• JeKeLoPk

    Bör ja låta min 15 åring ta proteinpulver

    Tjena, formulerar mig fort. Har en 15-årig grabb som tränar relativt hårt. Han går till gymmet 6 gånger i veckan och tränar kondition 2 gånger i veckan. Han äter ganska normalt. Han frågade nyligen om det var okej om han tog proteinpulver för att han tycker att det går lite för långsamt med byggnaden av muskler. Bör jag låta honom köpa det? Finns det några negativa effekter medan man går igenom puberteten?

  • Svar på tråden Bör ja låta min 15 åring ta proteinpulver
  • cosinus

    Jag hade inte tillåtit det. Hade glatt satt 18-årsgräns.

    Hört flera dietister poängtera att äter man allsidigt så räcker det (den ena riktade sig direkt till barn och ungdomar som tränar 6 dagar i vecka 3 timmar åt gången där styrka är en stor del av idrotten).

    Har själv proteinpulver på jobbet och tar kanske 2 ggr i månaden. Inte för att jag tror att det är nyttigt men heller inte dödligt. Men för ett växande barn ser jag hellre att de fokuserar på bra mat. Jag använder det som nödlösning när jag tränat lunch och har möte direkt efter som gör att jag inte hinner äta. Då funkar det bra att skjuta upp hungern med en timme eller två.

  • zdudmwml

    Möjligen, möjligen kan elitidrottare på toppnivå behöva proteintillskott i träningsperioder. Vanliga människor, även de som tränar relativt hårt som din son, behöver det inte. Generellt, och jag utgår från att du tillhör den kategorin, så äter vi mycket mer protein än vi behöver. Överskottet bryts ner i njurarna, dvs proteinpulver blir ett dyrt kiss för svenssons. Vissa forskare tror att det kan ge problem med njurarna på lång sikt med ständigt överintag.

    Om din son ska göra något för att snabbt få stora muskler så är det: 1. Byta gener 2. Gå hos en PT.

  • Studentpappa

    Behöver är ju relativt, finns gott om studier som visar att du bygger mer muskler om du äter en viss mängd protein, och det är väl ändå vitsen med att gymma sex ggr i veckan? Du kan springa utan löparskor är det då onödigt att köpa ett par eller rimligt för att det gör löpningen roligare? Det är mer miljösmart att ta det extra proteinet via vassle som det ändå är frågan om, än att äta mer kött till exempel.

    Om du tycker att pulver är farligt får han äta kvarg, eller är det också något man ska vänta med tills 18?


    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • zdudmwml
    Studentpappa skrev 2017-12-07 22:38:19 följande:
    Behöver är ju relativt, finns gott om studier som visar att du bygger mer muskler om du äter en viss mängd protein, och det är väl ändå vitsen med att gymma sex ggr i veckan? Du kan springa utan löparskor är det då onödigt att köpa ett par eller rimligt för att det gör löpningen roligare? Det är mer miljösmart att ta det extra proteinet via vassle som det ändå är frågan om, än att äta mer kött till exempel.

    Om du tycker att pulver är farligt får han äta kvarg, eller är det också något man ska vänta med tills 18?
    Människokroppen kan bara tillgodogöra sig en viss mängd protein, resten bryts ner och kissas ut. Det fattas en massa fakta när du hänvisar till studien, som vilka mängder som krävs för att bygga muskler och hur normalintaget ser ut. Men krasst: ja, vi behöver protein, utan det kommer våra kroppar att brytas ner.


  • Studentpappa
    zdudmwml skrev 2017-12-08 09:49:50 följande:

    Människokroppen kan bara tillgodogöra sig en viss mängd protein, resten bryts ner och kissas ut. Det fattas en massa fakta när du hänvisar till studien, som vilka mängder som krävs för att bygga muskler och hur normalintaget ser ut. Men krasst: ja, vi behöver protein, utan det kommer våra kroppar att brytas ner.


    Du menar att du lämnar referenser till dina påståenden? Jag har inte hänvisat till någon studie utan enbart nämnt att det finns flera. 2g protein/kg kroppsvikt är normalt sett rekommendationen för män som tränar och vill bygga, kvinnor något lägre och detta kommer inte ge dig några njurskador. Vassle har ju den fördelen att det stimulerar proteinsyntesen snabbare än något annat lagligt du kan stoppa in dig efter träningen.

    Proteinpulver är inget farligt hokus pokus utan snarare mjölk i pulverform. Det man ska undvika är pwos i alla dess former, i stort sett alla pwos innehåller skit som inte redovisas på innehållsförteckningen och många har åkt dit pga otillåtna ingredienser i sitt pwo.
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • No Logo

    Börja med att låta honom googla på hur mycket protein en ung man i hans ålder behöver, med hänsyn till längd, vikt och aktivitetsgrad, och hur mycket extra för att bygga muskler. Sedan räknar han ut hur mycket protein han får i sig av den vanliga kosten. När han ser hur mycket (lite) extra protein han behöver kommer han nog inse att han inte behöver några konstgjorda tillsatser utan det räcker troligtvis med en extra kycklingfilé, lite kvarg och en handfull nötter.

  • Mascaraklumpar

    Hade det varit mitt barn så hade jag först och främst hjälpt honom hitta seriösa källor där han kan läsa på om hur mycket protein han behöver, om proteintillskott generellt behövs när man tränar, o.s.v. Om han därefter kan argumentera för sin sak på ett vettigt sätt så hade jag absolut låtit honom testa.

    Exempel på seriösa källor:

    livsmedelsverket
    Nordiska näringsrekommendationer 2012 (finns på nätet)
    Näringslära för högskolan (rätt dyr bok, men finns säkert att låna på biblioteket)

  • John22

    Absolut inte. De där pulvren är fulla med skit som inte alls är bra, framförallt inte för barn. Han har dessutom inget som helst behov av det om han äter någorlunda vettigt.

    Protein finns det gott om från naturliga källor.

  • Studentpappa
    John22 skrev 2017-12-10 12:12:43 följande:

    Absolut inte. De där pulvren är fulla med skit som inte alls är bra, framförallt inte för barn. Han har dessutom inget som helst behov av det om han äter någorlunda vettigt.

    Protein finns det gott om från naturliga källor.


    Kan du inte upplysa oss om vad för farligt vassleprotein innehåller? Skulle ju många ja nytta av att veta.
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
Svar på tråden Bör ja låta min 15 åring ta proteinpulver