Åldrande far med asperger /autismspektra
Det är tydligen inte helt ovanligt när det gäller äldre personer, med den här diagnosen, sjukdomen funktionsnedsättningen eller vad f*n man skall kalla det för, att man inte fått någon hjälp. Neurologen sa också att man är mest inriktad på barn och att man vet för lite om vuxna och åldrande personer. Men hans uppfattning var att den med asperger ofta blir värre med stigande ålder. Att alla symptom förstärks.
Vi kollade det med anhörigstöd men det finns i vår kommun bara för anhöriga till barn.
Men eftersom neurologen tror att mamma lider av posttraumatisk stress så har hon fått en psykologkontakt. Jag var med där och det är så nedbrytande att få insikt i hur min fars asperger har förstört.
På dig låter det som om läkare eller samhället hade kunnat göra något, men egentligen är det din mamma som hade bästa möjligheterna att göra något eller åtminstone att söka hjälp. Oavsett om man vet vad det är eller inte - och det finns många föräldrar med Asperger som inte alls beter sig så mot sina barn - så kan man alltid separera om man tycker att partnern har ett beteende som påverkar barnen, och en själv negativt.
Jag reagerar förstås lite mot det här, för att jag själv har Asperger-diagnos och har tre barn. Och det är ungefär lika stor variation på beteende som föräldrar bland folk med Asperger som det är på folk utan Asperger. Och jag har själv också separerat från en partner med depression som påverkade barnen negativt.