• Helleborus

Åldrande far med asperger /autismspektra

Mitt ex har asperger. Tack och lov har jag ensam vårdnad om vår dotter.  Hon vill inte träffa honom heller. Både hon och jag blev sjuka av att leva med honom. Men att flytta var som att bli avgiftad.

Vi började se färger igen. Vi kunde andas. vi kunde vara glada. Vi kunde spela musik utan störa. Vi  fick höras. Vi fick tänka. Vi fick vara människor. Det var som att slippa ut ur ett fängelse.

• Helleborus
    Fast alla blir inte skadade, bara de som inte kan stå på sig eller gå om alla gränser passerats, det gäller ju alla former av låggradiga övergrepp i ett ?fritt land?. Undantaget är väl barn eller de som blivit nertryckta som barn (eller förståndshandikappade som jag nämnde tidigare att jag bevittnat själv). Man behöver inte ha diagnos själv för att se att ni vädrar ett förakt mot själva funktionsnedsättningen, själva har svårt att vara nyanserade, och borde föra diskussionen i låst grupp eller inte alls.
    Den som inte kan stå på sig mot den med asperger får skylla sig själv?  Fy, vilken människosyn! Så empatilöst!
  • Helleborus
    Anonym (Partner) skrev 2017-12-07 18:05:49 följande:

Jag har varit i din mammas situation, partner till en man med AS. Hans kontrollerande beteende, oförmåga att se, bekräfta och stötta mig i mina känslor och avsaknad av respekt för mig gjorde mig sjuk. Allt jag gjorde var fel eller otillräckligt. Han fick mig att tro att jag var ?onormal?, svår att leva med och att han gjorde mig en tjänst genom att försöka få mig att förändras. Jah drabbades av utmattningsdepression och redan i första psykologsamtalet sa psykologen ?jag tror inte jobbet är problemet utan din hemsituation Vid tidpunkten var jag så nedtryckt och svag att jag förnekade vad psykologen sa. Jag var sjukskriven i över ett år, arbetstränade men blev inte frisk nog att återgå till arbetet. Det var först när jag lämnade min man som mina utmattningssymtom försvann. Sömnsvårigheterna som jag kämpat med i åratal försvann två dagar efter att jag flyttat till min nya bostad. Minnet, motivationen och glädjen kom tillbaka och inom två månader var jag helt återställd. Givetvis fick jag jobba längre med skadorna på min självkänsla. Jag tror att din mammas enda chans är att lämna honom.

#metoo vill jag säga! Mina erfarenheter också av partner med asperger!

Det är som att livet blev svart vitt och bara gick ut på att följa hans regler för att man skulle förändras till att bli som han.

• Helleborus
    Anonym (förstår) skrev 2017-12-07 17:14:23 följande:
    Jag är delvis i samma situation. Har vuxit upp med en pappa som gärna föreläser om specialintressen och har noll koll på andras gränser. Han kan leverera brutala "sanningar" om hur andra familjemedlemmar är samtidigt som han lägger sig platt för t ex grannars önskemål i gemensamma ärenden. En i grunden aggressiv framtoning och en total oförmåga att läsa av; vare sig det handlar om att se igenom andra människors behov eller tolka bakomliggande agendor. Och värre har det blivit med åren. 

Jag har hobbydiagnostiserat honom med AS. Hanterar jag honom som en AS funkar det bättre.

Som barn var det fruktansvärt och jag lider än idag av komplex PST, och är nu i en process att förstå att jag har rätt att tycka annorlunda än honom. Att jag har rätt att sätta mina egna gränser. 

När det gäller anpassningar tycker jag att visst ska man anpassa för AS personligheter. Men det får inte gå ut över barnen. För man är så himla utsatt när AS är norm och man som normalstörd är fel. Min son med AS gör jag gärna anpassningar till, för han är barn och jag är vuxen och förstår att han har svårigheter. Som barn lastade jag mig full med skuld och skam för att jag inte kunde leva upp till hans standard.   
    #me too Ja han tyckte att de brutala sanningarna var sanningar för att jag skulle ändra mig efter hans knäppa regler. Men det var elakheter. varje normal människa hade sett det som elakheter.  Aggressivitet var skrämmande. Plötsligt fick han sådana psykbryt för att hans regler och schema inte följdes att jag var livrädd.
  • Helleborus
    Anonym (förstår) skrev 2017-12-07 20:19:58 följande:
    Den här tråden börjar mer och mer likna en dejavi av min uppväxt... Brrr

Jag som hade hoppats på ett ställe att kunna utbyta erfarenheter om fäder med misstänkt AS och strategier för återhämtning. 

Spännande att det är så triggande för vissa att det finns olika perspektiv på AS. 

Ja det gjorde jag också.  Glad att jag hittade de engelska länkarna och gaslighting.
  • Helleborus
    Anonym (förstår) skrev 2017-12-07 20:31:48 följande:
    Anonym (Anonym D) skrev 2017-12-07 20:12:39 följande:

Far har aldrig förstått att han skadat oss. Han kan bara se att vi skadat honom. Läkare och psykologer som resonerat med honom får också bara monologer om att det är vi som borde gå hos psykolog inte han. Han har pärmar med märklig statistik om att det är vi som är aggressiva och oförskämda. Ett tag höll han till exempel  på med tidtagarur för att bevisa att det inte var han som pratade mest i familjen. 

Hög igenkänning. Fast i mitt fall var det inte kaviartuben utan osten.

Även min far (och mor) har tagit mig till rådgivning för de ska tala vett med mig.
    För det var jag som påstods vara det aggressiva svarta fåret.   
    Vi fick inte heller äta ost. Han påstod att han kunde bevisa att det var skadligt. En gång berättade han om detta under ett helt julbord hos mina föräldrar.  Folk försökte byta ämne men han bara fortsatte. Det hjälpte inte ostarna flyttades ut i köket. Släktingarna skrattade alla trodde han var onykter eller något.
  • Helleborus
    Anonym (Partner) skrev 2017-12-07 20:23:10 följande:

Mitt ex var inte medvetet elak. Han är ingen ond människa men hans sätt att vara skadade mig oerhört. Förklaringen på hans beteende och oförmåga att mentalisera, se andras perspektiv, känslor och behov är hans Aspergerdiagnos. Därmed inte sagt att alla med Asperger beter sig som honom men hans beteende är signifikant för diagnosen. Han är inte född på 50-talet utan fyllde 36 i år, och han har haft en bra uppväxt med känslomässigt tillgängliga föräldrar. Liksom flera av er med Asperger som gått till motangrepp i tråden hade han ingen insikt om att det fanns fler perspektiv än hans eget, han till och med utgick ifrån att jag måste ha ljugit för min psykolog eftersom psykologen omöjligt kunde ifrågasätta hans beteende som ju var helt felfritt.

Tror det ligger mycket i detta. Det finns inget givande och tagande. Inga undantag från de regler och den världsbild som den med asperger har.
  • Helleborus
    Anonym (Partner) skrev 2017-12-07 20:52:53 följande:
    Han arbetar på bank, har ett eget hus och klarar sig bra så länge han får följa sina rutiner och göra på sitt sätt. Det är i det sociala och i relation till andra människor som han har svårigheter. Eller det är förstås inget bekymmer för honom, han tar ingen notis om när det blir konstigt. Artighetsfraser kan han hyfsat och framförallt formella koder och sammanhang har han koll på. Han är ingen total enstöring utan har några (yngre) vänner som delar hans ekonomiska intresse. Men han trivs inte informella sammanhang, då blir han obekväm om han inte får prata ekonomi.

Känner igen. Om jag sa till min man att något blev pinsamt i sociala sammanhang så började han bara skrika om att alla andra var ytliga idioter som bara brydde sig om yta, flams och trams. Hans sätt var mer rätt och ärligt.

Formella koder och regler av alla slag kunde han. Värst var det i trafiken. Han tålde inte andra gjorde fel. Han kunde köra efter folk för att kliva ur och gorma om att brutit mot någon regel.

• Helleborus
    Anonym (Mensnälla) skrev 2017-12-07 21:13:41 följande:
    Din dotter går på den skolan eller?
    Vilken skola? Vad pratar du om nu?
  • Helleborus
    Anonym (Mensnälla) skrev 2017-12-07 21:21:48 följande:
    Helleborusskolan, som verkar rikta sig till de med autism. Du är ny användare, med det namnet. Det är, udda. Åh, tydligen är det också något de tror funkar på barn med autism inom homeopati.

Ehhhh.... Tycker du inte att du håller på med något långsökt nu?

Det känns nästan lite creepy att du försöker ta reda på var mina barn går  i skola.

Det har ingenting med tråden att göra.

Vet du vad Helleborus betyder? Julros inte så konstigt nick i jultid alls.

• Helleborus
    Anonym (Partner) skrev 2017-12-07 21:37:29 följande:
    Som att du beskriver mitt ex fast förutom att han sällan höjde rösten. Ett annat tokigt beteende var att han varje vecka anmälde alla felparkerade bilar i kvarteret till kommunen. Dvs våra grannar! Även om det inte påverkade honom tyckte han att rätt ska va rätt. Visste du om att ditt ex Asperger när ni blev ett par?
    Det är nästan så man skrattar. Anmäla felparkerade grannar, varje vecka. Men tyvärr har varit med om liknande saker. Här var det häckarna och plank som anmäldes för att de var för höga. Rättshaverist skulle jag vilja påstå att han var. Han fick mig att tro att hans skrivelser var smarta. När jag läste dem igen nr vi separerade och jag slängde mängder av hans papper och skit så såg jag hur sjuka alla dessa inlagor. Var vilka personangrepp och elakheter han fyllde dem med inlindat i svåra ord och ett pseudoformellt språk.  Helt sjuka skrivelser.

Nej. Han berättade det inte i början. När han berättade menade han själv att hans asperger inte hade någon betydelse. Det var som att han aldrig förstått att den begränsade honom att det bara var de positiva delarna han hade, typ att han var bra på teknik och matte och korrekturläsning. Han var och är övertygad om att han inte har några problem att det är alla andra som har fel.
  • Helleborus
    Anonym (Anonym) skrev 2017-12-07 21:47:58 följande:

Du, Mensnälla, du är riktigt otrevlig.
    Jag föreslår att alla bara ignorerar dina inlägg.

Tack! behövde höra det. Började undra om jag var galen som tolkade det så också!
Svar på tråden Åldrande far med asperger /autismspektra