• DesignerN

Småbarnsföräldrar, hjälp mig designa en vagga!

Hej småbarnsföräldrar eller föräldrar för den delen!

Jag håller just nu på med ett projekt där jag ska designa en vagga för barn mellan cirkus 0-6 månader. För att göra detta behöver jag veta vilka egenskaper du värderar när du ska välja en vagga till ditt barn. Det hade varit till stor hjälp om du kunde svara på ett formulär som finns länkat nedan. Formuläret tar bara 1-2 minuter att svara på.

Formulär: 
    goo.gl/forms/L1KeTWj8SO6CKvv22

Tack på förhand!

/Emil 
  • Svar på tråden Småbarnsföräldrar, hjälp mig designa en vagga!
  • LSalander

Kan inte svara i formuläret, för jag hittade inte en frågeställning med relevant svar, enligt mig.

Jag tycker att en vagga är helt onödig. Den går att använda allt för kort tid, kanske vill barnet inte sova där, öht. Mycket bättre med en spjälsäng som man kan använda längre.

• Jemp

För svårt att få översikt över svarsalternativen...i alla fall från mobilen.

Saknar säkerhetsaspekten dock.

• Stårschan

Det jag skulle uppskatta med en vagga, var om den dels såg ut som en gammal klassisk vagga, dels gick lätt att plocka isär i fem bitar så att den lätt kunde förvaras på vinden tills det är dags för nästa generation att ta fram den. För användningstiden är ju så himla kort. Och så är det bra om man kan välja om man vill ha medar som går längs med eller tvärs över vaggan. Barn gillar ju olika.

• Carambolan

Jag fattar inte vad du menar med en sfärisk vagga?

• DesignerN

Till att börja med skulle jag vilja tacka för att svarat på formuläret men också för er feedback i tråden! All er kritik är till nytta.

LSalander skrev 2017-12-06 16:13:08 följande:

Kan inte svara i formuläret, för jag hittade inte en frågeställning med relevant svar, enligt mig.

Jag tycker att en vagga är helt onödig. Den går att använda allt för kort tid, kanske vill barnet inte sova där, öht. Mycket bättre med en spjälsäng som man kan använda längre.

Denna är också jättebra kritik. Tråkigt att du inte känner dig manad att svara. Ett av målen med vaggan är att man ska kunna använda den över en längre tid än en traditionell vagga och/eller kunna använda den som en annan möbel/funktion efter att barnet växt ur den. 
    Jemp skrev 2017-12-06 16:22:05 följande:

För svårt att få översikt över svarsalternativen...i alla fall från mobilen.

Saknar säkerhetsaspekten dock.

Abvau5 skrev 2017-12-06 18:39:26 följande:

Säkerhet är det viktigaste!

Säkerheten först! Jag får kolla mer på säkerhetsaspekter. Jemp, jag skall också se om det finns något jag kan göra för att få formuläret mer anpassat för mobil.
    Carambolan skrev 2017-12-06 16:56:55 följande:

Jag fattar inte vad du menar med en sfärisk vagga?

Jag ber om ursäkt, Carambolan. Det var nog lite tokigt formulerat ifrån min sida. En vagga med en "rund" eller "cirkulär" form.
    Stårschan skrev 2017-12-06 16:32:06 följande:

Det jag skulle uppskatta med en vagga, var om den dels såg ut som en gammal klassisk vagga, dels gick lätt att plocka isär i fem bitar så att den lätt kunde förvaras på vinden tills det är dags för nästa generation att ta fram den. För användningstiden är ju så himla kort. Och så är det bra om man kan välja om man vill ha medar som går längs med eller tvärs över vaggan. Barn gillar ju olika.

En mycket lång om bra beskrivning! Om jag har förstått dig rätt, en modulär vagga som är lätt går att plocka isär och där det går att flytta/ändra vissa delar som medar eller liknande? 

Återigen, ett stort tack till all er feedback både här och i formuläret!
  • Stårschan
    DesignerN skrev 2017-12-07 10:08:49 följande:
    .En mycket lång om bra beskrivning! Om jag har förstått dig rätt, en modulär vagga som är lätt går att plocka isär och där det går att flytta/ändra vissa delar som medar eller liknande? 
    Yes. Gärna om den kommer som byggsats där två par medar följer med, så att man kan byta och välja. Barn 1 kanske gillar att vaggas sidledes, medan barn 2 föredrar fram-bak-gungande.
  • Carambolan
    DesignerN skrev 2017-12-07 10:08:49 följande:

Jag ber om ursäkt, Carambolan. Det var nog lite tokigt formulerat ifrån min sida. En vagga med en "rund" eller "cirkulär" form

Jasså en cirkelformad men ändå plan madrass alltså? Jag tänkte att du kanske menade att barnet skulle ligga i nån form av kupad skål
  • DesignerN
    Stårschan skrev 2017-12-07 10:14:02 följande:
    Yes. Gärna om den kommer som byggsats där två par medar följer med, så att man kan byta och välja. Barn 1 kanske gillar att vaggas sidledes, medan barn 2 föredrar fram-bak-gungande.
    Jag gillar idéen! Får kolla vidare på hur det skulle kunna funka i praktiken. Tack återigen.
    Carambolan skrev 2017-12-07 10:48:07 följande:
    Jasså en cirkelformad men ändå plan madrass alltså? Jag tänkte att du kanske menade att barnet skulle ligga i nån form av kupad skål
    Precis! Tanken är att man skulle kunna ha en "skålformad" vagga med en rak madrass i :) Tack igen, skriv gärna om du har andra synpunkter!
Svar på tråden Småbarnsföräldrar, hjälp mig designa en vagga!