Inlägg från: riboflavin |Visa alla inlägg
  • riboflavin

Min kille slog mig igår

Den som tar till våld när den blir provocerad kommer göra det igen, har man dessutom kommit undan med det en gång så finns ingen anledning att hålla tillbaka.

Dock tycker jag nästan att ett ännu värre problem är hans svartsjuka, att han (regelbundet?) inte tvekar att anklaga dig för saker du inte gjort och att han kallar dig nedsättande tillmälen.

Jag har erfarenheter av liknande situationer, och det blir aldrig bättre. Han behöver jobba med sig själv.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • riboflavin
    Anonym (chockad) skrev 2017-12-06 07:56:57 följande:

Varför vi var ute igår var för att vår gemensamma kompis fyllde 25 så vi brukar inte dricka till vardags. Men han skulle dock aldrig röra mig ifall han va nykter. Jag ska försöka sova nu så jag kan tänka mer klart sen

Det brukar de flesta tro, att det berodde på alkoholen. Men det är sällan alkoholen som är grundproblemet och förr eller senare släpper spärrarna även nykter.

Att ni precis gått genom en större förändring i livet är också en klassisker, våldet startar i regel då. En flytt, en graviditet, ett barn, att den i paret som tidigare studerat får jobb etc.

Bli inte en statistik, stå upp för dig själv. Kräv att han går i terapi eller lämna.
  • riboflavin
    Anonym (chockad) skrev 2017-12-06 08:34:26 följande:

Just nu kan jag knappt kolla på honom när han ligger och sover men jag har aldrig sett honom så ångestfylld så en del av mig känner ändå med honom. Är det alltid så, att det aldrig är första och sista gången?

Är du beredd att chansa? Med en svartsjuk man som tidigare enbart varit verbal, som nu eskalerat till fysiskt våld vid "provokation".

Det blir inte lättare att ta sig loss med åren, barn, ekonomi mm.
  • riboflavin
    Anonym (Y) skrev 2017-12-06 10:09:43 följande:

Du missförstår nog.

Min poäng är att man kan slå en gång eller FLER gånger pga olika anledningar.

Jag säger bara emot att mannen blir ett monster efter första slaget vilket kommer resultera i att han inte kan kontrollera sig mer och slår utan anledning. Som att första slaget skulle få något inom honom att växa och då blir han provocerad av allt.

Nu känner jag inte ts kille, men troligtvis kommer han slå igen ifall hon skryter om sina ligg igen eller gör något annat dumt. Han anser att det är en legitim anledning. Antingen lämnar man eller så förstår man att framför honom tar jag inte upp si och så. Inte svårare än så.

Men folk får det att låta som att en man som slår pga en anledning han anser legitim kommer slå jämt och bara för att, för att dörren är en millimeter öppen eller för att kvinnan råkade ställa sig framför honom vid fel tillfälle. Självklart sker det men det innebär inte att det är så majoriteten män som slår funkar.

Vissa män använder helt enkelt våld i "uppfostringssyfte", dvs pga olika anledningar (innebär som sagt inte att det är rätt).

Problemet är ju att det inte finns någon gräns för när det är ok att slå någon, denna gång var det för att han fick reda på att TS har ett sexuellt förflutet, nästa gång kan de vara för att hon var artig mot kassören på ICA, eller dricksade bartendern.

Den som slår kommer alltid att legitimera sitt slag, ingen jag känner som blivit slagen har blivit det för att förövaren tycker det är kul. Precis som du säger har det alltid funnits ett, i förövarens ögon, legitimt syfte, det är så det funkar.

Allt från inköp av fel shampo (Om du bara lärde sig någon gång så hade jag sluppit slå dig för såna skitsaker, ditt eget fel) till att man köpt ett nytt klädesplagg (varför? Ska du ut på stan och visa upp dig ditt jävla luder?) har varit anledningar när jag fått rycka ut och rädda vänner som lever i misshandelsrelationer.

I exemplet med schampot hade han våldfört sig sexuellt på min väninna, med sagda shampoflaska. Och förklarat för henne att han gjorde så för att hon lättare skulle lära sig. Hon ringde mig när han senare samma dag hade ställt fram rätt shampo bredvid den felaktiga flaskan och bett henne upprepade gånger att omväxlande peka på flaskorna, när hon pekat på fel flaska fick hon en örfil, när hon pekat på rätt flaska fick hon en kram.

Det är en framtid jag inte önskar någon.
  • riboflavin
    Anonym (chockad) skrev 2017-12-06 11:23:19 följande:

Men är jag inte delvis skyldig till detta då? Försöker bara tänka mig in i situationen istället för från enbart min sida. Jag vet ju att han är impulsiv och ibland inte tänker sig för, oftast är det roligt och positivt men inte igår. Om jag var i samma situation och får reda på att han legat med två tjejer i samma rum och sen ignorerar mig resten av kvällen så skulle jag bli as irriterad. Om jag sedan vill prata om det, men säger det på ett ganska omoget sätt för att jag är ledsen och då får till svar att han inte är bra i sängen (vet inte ens var det kom ifrån för det tycker jag ju inte) ja jag skulle ju absolut inte ge han en smocka i ansiktet men sen så är ju inte jag en impulsiv berusad kille. 

Till bråket som uppstod? Absolut, men hur han väljer att agera är helt och hållet hans ansvar. Säger som många andra sagt, min sambo skulle i en liknade situation bli arg, ledsen, besviken och anse att mitt svar var omoget och elakt. Han skulle aldrig kalla mig hora, han skulle aldrig slå mig, aldrig.
  • riboflavin
    Anonym (chockad) skrev 2017-12-06 12:22:48 följande:

Ja, han har skrivit ett milslångt meddelande nu där det bland annat står att han fick en black out och knappt minns någonting.

Han är villig att göra precis vad som helst för att jag ska förlåta honom och kan gå och prata med en psykolog (jag hade inte ens hunnit föreslå det).

Han skriver också att han vill bjuda på en resa över nyår och att vi måste bli bättre på att prata med varandra nyktra.. Att han gjort sitt livs misstag och att han inte har något att leva för utan mig...

Jag vet inte. Jag kommer iallafall inte förlåta honom imorgon eller om en vecka.

Ett mycket sunt tankesätt, jag hoppas att du fortsätter inse ditt egenvärde. Att förlåta är fint, och om du tror han menar allvar så driver du genom att ni ska ta stöd utifrån.

Men ha i bakhuvudet att han inte får fortsätta behandla dig så. Hade jag varit du så hade jag dessutom varit lite försiktig med att acceptera gåvor just nu, det är en ganska typisk kontrollmetod, att bjuda på något för att i efterhand kunna hävda tacksamhetsskuld.

Jag vet att jag är skeptisk men jag har sett för många såna här scenarion för att blunda för de uppenbara mönsterna.
  • riboflavin
    Anonym (chockad) skrev 2017-12-06 15:30:52 följande:

Ja jag skulle inte säga att han har det annars, jag har aldrig hört han prata illa om kvinnor eller på något sätt visat att han inte respekterar oss utan tvärtom. Men, nu när ni är så många som säger det så inser jag att man fan inte säger så oavsett innebörd, så det kommer vara totalförbjudet i fortsättningen. 

Nej jag tycker han har gått över gränsen nu och jag fattar att detta kan fortsätta även om jag inte tror det i nuläget men risken finns.

Det är jättebra att du vet vad du vill, och vad du accepterar och inte, det är en jättebra grund. Du förtjänar en man som litar på dig, som kan kommunicera och som vill att du ska må bra. Steg två är att alltid komma ihåg det, även när du vill ursäkta honom, annars kommer ni återigen hamna i ett läge där du accepterar mer och mer. Antingen sköter han sig eller så gör du slut, det är det du behöver minnas.
  • riboflavin
    Anonym (chockad) skrev 2017-12-07 01:49:35 följande:

Det ser enkelt ut på skrift. Eller nej, det gör inte ens det. Hur ska jag få honom att flytta? Vart ska han flytta? Han har ju sitt jobb här och att skaffa lägenhet är inte det lättaste, kötiderna är långa. Att behöva vänta i flera perioder på minst ett halvår låter redan nu psykiskt utmattande. 

Men jag förstår att jag måste göra något sådant för att visa att jag menar allvar och för att se att han bättrar sig så jag får väl sova på saken vart jag ska börja och vad jag ska göra :(

Varför skulle det vara svårare för honom att flytta än för dig? Men jag gissar att ingen av er har råd att lösa ut den andre, så troligen kommer ni bägge behöva flytta om ni separerar.

Jag hade inte velat vara sambos under den process ni behöver göra, oavsett om slutresultatet är att ni vill vara ett par eller inte. Du säger att han har sitt jobb här, jobbar/pluggar inte du?

Om det är så att du inte har jobb eller andra möjligheter att flytta till eget boende så är sin sits ännu värre, då har han ju verkligen lockat in dig i en sits där du är i beroendeställning.
  • riboflavin
    Anonym (chockad) skrev 2017-12-07 09:17:27 följande:

Det är svårare för honom eftersom jag har mitt kontaktnät här och kan i värsta fall flytta hem igen hur lite det än lockar. Alternativt ordna studentlägenhet eftersom jag pluggar på uni. 

Men vart skulle han ta vägen? Ja han kan hitta en andrahandskontrakt men vi bor i Sthlm och det är ju väldigt dyrt och eftertraktat. Det är dock hans lilla problem isåfall. 

Jag hoppas dock att vi inte behöver gå så långt än utan att han går till en psykolog och jobbar med sig själv.Jag ursäktar inte honom jag tycker han har gjort alla fel när han slog mig och jag tycker han är jävligt grov i mun och jag har verkligen inte förlåtit honom för det.

Skulle aldrig tillåta att det upprepas en gång till men jag vill bara inte ge upp utan att ens försöka ge han en chans till att lösa vad nu som är problemet.

Kram och tack!

Vart han bor är ärligt talat inte ditt största bekymmer. Jag skulle råda sig till att inte falla för att stå kvar på lägenhet och lån osv för att hjälpa honom behålla lägenheten. Risken finns att du blir skyldig att betala lånen eller avgiften om han skiter i det för att jävlas med dig. Den dagen han säljer eller måste sälja finns risk att prisbilden gått ner och du står där med restlån. Om ni ska separera, se till att göra en ordentlig bodelning.
  • riboflavin
    Anonym (chockad) skrev 2018-01-19 15:00:40 följande:

Någon gång måste jag ju få ?nog?, som i alla relationer. Hur gör andra? Det känns inte som att det är svårare för folk att bryta om man drar ut på det utan tvärtom att man kanske kommer på att okej, det är verkligen det här jag behöver göra! Man kan ju tappa känslor och jag önskar faktiskt att jag gjorde det, och det kanske jag gör. Sen tror jag inte att jag skulle hamna i en situation där jag är beroende av honom, jag har ju min familj en station bort om jag skulle bli arbetslös eller någon annan kris. Men ja jag är rädd för att bli ifrågasatt men mest för att jag själv tycker situationen är pinsam av olika anledningar, men det verkar ju vara ganska normalt i alla fall har jag förstått.

Tanken på att det är slut för alltid och att vi typ aldrig skulle se varandra mer gör kanske att jag inte kan ta det beslutet men det känns bättre att tänka att han kan ändras i framtiden och att det fortfarande finns hopp även om vi inte kan vara tillsammans nu. 

Med risk för att låta krass, jag hade packat mina grejer och gått om jag blev kallad hora, oavsett om det vore pinsamt eller vi nyss köpt lägenhet. SÅ gör andra. Minst 10 grejer du nämnt att han gjort/sagt innan slog dig hade varit fullständiga dealbreakers för mig. 9 av 10 tjejer hade aldrig hamnat i din sits. Nu menar jag inte att det är ditt fel, hans beteende har lett fram till där ni är idag, ditt problem är att du hellre lägger skuld på dig själv än på honom.
  • riboflavin
    Anonym (chockad) skrev 2018-01-19 15:47:16 följande:

Om det inte är mitt fel, vems fel är det då? Om jag är 1 av 10 tjejer som skulle hamna i denna sits menar jag. Det är ju inte han som tar besluten åt mig?

Jag ska iallafall ut ikväll, betyder det att jag vill gå på efterfest till 5 på morgonen så gör jag det, sen får han tycka vad han vill. Vi ska ju ändå flytta isär. Jag spelar inget spel men jag är väldigt nyfiken på hans reaktion, om han kan ta det bra. 

Så klart har du ju eget ansvar, och frågan är inte lätt besvarad. Den typ av person du verkar vara är lätta offer för den typ av person han verkar vara, när de två typerna möts slutar det sällan bra, men den som gör fel är han. Din reaktion på hans handlingar är inte bra för dig. Men jag vill ändå inte prata om att det skulle vara ditt fel, för du är ganska uppenbart manipulerad.

På ett sätt förstår jag dig, du vill "provocera" fram en reaktion genom att göra något som du vet att han tidigare hade satt sig emot. Om han fattat något sista månaden så kommer han ju inte klandra eller anklaga dig för något och inte heller börja diskutera saken när du kommer hem, utan snarare prata om det dagen efter och uttrycka sig moget (för man får ha åsikter om att ens partner är ute halva natten, det är hur man framför det och varför som skiljer sig mellan olika människor).

Om han istället blir arg, beskyller dig för saker, bråkar och använder nedlåtande tillmälen eller blir fysisk så har du ju det svart på vitt att din känsla att ni behöver bryta upp stämmer.

I ditt läge hade jag nog varit försiktig, för din kille är inte att lita på, det har han bevisat.

På vilket sätt menar du att du inte spelar ett spel, skulle det du gör i kväll kunna ses så tycker du?
  • riboflavin
    Anonym (chockad) skrev 2018-01-20 04:03:45 följande:

Jag tänkte inte provocera och jag tycker inte det är spännande men jag vill bara kunna gå ut som mina vänner kan utan att deras partners säger att dom är otrogna eller slampor. Tvärtom mötet dom upp dom ute och vi har kul tillsammans allihopa.

Varför jag skrev att jag inte spelar något spel är för att jag vet att folk tror det när jag skriver att jag tänker gå ut och skiter i has reaktion, jag har redan fått en kommentar om det. Det är inte så att jag försöker göra honom upprörd jag vill bara att han ska förstå och ändra inställning.

Ärligt talat så verkar det bara vara ajnas som inte dömer men för alla andra är jag en svag tjej som spelar ett spel och har satt mig i denna situation själv. Därför kommer jag aldrig sägs det till någon eftersom majoriteten tycker att jag ber om fet eller åtminstone går skylla mig själv och det visste jag redan.

Du dömer ju dig själv på förhand när du tänker så, något du inte ska behöva göra alls. Om något skulle hända så kommer du antagligen återigen skylla hans dåliga beteende på att du "provocerade" honom.

Att han påverkar dig så mycket att du inte kan leva normalt och slappna av med dina vänner är då ledsamt, jag tycker inte någon ska behöva leva så. Jag dömer dig inte, men jag försöker få dig att reflektera över hur mycket du anpassar dig och hur mycket du tänker på hur du ska bete dig. Det är det som är den kontroll man pratar om i våldsamma relationer, att den utsatte i slutändan vrider och vänder så mycket på allt för att försöka vara till lags att den slutar leva sitt liv. Här har han precis varit utomlands flera veckor helt utan att verka reflektera över sitt beteende, kanske till och med velat visa upp det på ett lite överdrivet sätt medan du själv redan innan du kommit ut genom dörren mår dåligt över att du tänkt ha roligt med vänner...
  • riboflavin
    Anonym (chockad) skrev 2018-01-24 18:51:58 följande:

Jag vet att många i denna tråd har tänkt om nu efter dessa analyser har kommit fram och då gör jag väl livets misstag som säljer lägenheten och lägger ner ett problematiskt förhållande som beror minst lika mycket på mig. Ibland är jag övertygad att jag är oskyldig men nu är jag mer övertygad att det faktiskt är tvärtom.

Oavsett om du anser att det delvis är ditt fel, varför stanna i ett förhållande där ni uppenbart inte är lyckliga? Jag kan också tycka att du har gjort vissa fel, men inget av dem är något som han kan använda som ursäkt för sina fel, som inte bara varit lite taskiga utan faktiskt utgör brottsliga handlingar. Du har reagerat omoget ibland, men han har reagerat våldsamt och agerat medvetet för att trycka ner dig.

Skit i vad som hänt och fokusera på nuet, utan hänsyn till er historia, vill du leva med den person han är idag?

Han har, anser jag, dränerat den förhållandebuffert par måste ha för att balansera upp och nergångar.

Fundera också lite på varför han vill hålla fast vid dig, om du nu "säljer dig för drinkar", "hoar runt" och är "en äcklig hora"? Älskar han dig, eller gillar han att ha kontroll över dig? Om han älskar dig, hur passar det ihop med hans beteende sista tiden? Om han gillar att han kontroll över dig hur passar det ihop med hans beteende sista tiden?
  • riboflavin
    Anonym (chockad) skrev 2018-01-24 19:38:31 följande:

Så vem är jag att säga att det är fel?

Tjejen han slog, tjejen som innan hon blev tillsammans med honom aldrig oroade sig på spårvagnen, som var öppen och social och som idag inte känner igen sig själv. Tjejen som idag känner sig behöva vård och läkemedel för att må bra.

Du behöver inte underkänna hans känslor i detta, men du kan och får säga att han gjort fel.
Svar på tråden Min kille slog mig igår