• NinanaMama

Ska jag ändra inkomst på f-kassan?

Hej. Ansökte idag om lite vabdagar för min dotter. Och min inkomst där är den samma som jag hade när jag var föräldraledig för 6 månader sen, min SGI baserades på den lönen jag hade innan jag födde min dotter, samma tjänst som jag har nu och samma procent. Grejen är den att min lön va högre då pga att jag jobbade natt, nu jobbar jag dag. Vänner och kollegor säger att min SGI är skyddad för jag jobbar fortfarande 100%, är ändå orolig över att bli återbetalningsskyldig. Är det någon som har koll på det här?

• Svar på tråden Ska jag ändra inkomst på f-kassan?
  • Seven Costanza

Njae det tror jag inte. Om din lön är varaktigt sänkt pga att du inte längre får OB så är du nog tyvärr skyldig att meddela FK det och det sänker då din SGI.

• Seven Costanza

Njae som i njae jag tror inte din SGI är skyddad. Ja på frågan i topic alltså - du bör meddela FK din ändrade inkomst och höra vad de säger.

• Anonym (Inte)

Precis som personen ovan svarat ska du meddela ny inkomst. Du skyddar inte någon gammal inkomst genom att jobba heltid. Är din inkomst varaktigt lägre är det den som gäller.

• Jemp

Det bästa är att ringa/skriva till FK. De brukar vara snabba att svara på FB.

Överlag skyddar man ju sin SGI om man jobbar (eller har annan sysselsättning) 5 dagar i veckan.

• Seven Costanza
    Jemp skrev 2017-12-09 10:25:44 följande:

Det bästa är att ringa/skriva till FK. De brukar vara snabba att svara på FB.

Överlag skyddar man ju sin SGI om man jobbar (eller har annan sysselsättning) 5 dagar i veckan.

Jo men man kan ju INTE skydda en gammal högre heltids-SGI genom att som TS nu jobba heltid med en ny lägre lön. Har TS en SGI baserad på heltid plus OB- tillägg och nu jobbar heltid stadigvarande på en tjänst med lägre inkomst (här pga att hon inte har OB-arbete längre) så har hon inte rätt att behålla den gamla SGI:n.
  • Anonym (FK)
    Seven Costanza skrev 2017-12-09 10:30:39 följande:

Jo men man kan ju INTE skydda en gammal högre heltids-SGI genom att som TS nu jobba heltid med en ny lägre lön. Har TS en SGI baserad på heltid plus OB- tillägg och nu jobbar heltid stadigvarande på en tjänst med lägre inkomst (här pga att hon inte har OB-arbete längre) så har hon inte rätt att behålla den gamla SGI:n.

Helt rätt ; om man går ner i arbetsomfattning men söker jobb genom AF upp till heltid eller tar ut FP skyddar man sin heltids-sgi. Om man däremot fortsätter jobba heltid men byter tjänst / arbetstider skyddar man den inte.
  • Jemp

Möjligt att det stämmer men då är det ju väldigt fel uttryckt att SGI skyddas om man jobbar heltid.

• Seven Costanza
    Jemp skrev 2017-12-09 10:46:00 följande:

Möjligt att det stämmer men då är det ju väldigt fel uttryckt att SGI skyddas om man jobbar heltid.

Alltså när man jobbar heltid skyddar man ju den SGI man har på sitt _aktuella_ heltidsarbete, hur skulle det annars fungera? Skulle man menar du kunna i åratal t ex behålla en heltids-SGI baserat på ett chefsjobb man hade där man hade högsta SGI:n fastän man i flera år därefter jobbat som vanlig medarbetare med säg under 30000 i månadslön? Nej så fungerar det inte. Man är skyldig att rapportera sin aktuella lön.
  • Seven Costanza
    Seven Costanza skrev 2017-12-09 10:52:02 följande:

Alltså när man jobbar heltid skyddar man ju den SGI man har på sitt _aktuella_ heltidsarbete, hur skulle det annars fungera? Skulle man menar du kunna i åratal t ex behålla en heltids-SGI baserat på ett chefsjobb man hade där man hade högsta SGI:n fastän man i flera år därefter jobbat som vanlig medarbetare med säg under 30000 i månadslön? Nej så fungerar det inte. Man är skyldig att rapportera sin aktuella lön.

Tillägg: om man alltså jobbar heltid även som vanlig medarbetare är det den nya lägre lönen man ska rapportera. Om man tar ett heltidsjobb med lägre lön men går ned till deltid och vill skydda sin SGI med FP vet jag dock inte om man på så sätt kan undgå att ändra sin årsinkomst till motsvarande den nya lägre heltidslönen.
  • Vet hur det känns

Exakt samma hände mig. Jag ringde Försäkringskassan och hon jag pratade med sa att jag ska ge aktuell inkomst.. annars blir jag återbetalnings skyldig senare. Det kändes lite surt för mig skilde det 50 000/ år i inkomst.. som blev mindre men rätt ska väll vara rätt.. och som jag tänkte.. inte roligt att få ett brev sen där det står att jag ska betala tillbaka x antal tusen.

Svar på tråden Ska jag ändra inkomst på f-kassan?