Inlägg från: frokenannorlunda |Visa alla inlägg
  • frokenannorlunda

Seperation, ångest & piller

Det har gått snart 2 månader sen jag och min sambo valde att gå skilda vägar. Mer han än jag. Jag hatade situationen han satt oss i, med otrohet och lögner, men älskade och älskar honom otroligt mycket, och för varje dag som går inser jag att livet inte har någon mening utan honom. Jag är inte dum, och inser hur medberoende jag låter. Men jag trodde inte det här skulle bli så jobbigt.

Ibland räknar jag sekunderna för att orka leva. Det känns som han, och allt vi hade har dött. Någon har slitit ut mitt hjärta, och sorgen jag känner är så verklig som inget annat någonsin har varit.

I samma veva med att han lämnade vår gemensamma bostad, tog han med husdjuren och har nu indirekt valt att klippa kontakten med mig sen 3 veckor tillbaka eftersom han inte svarar på meddelanden av något slag. Jag vet att han tycker allt är jobbigt och därför har han valt att försvinna. Men, vi hade en överenskommelse, husdjuren skulle få komma på besök, och jag saknar dom lika mycket som honom. Allting togs ifrån mig. Samtidigt som han var the bad guy, blir jag straffad. Det är så det känns.

För att orka med nätterna äter jag stora mängder med morfin. Ruset är det enda som får mig att sluta tänka, och kunna sova. Ibland vaknar jag med mardrömmar, tror han står vid sängen. Huvudvärk, trötthet. Mina vänninor säger att jag borde vända mig till vårdcentralen och be om hjälp. För jag kommer inte klara av det här helt själv. Sorgen efter vårt förhållande äter upp mig inifrån. Men jag trodde aldrig att jag skulle behöva hjälp för att hantera det.

Jag behöver tips, jag gör allt man ska efter en seperation. Jag försöker tvinga mig själv ut, träffa folk, göra saker, jobba. Men ingenting känns rätt. Jag har heller aldrig varit självmordsbenägen, men nu är jag ute på tunn is. Jag ser inte meningen med livet längre.

Ska jag söka hjälp? Och om jag gör det, vad kommer hända då? Är det verkligen normalt att behöva söka prefesionell hjälp efter att man blivit lämnad?

För att tillägga så tror inte min familj och släkt på psykologer, för dom är det skitsnack. Skulle någon få reda på att jag sökt hjälp skulle jag få ett helvette. Därför måste jag göra allt detta i hemlighet. Att berätta kommer bara göra situationen värre. Ingen vet hur illa det egentligen är.

Jag vet inte ens om jag själv förstår, hur illa det verkligen är.

Är 26 år gammal och vet inte vad nästa steg är.. Tjejen som hade koll på allt. Är så ledsen över min egen hopplöshet. Trodde aldrig jag skulle bli så svag, för någon som gjort mig illa så mycket.

• Svar på tråden Seperation, ångest & piller
  • frokenannorlunda
    Emmacecilia skrev 2017-12-07 04:11:15 följande:

Morfin? Det är bland det farligaste du kan använda. Sluta sluta sluta skulle jag vilka skrika åt dig om du var min syster eller vän <3

Även en svår och destruktiv relation är smärtsam att bryta upp från. Så din reaktion är helt normal, helt mänsklig och inte konstig alls. Jag önskar att du hade haft stöd från din familj istället för att de ska göra det till ytterligare trauma för dig att söka hjälp. Du måste så fort som möjligt söka hjälp vad gäller morfinförbrukningen och för att få samtalshjälp och rätt mediciner så att du klarar dig igenom den här krisen.

För det är en kris, en livskris. Dels har du stora svårigheter från själva äktenskapet med svek att bearbeta, och dels förlorar du nu din man och dina husdjur och ditt hem. Allt på en gång förlorar du. Så klart att du mår jättedåligt då!

Alla människor som lever ett liv går igenom kriser och sorger. Vi behöver en hand att hålla i för att ta oss igenom dessa svårigheter, någon som har kompass och karta som kan leda oss och stötta oss. Svårare är det inte. Kriser gör också att vi utvecklas som människor.

Så imorgon ringer du och bokar tid hos din läkare först och främst.

Men är du jättedålig och inte kan vänta på en tid, så vill jag att du ska veta att du kan närsomhelst på dygnet åka in till akutpsyk. Där finns hjälp och trygghet, där kan du slappna av och få vila och få hjälp med självmordstankarna. Där finns personal som ser människor i livets allra svåraste situationer och de dömer ingen, allra minst en ung kvinna som du.

Tack för ditt meddelande! Jag började faktiskt gråta när jag läste det. Det känns som jag fick tillbaka lite luft för en stund! Tack så mycket! Du är en fin människa!
  • frokenannorlunda
    Rebellax skrev 2017-12-07 04:35:29 följande:

Hej! Jag blev så berörd av din historia. Du verkar gå igenom en riktigt svår livskris som nog innehåller många olika komponenter som du behöver bearbeta. Jag tänker på ensamhet, svek, känslan av att ha blivit övergiven, hopplöshet, panik inför varje ny dag och säkert en massa annat som du förstås är den bästa att beskriva.

Men jag instämmer, först och främst, sluta med morfinet!!

Du kan säkert behöva professionell hjälp men du behöver ju stöd under dygnets övriga timmar också, så har du någon vän eller släkting som du kan ty dig till och t o m sova hos vid behov? Att vara ensam med alla tankar kan vara för jobbigt just nu. Att vara en fluga på väggen hemma hos några en helg kan hjälpa.

Jag hoppas din familj kan vara till stöd för dig även om de inte gillar psykologer. Och kom ihåg det som alla som gått igenom svåra kriser säger - "Ge inte upp, det kommer garanterat att bli bättre". Jag vet att det kan vara svårt att tro, och det hjälper dig kanske inte just nu, men jag hoppas att du plötsligt en dag ska känna att trycket över bröstet faktiskt lättat lite, och att det känns som att tillvaron har lite lite mera rymd.

Det är du värd!

Tack för dina fina ord! Jag har vänner som jag ofta pratar med och det känns alltid lite lättare efteråt. Jag hoppas den dagen kommer snart, när allting känns lättare, men du satte ord på många av mina känslor just nu.
  • frokenannorlunda

Tyvärr blev det inget samtal med vården idag. Kunde inte sova på natten och när jag väl somnade så vaknade jag vid 4 på eftermiddagen av många upprörda samtal från jobbet. Driver ett företag och har egentligen inte tid med allt det här. Allting som planerats för dagen måste jag lägga fram till imorgon och stress gör inte saken bättre. Men jag hoppas på att orka göra samtalet imorgon och boka en tid hos vårdcentralen till att börja med.

Morfin tabletterna har börjat göra att jag får svår huvudvärk på dagarna och konstant illamående, så jag förstår att jag inte kan hålla på såhär.

Ska iväg med lite vänner över helgen och fira en tidig julafton utanför stan, så jag hoppas att det ska hjälpa, få perspektiv på saker och ting och framför allt ge ny kraft!

Jag vill tacka er för den fina energin ni sänder ut. Det känns inte så hopplöst då, eftersom någon faktiskt förstår mig!

• frokenannorlunda
    Emmacecilia skrev 2017-12-07 19:18:14 följande:

Jag förstår att du mår illa av morfinet. Jag hoppas att du har kraft att ringa imorgon, jag förstår att din natt var svår eftersom du skrev här och du behövde nog den sömnen idag. Berätta om du lyckas ringa imorgon och få en läkartid. 

(Om du reser bort i helgen med dina vänner, tänk på att det är farligt att blanda morfin med alkohol. Jag vet inte om jag säger självklarheter nu, men snälla drick inte alkohol med de tabletterna.)

Nej precis! Jag blandar aldrig starkare smärtstillande med alkohol!
  • frokenannorlunda
    Pope Joan II skrev 2017-12-07 19:23:06 följande:

Varifrån får du stora mängder morfin?

Min mormor opererades för ett tag sen och använde aldrig upp alla mediciner dom skrev ut åt henne, så jag kunde lätt få tag i dom. Jag hade också problem med tänderna under en period och fick starka smärtstillande utskrivna av min tandläkare, så det är väl på den vägen.

Har aldrig köpt något på gatan och kommer aldrig göra det heller om du tror det.
  • frokenannorlunda
    rockpappa skrev 2017-12-08 18:58:58 följande:

Läser ditt inlägg och har själv varit och är i liknande sorg.

Jag vaknade efter över ett år sen med denna smärtan från en dag till en annan efter skilsmässa med barn och fru och har insett att jag lagt locket på under lång tid...men till slut krachade det .

Det du går igenom är nått av det jobbigaste man kan hamna i, allt är en stor sorg...för det är ett stort sorgearbete.

Jag valde att söka upp en läkare då jag fort förstod att jag inte skulle klara jobbet samt att jag var tvungen gå igenom flera stadier, så blev sjukskrivning (vilket kan vara jobbigt va sj med sig själv) samt medicin för att dämpa känslostadiet och en hjälp att bli trött på kvällen samt insomningstabletter.

Prata är en livsviktig ventil , jag har återupprepat samma historia om och om igen för mina vänner och nära, så psykologkontakt är inte att förkasta, men gäller att få nån man känner man kan lita på och som kan ge en nått.

Hoppas du får sova........det är inte ett livslångt tillstånd du är i, det handlar att komma över ytan även fast man inte vill äta, sova eller vila.

Men det är inge lätt resa...men du kommer klara det...även jag.

Tack! Det är fint av dig att dela med dig såhär, det gör att även jag kanske vågar söka hjälp. Det känns lite lättare när man vet att man inte är ensam om att känna dessa känslor.

Och lycka till på din resa!
  • frokenannorlunda

Hej!

Jag har hållt mig borta från alla piller sen torsdag förra veckan, och mått mycket bättre! Jag har inte kommit iväg till vårdcentralen heller, det tar emot att söka hjälp, så jag har fyllt upp vardagen för att ha så lite tid som möjligt att tänka på, och det har mer eller mindre funkat.

Den sorg jag konstant känt har på något vis börjat lämna min kropp. Visst, om jag tänker på det så känner jag hur det smyger på, men jag kanske börjar att kontrollera det här lite, och som sagt så fyller jag upp tiden med andra tankar.

Jag har känt ett sug efter tabletter på kvällen för det gör det lättare att somna, men jag har låtit bli, så 8e dagen utan dom!

• frokenannorlunda

Det har nu gått snart 4 månader sen separationen. Jag tänker fortfarande på det dagligen. Sen förra veckan blev allt värre igen eftersom han valde att kontakta mig.

Jag har inte blivit fri från medicinen, dock dragit ner på den. Jag tar dom inte lika ofta. Jag har dock inte sökt hjälp än. Fan va dum man är!

Jag trodde att allting vände, att jag faktiskt blev bättte under en period på några veckor, men det är för att jag nånstans intalat mig själv att han faktiskt dog. Att jag sörjde en död människa och var därför tvungen att gå vidare. Men nu när han hörde av sig var det som en käftsmäll. Jag vart livrädd, händerna skakade och jag känner mig helt hopplös. Just nu är jag tillbaka på ruta ett igen. Nu är sorgen dessutom annorlunda. Jag sörjer en kärlek jag aldrig kommer få tillbaka. Jag älskar honom så mycket, och skulle han säga ?hoppa? så gör jag det utan att tveka en sekund. Men samtidigt vet jag att han inte ens förtjänar min kärlek, så som han behandlade mig. Varför ska det vara så svårt att förklara sånt för ett brustet hjärta?! Huvudet vet rätt och fel, men man kan inte göra något åt sina känslor. Man blir helt jävla dum i huvudet av det kan jag tala om.

Dessutom vågade jag mig på att träffa två nya män under den ?bra perioden?. Jag är iskall. Jag känner ingenting. Det känns som att jag gick från att känna allt, till absolut ingenting.

Jag kan inte hjälpa att det kommer tårar nu när jag skriver. Men det här kommer aldrig ta slut.. Jag är så trött på att sakna någon jag älskar av hela mitt hjärta så mycket. Jag vet inte hur länge till jag orkar... Jag inser mer och mer att jag miste kärleken i mitt liv. Och jag klandrar mig själv för att inte gjort tillräckligt. Att jag inte kunde vara hans allt. Även om han påstår att jag var det. Men det var ändå inte tillräckligt för att orka..

Förlåt, men jag måste bara ventilera nånstans.

• frokenannorlunda

Tack för era åsikter. Jag förstår själv att det inte är hållbart, men jag har väl ganska svårt att smälta att det ska krävas så mycket för att gå vidare. Jag har dessutom aldrig haft problem med det förr, så denna känsla är väldigt ny. I mina tidigare relationer har jag alltid varit den som gått vidare först. Så att hamna i denna position känns helt klart annorlunda.

Jag inser att jag måste klippa med honom helt, vi ska dock mötas för att jag ska få träffa husdjuren. Min plan är att då tala om för honom att det kommer vara den sista gången vi talar med varandra. Jag förstår att det är så det måste bli för att jag ska kunna fungera.

Jag tror dessutom inte att han heller gått vidare. Sen visst känner jag mig som en dum 26 åring. Känns som att folk kanske har svårt att ta mina känslor på allvar just på grund av min ålder. Folk säger att jag kommer träffa den rätta, jag är ju så ung. Det känns svårt att förklara sina känslor. Men såhär äkta har det aldrig varit.

Jag har tänkt att jag måste bestämma mig till måndag angående hjälpen jag ska söka. Jag ska prata med en vännina imorgon, och komma till ro med mig själv. Jag förstår att jag behöver hjälp. Denna vecka har jag endast sovit en natt. Precis som ni sa blir det svårt att fungera om man inte sover. Allt blir svårt. Jag är trött på att vara trött, trött på att tänka. Hjärnan slutar aldrig. Nu har jag i alla fall slutat kämpa emot, förut gjorde jag allt för att inte tänka på honom. Nu låter jag dom tankarna komma nära, även om det gör ont och gör mig ledsen. För jag vet att jag inte kommer ifrån dom ändå.

• frokenannorlunda
    bullen1984 skrev 2018-01-20 07:56:08 följande:
    Vad du än gör, lägg ned dina tankar på vad han känner, om han gått vidare eller ej. Det där är också en grej som man gör, man håller fast vid sådana tankar, som förhoppningar. Jag tror att han har gått vidare, annars hade han svarat på dina sms. När man slutar svara är man less och vill att den andra ska sluta höra av sig. 
    Jag har vart där flera gånger.
    Att ingen skulle ta dig på allvar för att du är 26? 26 är inte ungt. Det hade vart en annan sak om du var 13. Så du menar att folk tycker att man har starkare känslor om man är 32? 
    Absolut inte, jag tror att känslorna är detsamma. Men det är endast det bemötandet jag delvist känt att jag fått. Att man som ett ungt par har lättare att lämna varandra av någon konstig anledning, och att jag hela tiden måste bevisa och förklara varför detta blev så jobbigt.

Absolut, tankar om honom är ingenting att hålla fast vid. Men jag känner honom så väl. Han har gjort så många gånger förr, men aldrig mot mig. Att han försvinner, byter telefonnummer, ja rubbet, för att slippa bearbeta. Den behandlingen fick hans syskon många gånger, jag borde ju ha förstått redan då att jag också skulle få smaka på det så småningom. Dessutom sista gången vi talade sa han att han älskar mig djupt. Därför håller man fast vid det.

Imorgon ska vi träffas är det bestämt. Första gången på över 3 månader. Vi ska prata om husdjuren. Jag vill få hem den ena katten. Mitt fokus ligger på djuret och inte att möta honom.

Imorgon ska jag också ringa vårdcentralen och söka hjällp. Det känns lättare att göra det nu efter samtalet med min vän, som själv sökte hjälp för lite över 2 år sen. Inte på grund av ett brustet hjärta, men depression. Hon förstod mig.
  • frokenannorlunda

Nu har jag ringt vårdcentralen! Jag vägrar leva såhär, jag vill leva! Nånstans där inne så vill jag leva ändå!

Nu ska jag få en kallelse från kuratorn! Känns så himla skönt att våga börja!

• frokenannorlunda
    Anonym (Det BLIR bättre!!!) skrev 2018-01-25 11:23:35 följande:

Om du visste vad jag känner igen mig i din berättelse!!!

Jag blev lämnad av vad jag trodde var min livs kärlek för 2 år sedan. Han hade friat och vi skulle skaffa barn. Min dröm skulle bli sann! Jag flyttade till hans stad och vi köpte hus där. Efter några månader tröttnade han. Då var det inte kul längre...

Jag rasade totalt! Att man kan få så dåligt! Fattar faktiskt inte att jag överlevde! Trodde inte heller att jag ville överleva då.

Psykologen blev en livlina. Likaså mina vänner.

Idag vill jag inte ha tillbaka honom för allt i världen!!! Han kan fara åt h-e.

Så bra som jag mår idag har jag aldrig gjort! Det trodde jag ärligt talat inte för två år se'n.

Du kommer också att må bra igen. Alla sa det till mig, men jag tyckte bara det lät hurtigt då.

Stor kram!

Tack du! Det är väldigt skönt att höra att man faktiskt kan överleva detta! Det är nästan spännande att faktiskt få gå och prata med någon, ser verkligen fram emot det!

Mina vänner har också varit guld! Utan deras stöd hade jag nog hoppat ut från fönstret för länge sen!

Kram!
  • frokenannorlunda

Hej! 
    Nu har det gått lång tid, men jag tänkte göra en liten uppdatering om läget om någon ens minns denna tråd :)

Jag lever, är ren från all sorts skit sen nyår, och nog aldrig varit lyckligare :)

Så livet vänder och blir bättre! Men det tog många timmars terapi och samtal. Men ja, man kan gå vidare och bli lycklig :)

• frokenannorlunda

Men gud! 
    Hallå där! Råkade mig på min gamla tråd här. Blev helt rörd av att läsa mina inlägg och era svar. 
    Tack till er alla som var så stöttande! 

Jag levde i totalt mörker i över ett år. Jag hamnade i ett tillstånd av totalt kris. Hela mitt liv togs ifrån mig och jag var medberoende. 

Jag tog hjälp, tack vore era meddelanden och en väninna som pushade mig att gå i terapi. Där träffade jag en psykolog som förändrade mitt liv. 
    Än idag kan jag gå tillbaka till hennes ord. 
    Du kan inte påverka andra människor, det enda du kan ha kontroll över är dina egna beslut. 
    Det var avgörande för att kunna komma tillbaka till livet och jobba med min medberoende personlighet. 

Jag lyckades iaf få tillbaka mina djur. Det gjorde enorm skillnad också, jag fick sakta tillbaka livet. 
    Jag berättade också för mina närmsta vänner om mitt missbruk. Och slutade.

Än idag är mitt hjärta fyllt av hat för karln som gjorde detta mot mig. Han är fortfarande densamma, samma skit. Jag gick aldrig tillbaka till honom. 
    Lever idag i en sund relation, med en underbar man som aldrig gjort något ont mot mig. 
    Vi ska gifta oss om en månad. ❤️

Svar på tråden Seperation, ångest & piller