• Dahlia02

    Vad behöver jag till spjälsängen?

    Är helt ny på det här och har ingen aning om vad man behöver till spjälsängen förutom sånt som man räknat ut själv.

    Det jag fattar att man ska ha är ju spjälskydd och madrass. Men ska man bädda med något? Och ska barnet då ligga under (till viss del) eller över? Har ju hört om spädbarnsdöd... vad ska man bädda med om man bäddar? Lakan? Täcke, påslakan, kudde? Filt istället för täcke eller både och? Hur tjockt/varmt får allt vara? Är det något annat man ska ha eller INTE ha? Hjäääälp :)

  • Svar på tråden Vad behöver jag till spjälsängen?
  • isaswe

    Man får nog räkna med att det inte är säkert att barnet ens vill ligga i spjälsängen. Våra barn har inte sovit en natt i sin spjälsäng, någonsin.

    Filt eller täcke är ganska värdelöst för spädbarn. De sparkar bara av det. Jag skulle satsa på endast pyjamas och ev sovpåse beroende på rumstemperaturen där barnet sover.

    Man kan ju även ha ett babynest i spjälsängen om man vill och barnet går med på det :)

  • Dahlia02

    Kanske skulle skrivit att vi ska ha tvillingar och att de första tiden kommer sova tillsammans i spjälsängen om möjligt och har hört att det brukar i princip alla tvillingar acceptera, dvs de behöver inte sova i samma säng som oss :) men visst vet man aldrig... känns ju dock väldigt riskfyllt att ha små bebisar mellan sig i sängen när man har stora täcken o allt som kan lägga sig över dem i sömnen? Bara tankar (farhågor)!

    Tack för tips om Babynest inuti, det kanske man kan ha ja... Vår lägenhet är inte den varmaste och vi själva smäller av utan täcke så bara en liten pyjamas känns för tunt för dem när de föds i mars... ska kolla upp vad sovpåse är för något!

  • mkess

    Absolut sovpåse tycker jag ni ska köra på! Man ska inte ha kuddar, filtar, gosedjur eller liknande i sängen på grund av kvävningsrisk (och risk för psd i allmänhet). Jag har inte låtit mina bebisar sova på natten i babynestet eftersom de kan vända sig och få dåligt med luft. Men då hade vårat nest ganska höga och hårda kanter, så det finns säkert bättre utformade babynest att sova i. :)

    I våran spjälsäng kör vi på madrasskydd och formsydda lakan ovanpå. Bra när bebisarna spyr och blöjorna läcker. ;)

  • Let it Rain

    Och jo, spjälskydd! Ett tjockt så att dualitet byta ut det senare när barnet blivit större och lätt trasslar in ben och armar mellan spjälorna.

  • Let it Rain
    belletristik skrev 2017-12-09 01:25:22 följande:

    vad är syftet med att kunna öppna nästet nertill? har ett som funkar just så men vet inte varför :)


    Det går att använda mkt längre tid när de egentligen skulle ha vuxit ur det. :)
  • Snuttis2

    Vi köpte allt och två babynest, ungen har vägrat dem sedan han kom: )

    Första månaderna sov han på mitt bröst(helt emot alla rekommendationer- jag vet) vägrade sova annars. Nu är han fyra månader o samsover brevid mig i sängen. Spjälsängen är dock populärt tillhåll för våra katter : )

  • Snuttis2

    Vi köpte dock madrass, spjälskydd, kisskydd, lakan o ett par olika filtar att variera mer . Men har undvikit filt i sängen då han sparkar o far så väldigt mkt o gärna drar allt över ansiktet. Nu sover han i pyjamas o har vårt stora täcke över fötterna . I övrigt ligger han utan!

Svar på tråden Vad behöver jag till spjälsängen?