Inlägg från: riboflavin |Visa alla inlägg
  • riboflavin

För kallt i hyresrätt, vad kan man göra?

Nej, för att skynda på det hela så tycker jag ni ska räkna ut hur stort hyresavdrag som ska göras, och meddela hyresvärden detta, och också kräva kompensation i efterhand. Om de snabbt vill komma till rätta med problemet så länge ska de erbjuda er extra element som de står för driften av (elkostnader).

Listan nedan är framtagen av hyresgästföreningen som mall för hyresavdrag vid olägenhet.

Kontakta också hyresgästföreningen för hjälp att dokumentera temperaturen.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • riboflavin
    Femhenist skrev 2017-12-07 11:20:29 följande:

HALLÅ!!! Gör inget dumt nu! Man kan inte själv göra en mätning och sedan bestämma att betala mindre hyra, för så jävla dumt fungerar det inte i ett civiliserat land. MEN, så länge hyresvärden inte ens bemödar sig med att komma till dig för att göra en mätning så borde du kunna deponera hyran hon länsstyrelsen. Googla på deponering av hyra länsstyrelsen och sedan ditt län så får du mer information. När hyran väl är deponerad så meddelar du hyresvärden om vad du har gjort och att du kommer fortsätta att göra så tills allt är utrett och klart.

...och även om en egen mätning inte är värd ett jota i juridisk mening så kan det ju vara intressant för dig själv. Temperaturen skall vara 20 grader i "vistelsezon", minst 1 meter ovanför golvet och lika långt från vägg. Man bör dessutom mäta på flera platser och inte för nära fönster där ska dra in luft, men som kan göra det missvisande.

Såklart inte, detta ska hyresvärden själv ombesörja efter ansökan om hyresnedsättning på grund av olägenhet. Såklart kan man också i extrema fall behöva deponera hyra, men det ska inte behöva gå så långt. TS har dessutom en reumatisk sjukdom vilket kan föranleda rätt att ha ytterligare någon grad varmare, mot uppvisande av läkarintyg såklart.

Min erfarenhet är att de allra flesta hyresvärdar är tillmötesgående och följer reglerna, men de lyfter inte ett finger för att du ska få rätt information och hjälper dig inte kontakta rätt personer.

Jag har själv en liknade erfarenhet där jag i slutändan fick full kompensation, men jag fick undvikande svar från bovärden om till vem jag skulle rikta mitt krav. Efter att ha kontaktat såväl kundtjänst som centralkontorets växel och lite annat löst folk utan att få annat svar än "det är tyvärr inte min avdelning" så lyckade jag av en slump hitta rätt (ansvarig uthyrare för mitt område) som löste problemet inom två dagar. Mina hyresavier makuleras, nya skickades ut som gällde till felet var åtgärdat. Jag fick tillstånd att införskaffa ett värmeelement och fick full full ersättning för driften av det under perioden. Jag erbjöds också full kompensation för utlägg mot att hyresvärden fick ta över elementet, men valde att behålla det och stå för den utgiften.

En representant från hyresgästföreningen var här och dokumenterade temperaturen vid två tillfällen, bovärden hade också tidigare konstaterat att det var för kallt och dragit.

Är man inte medlem i hyresgästföreningen så kan man vända sig till sitt kommunala miljökontoret för hjälp med dokumentering.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
Svar på tråden För kallt i hyresrätt, vad kan man göra?