Anonym (förstår) skrev 2017-12-07 17:14:23 följande:
Jag är delvis i samma situation. Har vuxit upp med en pappa som gärna
föreläser om specialintressen och har noll koll på andras gränser. Han kan leverera
brutala "sanningar" om hur andra familjemedlemmar är samtidigt som han lägger sig platt för t ex grannars önskemål i gemensamma ärenden. En i grunden
aggressiv framtoning och en
total oförmåga att läsa av; vare sig det handlar om att se igenom andra människors behov eller tolka bakomliggande agendor. Och värre har det blivit med åren.
Jag har hobbydiagnostiserat honom med AS. Hanterar jag honom som en AS funkar det bättre.
Som barn var det fruktansvärt och jag lider än idag av komplex PST, och är nu i en process att förstå att jag har rätt att tycka annorlunda än honom. Att jag har rätt att sätta mina egna gränser.
När det gäller anpassningar tycker jag att visst ska man anpassa för AS personligheter. Men det får inte gå ut över barnen. För man är så himla utsatt när AS är norm och man som normalstörd är fel. Min son med AS gör jag gärna anpassningar till, för han är barn och jag är vuxen och förstår att han har svårigheter. Som barn lastade jag mig full med skuld och skam för att jag inte kunde leva upp till hans standard.
#me too Ja han tyckte att de brutala sanningarna var sanningar för att jag skulle ändra mig efter hans knäppa regler. Men det var elakheter. varje normal människa hade sett det som elakheter. Aggressivitet var skrämmande. Plötsligt fick han sådana psykbryt för att hans regler och schema inte följdes att jag var livrädd.