• CinnamonGirl

    Krav i jobbannons

    Jag har sökt ett jobb och de har språkkrav: svenska nivå C1. Vad motsvara det i gamla gymnasiet? Jag har läst svenska A och B.


    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • Svar på tråden Krav i jobbannons
  • Carambolan

    Är du säker på att de menar gymnasiekurser? Det finns en "eu-standard" för att klassa språkkunskaper och på den skalan är C1 att man ska ha flytande kunskaper och kunna uttrycka sig obehindrat (men kanske gör vissa obetydliga misstag) i tal och skrift. Det är det näst högsta steget i skalan.

  • Kanttant
    CinnamonGirl skrev 2017-12-05 20:39:59 följande:

    Jag har sökt ett jobb och de har språkkrav: svenska nivå C1. Vad motsvara det i gamla gymnasiet? Jag har läst svenska A och B.


    Det har inget med gymnasiekurser att göra, är ett sätt att mäta språknivå: en.m.wikipedia.org/wiki/Common_European_Framework_of_Reference_for_Languages

    Är du uppvuxen i Sverige alt. läst svenska A+B/1+2 ligger du garanterat på C1 nivå.
  • Carambolan

    EU-standarden är alltså inte begränsad till skolbetyg utan den gäller även språkkunskaper man fått på andra sätt

  • CinnamonGirl

    Jaha, det är ett sätt att mäta hur bra man kan ett språk som inte är ens modersmål! Men då är det ju lugnt!


    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
Svar på tråden Krav i jobbannons