• Lillarådjuret

    Hur berättar vi?

    Jag är en tjej på 19 år som bor ihop med min pojkvän på 23 år i hans lilla 1:a med vår katt och har gjort det sedan i somras.

    När vi träffades hade vi båda varit i ganska knakiga förhållanden och det gick väldigt fort innan vi blev ett par och nu har det varit vi i ca 5 månader.

    Förra veckan fick vi reda på att jag var gravid, trots p-piller, och jag beräknas vara i v 8. Vi har pratar om att behålla barnet(även om alla inte tycker det är lämpligt och det vet vi). Min fråga är bara hur berättar vi en sån sak? Ingen förväntar sig att vi ska ha barn men nu har det ju blivit så ändå!

    Dessutom har jag inte gått klart gymnasiet och lär ha ett år kvar efter att barnet är fött, är det då en dum idé att få barn?

    Min kompis som är född samma år som jag fick barn i våras, och när min mamma fick reda på det blev hon väldigt noga med att jag skulle ta mina p-piller eftersom hon "inte var redo för att bli mormor"(citat från henne). Så hur berättar vi? Vad tycker ni? Kommer folk tycka jag är dum om jag är gravid på både bal och student och hindrar det en, förutom det faktum att jag kanske inte kan ha klänningen jag hade tänkt på balen och att jag inte kan dricka alkohol?

  • Svar på tråden Hur berättar vi?
  • Anonym (Stina)

    Bara den saken att du funderar på om en graviditet hindrar din bal och student på annat sätt än att klänningen inte passar säger en hel del

  • Anonym (Varitdär)

    Jag förstår att ni funderar på att behålla, och det måste ni fundera på, men ni måste ha en plan. Vad händer om det tar slut mellan er innan du är klar med studierna? Hur ska du klara dig själv ekonomiskt? När ska du börja skolan igen? Vad ska du göra efter skolan, jobb eller plugg och var kommer det vara? Ni kanske känns stabila nu men med ett barn blir allt annorlunda och många separerar tidigt. Vad gör du då? Kag vet så många som skaffade barn i gymnasiet (bor på liten ort) och många har inte blivit klara med studierna på många år. Plus att de måste ta studielån för att bli klar, vilket inte är så kul att slösa CSN på bara gymnasiet när de flesta även behöver plugga vidare och därmed ta CSN igen för att komma någonstans.

    Jättemysigt med en bebis, men tänk igenom din egen framtid noga. Var egoistisk!

  • Anonym (Whay)

    Troligen kommer inte klänningen att passa och självklart kan du inte dricka alkohol om du är gravid. Men eftersom du skrev att du skulle ha 1 år kvar av skolan när barnet föds så borde ju inte studenten va ett problem? Kan dock tycka att om klänning och alkohol är ett bekymmer för dig så är du inte mogen nog att skaffa barn.

  • Lillarådjuret

    Jag tror inte ni ha läst igenom det jag skrev tyvärr... jag skrev inte att det var ett hinder att klänningen inte passar och att jag inte kan dricka alkohol utan mer vad ni tror mina klasskamrater kommer säga eller om de då kommer ha en anledning till att säga att jag inte får vara med.

  • Lillarådjuret

    Jag har extra år kvar efter gymnasiet eftersom jag mådde dåligt och inte visste vad jag ville bli efter 9:an. Därför tog jag ett sabbatsår för att lista ut det- därav vet jag redan vad jag ska läsa till. Anledningen till att jag måste läsa några kurser sen på komvux är for att jag gick i en behandling som heter DBT, nu är jag helt fri från såna symtom och fått en diagnos.

    Att ha studielån och barn lär inte vara så krångligt eftersom min mamma också har det och betalar in en viss summa varje år för sina studielån.

    Absolut att allt kan kännas bra nu, det har vi redan pratat om. Jag vet allt detta. Det jag ville ha svar på var hur ni tycker jag ska berätta för min omgivning, inte vad ni tycker om att skaffa barn. En åsikt kan jag få på annat håll! Tack för svar.

  • nnnnnnnn

    Om du hinner ta studenten innan barnet föds, så är du ju klar med skolan... Annars tar man väl inte studenten?
    Är du i v. 8 nu så kommer väl barnet i mitten på sommaren = du borde hinna klart skolan gott och väl.
    Är du dessutom väldigt motiverad till att ta ett vuxenansvar och bli förälder så kan du ju försöka klara av studierna så fort som möjligt, ifall du skulle må dåligt i slutet och behöva mer vila.

    Annars får ni väl räkna lite på det hela. Ska du läsa vidare eller börja jobba när du är klar med gymnasiet?

    * Läsa vidare - då din partner har en SGI (antar jag) så kommer väl han vara hemma helt eller delvis för att ni ska få så bra ekonomi som möjligt. Då har du tid att plugga på distans eller på plats om det är nära där ni bor. Så börja så fort som möjligt. CSN kommer ge dej mer pengar än om du är föräldraledig med lägsta SGI-
    * Jobba - Var då hemma ett litet tag på heltid, så du hinner återhämta dej. Kanske 6 månader? Sen börjar du jobba heltid och gör det i 8 månader. Då har du fått en SGI och kan vara hemma med barnet ett tag till, om din partner tagit ut 180 FP-dagar så har värdet höjts på dina dagar = får ut betydligt mer än om du tar ut dem med lägsta SGI.

    Jag antar att ni kommer att samarbeta för barnets bästa och då borde det vara bäst att satsa på att höja din SGI eller att du kommer igång med vidare studier. Pappan får alltså vara beredd på att ta halva ansvaret, vilket ändå borde vara det mest naturliga om man väljer att bli förälder år 2017 (inte 1957)

  • Lillarådjuret

    Jag tar studenten, men får inte min gymnasieexamen, förstår om alla inte vet att det går till så men långt ifrån alla som tar studenten får behörighet till sin examen(kan bero på saknade kurser eller för många F t ex). Jag är en av dem!

    Har tänkt plugga på distans(3 gymansiekurser) och samtidigt jobba lite innan jag börjar läsa till lärare hösten 2019. Men det gav mig en tankeställare! Jag skulle ju hinna plugga klart kurserna på distans(redan kollat så att det går ja) i ca 6 månader som "vila" och sedan jobba till och från fram tills att jag ska börja som lärare, bara 40 min bort med buss bort. Då kommer ju barnet vara över året och då får en vän skriva in sitt barn på förskolan?

    Tack för svar! Vi kommer sammarbeta :)

  • nnnnnnnn
    Lillarådjuret skrev 2017-12-10 14:09:02 följande:
    Jag tar studenten, men får inte min gymnasieexamen, förstår om alla inte vet att det går till så men långt ifrån alla som tar studenten får behörighet till sin examen(kan bero på saknade kurser eller för många F t ex). Jag är en av dem!

    Har tänkt plugga på distans(3 gymansiekurser) och samtidigt jobba lite innan jag börjar läsa till lärare hösten 2019. Men det gav mig en tankeställare! Jag skulle ju hinna plugga klart kurserna på distans(redan kollat så att det går ja) i ca 6 månader som "vila" och sedan jobba till och från fram tills att jag ska börja som lärare, bara 40 min bort med buss bort. Då kommer ju barnet vara över året och då får en vän skriva in sitt barn på förskolan?

    Tack för svar! Vi kommer sammarbeta :)
    Försök att få klart de kurser du missat redan denna våren. Lärarna på skolan vet vad du klarat och vad du missat, kanske räcker det att du gör ett slutprov eller några inlämningar för att få dina E?
    Om du ska läsa upp dem på distans så är risken att det är väldigt mycket jobb eftersom de då måste kolla varenda liten detalj i kursplanerna, nu kanske du kan ha muntliga förhör och liknande?
    Skolan måste ge dej chansen att tenta av kurserna innan studenten, så passa på! Det är säkert betydligt mindre jobb, du riskerar inte att du måste läsa ännu mer för att något på programmet ändras, du är klar och har mer frihet osv.
  • Lillarådjuret

    Tack för tipset! Ska kolla med skolan om jag har möjlighet till det. Tyvärr har jag inte gjort något på de 3 kurserna jag inte läst ännu så vet inte om det ens går på en gymnasieskola att plugga 3 kurser på en termin. Men ska kolla med skolan, tack :)

Svar på tråden Hur berättar vi?