillar du administration (tänker pga att du skrev receptionist) så översättare kanske, eller handläggare som någon annan skrev (socionomprogrammet är bra för en bred utbildning), eller varför inte programmerare om du vill ha fria tider och bra lön (och absolut bli anställd då det är stor brist! du behöver inte ens utbildning, bara någon kurs på sidan om typ och ett intresse att lära). Vill du ha längre utbildning så rekommenderar jag psykolog. Eller varför inte ta ditt favoritämne och utbilda dig inom det och sedan forska. 
  • Luffi

Idag jobbar jag inom logistik som truckförare.

Ska kika vidare på det med administratör och handläggare i alla fall och prata med handläggaren på arbetsförmedlingen och se vad hon kan hjälpa mig med.

Största intresset är djur och har utbildning inom det men lederna sätter stopp för det. (För att inte tala om arbetstiderna) tycker även om handarbeten som stickning men vet inte hur jag ska kunna utveckla det till något jobb direkt heller.

Har varit inne på om jag vill forska men det är MYCKET läsning som gäller då och lång väg dit, känns som ett ganska tufft område också.

• caveat emptor

Vårdadministratör månne? Två års utbildning och en bransch som fullkomligt skriker efter arbetskraft. Varierande men inte fysiskt tungt. Stillasittande med allt vad det innebär dock... ett roligt jobb är det i alla fall :)

• snedtak
    Luffi skrev 2017-12-06 19:51:57 följande:
    Idag jobbar jag inom logistik som truckförare.
    Ska kika vidare på det med administratör och handläggare i alla fall och prata med handläggaren på arbetsförmedlingen och se vad hon kan hjälpa mig med.
    Största intresset är djur och har utbildning inom det men lederna sätter stopp för det. (För att inte tala om arbetstiderna) tycker även om handarbeten som stickning men vet inte hur jag ska kunna utveckla det till något jobb direkt heller.
    Har varit inne på om jag vill forska men det är MYCKET läsning som gäller då och lång väg dit, känns som ett ganska tufft område också.
    Tandläkare kanske? Det är ju lite pyssligt, fast det kanske är svårt om man har stora ledproblem.
    Kemist/labtekniker kan kanske vara nåt.
    Inköpare inom ex. logistik är också en kortare YH-utbildning (eller ekonomprogrammet) och då har du lite nytta av dina erfarenheten, men slipper tungt arbete och konstiga arbetstider.
  • Grande Rock

Receptarie kanske vore något för dig, har för mig att det är hyggligt lätt att få jobb i den branchen och endast ett par års utbildning.

Att tro är att inte veta
  • Luffi

Vad har man som huvudsakliga uppgifter som vårdadministratör? 

Tandläkare tror jag inte går då jag ofta blir skakig i händerna. Kemist/labtekniker lät intressant dock, har du några erfarenheter av det? 

Vad innebär det rent praktiskt att vara receptarie? 

Tack så mycket för alla råd, förslag och all information!

• caveat emptor
    Luffi skrev 2017-12-06 22:53:34 följande:

Vad har man som huvudsakliga uppgifter som vårdadministratör? 

Tandläkare tror jag inte går då jag ofta blir skakig i händerna. Kemist/labtekniker lät intressant dock, har du några erfarenheter av det? 

Vad innebär det rent praktiskt att vara receptarie? 

Tack så mycket för alla råd, förslag och all information!

Den huvudsakliga arbetsuppgiften för vårdadministratörer generellt sett är att lyssna på journaldiktat och skriva dem i journalen. Utöver det tillkommer det administrativa sysslor och i vissa fall receptionsarbete. Det finns en mängd olika inriktningar att ägna sig åt, vissa skriver inte alls.
  • Anonym (mor)
    snedtak skrev 2017-12-06 20:11:49 följande:
    Tandläkare kanske? Det är ju lite pyssligt, fast det kanske är svårt om man har stora ledproblem.
    Kemist/labtekniker kan kanske vara nåt.
    Inköpare inom ex. logistik är också en kortare YH-utbildning (eller ekonomprogrammet) och då har du lite nytta av dina erfarenheten, men slipper tungt arbete och konstiga arbetstider.
    Ursäkta att jag lägger mig i men ska man bli tandläkare! så tänker jag att man måste ha en viss fallenhet och vara händig!? Lite som om man vill bli frisör. Liksom man måste ha det "i fingrarna".
Svar på tråden Idé torka, jobb dagtid?