Relation och att få barn
Hej
När jag var gravid fanns en oro i mig. Den var som starkast när min sambo var ute med sina vänner på natten och jag låg klarvaken och stressad av tanken att inte veta när ytterdörren skulle öppnas för att väcka mig. Det var ju redan jobbigt som de var att vakna flera gånger om natten för att kissa eller för att vårt barn rörde sig i magen. Jag pratade med honom om att jag tyckte det var jobbigt och han sa att han förstod men utekvällarna och datorspelskvällarna fortsatte ända in i det sista, till förlossningsdagen. Min oro var att han skulle leva samma liv när vi fått vårt barn. Jag berättade det för honom och frågade om han skulle vara redo för livet som förälder. Han kände sig kränkt av frågan. Nu har vi vårt barn och hon är 3 månader och han lever samma liv med tron att det går att kompensera på andra sätt. Vi har verkligen en djup kommunikation i vår relation men när det kommer till det här vet jag inte hur jag ska få honom att förstå att livet ska förändras när man får barn, att det ingår uppoffring. Han ser sig själv som en så bra förälder att det är svårt att förklara det som jag upplever borde vara självklarheter. När han väl är med henne har de en fin kontakt en stund och sen försöker han få henne och somna och spelar tv-spel medan hon sover i knät. För mig känns det så fel och det påverkar också mina känslor för det får mig att inte vilja vara fysiskt nära honom. Det känns som att jag börjar mogna på ett helt nytt sätt i min nya roll och att han inte är där än. Vad har ni för upplevelser? Kan ni relatera till det här?. Jag vill ha en jämställd relation och det vill min sambo med, men hur ska jag få honom att se sig själv utifrån?. Klockan är 23 nu när jag skriver och han är ute och kommer sova över hos en vän för att inte väcka mig och dottern... Det känns inte okej.