• Mammasflicka

Åldrande far med asperger /autismspektra

Min gamla pappa har alltid varit ganska speciell.

Han har inte följt med på kalas, han har inte velat ha gäster hemma hos oss. Han har bara velat äta samma fem sex maträtter och alltid, alltid samma sak till frukost till exempel.  Han måste gå och lägga sig kl 21, det finns inget som kan få honom att ändra på den rutinen.

Han pratar i evigheter om sitt specialintresse som är politik och ingen annan åsikt än hans tillåts. Om någon av oss andra i familjen till exempel tycker något annat parti än "hans" är bra så säger han rent ut att vi är "idioter" och sedan kan han mala på i timmar för att leda i bevis varför vi har fel.

Han tål inte höga ljud. Han får fullständiga utbrott om mamma skulle råka tappa något när hon agar till maten. Maten som måste vara exakt så som han vill ha den.  Vi fick inte ha någon stereo när vi var unga. För det var bara "skitmusik" som vi spelade och det störde honom. Jag och mina syskon var tvungna att ägna oss åt den sport som han gillade. Trots att vi egentligen ville hålla på med något helt annat.

Ja, kort sagt har vi alltid uppfattat honom som en elak egoist.

Men nu har mamma börjat bli gammal och sjuk. hon har verkat virrig, och vi har börjat undra över demens och det har diskuterats om det kan vara tia-attacker etc. Jag har det senaste året varit med henne hos mängder av läkare. Nu senast var pappa också med hos en neurolog som undersökt henne och låtit henne genomgå flera tester.

Min far skulle beskriva hur livet med mamma såg ut och han malde på i evigheter med fokus på sina egna sjukdomar, hans behov och hur synd det var om honom med alla hans besvär men hur bra och logiskt han lyckats lösa dem. till skillnad från min mor som han anser vara en idiot, som inte tar hand om sin hälsa. Som om hon skulle ha en chans att göra det när hela livet är inrutat för att följa hans rutiner och uppfylla hans krav.

Neurologen frågar då plötsligt min far om han någon gång blivit utredd för asperger.  Min far visste ju inte vad det var och knappt jag heller.

Neurologen tror att det som fattas min mamma är att hon är "utbränd" eller rent av lider av posttraumatisk stress på grund av min far, att han har asperger eller autismspektrastörning och att den påverkar min mors liv så mycket.

Jag är så chockad och tänker mycket på hur knasig min uppväxt varit. Hur konstigt vårt familjeliv varit. Jag har aldrig tänk på att det berott på att min far är "sjuk", men ju mer jag nu läser på om asperger och autism så förstår jag ju hur tokigt allt har varit och att hela familjen har varit tvungna att anpassa sig efter min far på ett sätt som förstört för oss andra.

Det känner jag en sorg över.

Men framför allt känner jag mig djupt sorgsen över min mammas situation. Funderar på hur jag ska kunna hjälpa henne.

Vill gärna "prata" lite med andra som är i samma situation, eller som har goda råd. Kanske någon här på familjeliv  delar samma livserfarenhet som vi.

• Svar på tråden Åldrande far med asperger /autismspektra
  • Anonym (H)

Ja det är alltid jobbigt när anhöriga ska behöva lida av en persons sjukdom, glöm dock inte bort att han inte valt att ha autism/asberger lika lite som ni. Han har antagligen gjort på dessa sätt för att det enda som har fungerat. Ett behov är inget val. Dock så är det ju tragiskt att det inte framkommit tidigare så ni vet varför han vart som han vart och kunnat förhålla er till detta.

Friska personer anpassar sig till personen som är sjuka men glöm inte bort vilka ansträngningar sjuka gör för att anpassa sig till friska.. det är sjukt svårt och syns oftast inte tyvärr. Han har nog försökt minst lika mkt som er att anpassa sig.

• Anonym (Matilda)

Vilken jobbig situation för er alla. Sorgligt att ni inte fått hjälp tidigare.

Det finns också anhörigstöd att få, kostnadsfritt. Du skulle kanske behöva ett stödsamtal? Titta på kommunens hemsida.

• sextiotalist
    Anonym (H) skrev 2017-12-06 13:16:09 följande:

Ja det är alltid jobbigt när anhöriga ska behöva lida av en persons sjukdom, glöm dock inte bort att han inte valt att ha autism/asberger lika lite som ni. Han har antagligen gjort på dessa sätt för att det enda som har fungerat. Ett behov är inget val. Dock så är det ju tragiskt att det inte framkommit tidigare så ni vet varför han vart som han vart och kunnat förhålla er till detta.

Friska personer anpassar sig till personen som är sjuka men glöm inte bort vilka ansträngningar sjuka gör för att anpassa sig till friska.. det är sjukt svårt och syns oftast inte tyvärr. Han har nog försökt minst lika mkt som er att anpassa sig.

Nu är det ingen sjukdom, utan en funktionsnedsättning och ts med familj är inte friskare än vad pappan är.

Däremot så är det sorgligt när en hel familj blir dysfunktionell för att en person beter sig illa (nej, alla med asperger/autism/ADHD/ADD beter sig inte illa och är inte superegoister)
  • Mammasflicka
    sextiotalist skrev 2017-12-06 13:31:54 följande:
    Nu är det ingen sjukdom, utan en funktionsnedsättning och ts med familj är inte friskare än vad pappan är.

Däremot så är det sorgligt när en hel familj blir dysfunktionell för att en person beter sig illa (nej, alla med asperger/autism/ADHD/ADD beter sig inte illa och är inte superegoister)

Vad menar du med detta?

• Mammasflicka
    Anonym (H) skrev 2017-12-06 13:16:09 följande:

Nja, han har inte anpassat sig faktiskt. Hela vår familj har hela tiden tippat på tå för att inte störa honom.  Vi har gjort så mycket och begränsat oss så otroligt.

Jag är enormt ledsen för de uppgifter neurologen nu kommer med. Att min fars sjukdom han rigiditet, kontrollbehov och utbrott till slut förstört min mor.

När neurologen försökte förklara att min mors tillstånd antagligen beror på alla de krav min far ställer så var de enda svaren bara långa försvarstal om varför allt måste vara på min fars sätt. Ingen förståelse. Ingen insikt i att han gjort sin fru sjuk.

• Mammasflicka
    Anonym (Matilda) skrev 2017-12-06 13:23:07 följande:

Vilken jobbig situation för er alla. Sorgligt att ni inte fått hjälp tidigare.

Det finns också anhörigstöd att få, kostnadsfritt. Du skulle kanske behöva ett stödsamtal? Titta på kommunens hemsida.

Det är tydligen inte helt ovanligt när det gäller äldre personer, med den här diagnosen, sjukdomen funktionsnedsättningen eller vad f*n man skall kalla det för, att man inte fått någon hjälp. Neurologen sa också att man är mest inriktad på barn och att man vet för lite om vuxna och åldrande personer. Men hans uppfattning var att den med asperger ofta blir värre med stigande ålder. Att alla symptom förstärks.

Vi kollade det med anhörigstöd men det finns i vår kommun bara för anhöriga till barn.

Men eftersom neurologen tror att mamma lider av posttraumatisk stress så har hon fått en psykologkontakt. Jag var med där och det är så nedbrytande att få insikt i hur min fars asperger har förstört.

• sextiotalist
    Mammasflicka skrev 2017-12-06 13:47:35 följande:

Vad menar du med detta?

Läs en gång till, du skriver att pappan är sjuk och de andra är friska. Autism/Asperger är ingen sjukdom
  • Anonym (Autistisk tjej)

Oavsett om din pappa har Asperger eller inte så är han en elak egoist. Att han skiter i sin fru och misshandlar henne psykiskt har inte med Asperger att göra, hon borde ha lämnat honom för länge sedan. Han älskar inte henne, hon är bara praktisk för honom att ha.

• Anonym (Autistisk tjej)

Sedan har de andra rätt det är ingen sjukdom utan en funktionsnedsättning och ni vet inte ens om din pappa har Asperger, för att få veta det måste han göra en grundlig utredning, nu är han bara hobby diagnosticerad av er.

• sextiotalist
    Mammasflicka skrev 2017-12-06 13:57:45 följande:

Det är tydligen inte helt ovanligt när det gäller äldre personer, med den här diagnosen, sjukdomen funktionsnedsättningen eller vad f*n man skall kalla det för, att man inte fått någon hjälp. Neurologen sa också att man är mest inriktad på barn och att man vet för lite om vuxna och åldrande personer. Men hans uppfattning var att den med asperger ofta blir värre med stigande ålder. Att alla symptom förstärks.

Vi kollade det med anhörigstöd men det finns i vår kommun bara för anhöriga till barn.

Men eftersom neurologen tror att mamma lider av posttraumatisk stress så har hon fått en psykologkontakt. Jag var med där och det är så nedbrytande att få insikt i hur min fars asperger har förstört.

Rent generellt förstärks personligheterna när en person blir gammal.
Svar på tråden Åldrande far med asperger /autismspektra