• Anonym (TS)

Rätt till arbetsbeskrivning?

Har man rätt att få ut befattningsbeskrivning från sin srbetsgivare? Vad gör man om arbetsgivaren inte lämnar ut den?

• Svar på tråden Rätt till arbetsbeskrivning?
  • Mariell 8

Ja, det ska du ha rätt att få ut. Om inte arbetsgivaren inte vill ge den till dig så kontakta facket. Du har ju rätt att få ut vad du ska göra för arbete.

• Anonym (TS)
    Mariell 8 skrev 2017-12-09 11:34:06 följande:

Ja, det ska du ha rätt att få ut. Om inte arbetsgivaren inte vill ge den till dig så kontakta facket. Du har ju rätt att få ut vad du ska göra för arbete.

Jag ska vara föräldra ledig så det är därför jag vill ha den
  • Anonym (Louis)
    Anonym (TS) skrev 2017-12-09 11:53:55 följande:

Jag ska vara föräldra ledig så det är därför jag vill ha den

Varför ska du ha den om du ska vara föräldraledig? Om du tänker att du vill försäkra dig om att komma tillbaka till samma typ av tjänst efter din föräldraledighet, så är det viktiga det som står på ditt anställningsavtal.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Louis) skrev 2017-12-09 12:30:07 följande:

Varför ska du ha den om du ska vara föräldraledig? Om du tänker att du vill försäkra dig om att komma tillbaka till samma typ av tjänst efter din föräldraledighet, så är det viktiga det som står på ditt anställningsavtal.

Anställningsavtalet hittar jag inte hemma och vill inte be om nytt heller, men det har väl arbetsgivaren en skyldighet att behålla och följa om det blir förändringar? Eller kan man få komma tillbaka till en ny tjänst utan vidare?
  • Anonym (Louis)
    Anonym (TS) skrev 2017-12-09 13:10:49 följande:

Anställningsavtalet hittar jag inte hemma och vill inte be om nytt heller, men det har väl arbetsgivaren en skyldighet att behålla och följa om det blir förändringar? Eller kan man få komma tillbaka till en ny tjänst utan vidare?

Jag svarar med ett exmepel: Malin är anställd som personlig assistent i A-kommun. Hon arbetar med brukaren Lars som bor tre minuters gångväg från Malin. Malin går på föräldraledighet. När hon kommer tillbaka från föräldraledigheten får hon information om att hon ska arbeta med brukaren Ken. Ken bor i utkanten av kommunen och det tar ca 45 minuter för Malin att ta sig dit. Arbetsgivaren har gjort rätt, då Malin aldrig varit anställd hos en specifik brukare.

Och ja, arbetsgivaren ska ha arkiverat anställningsavtal.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Louis) skrev 2017-12-09 13:49:08 följande:

Jag svarar med ett exmepel: Malin är anställd som personlig assistent i A-kommun. Hon arbetar med brukaren Lars som bor tre minuters gångväg från Malin. Malin går på föräldraledighet. När hon kommer tillbaka från föräldraledigheten får hon information om att hon ska arbeta med brukaren Ken. Ken bor i utkanten av kommunen och det tar ca 45 minuter för Malin att ta sig dit. Arbetsgivaren har gjort rätt, då Malin aldrig varit anställd hos en specifik brukare.

Och ja, arbetsgivaren ska ha arkiverat anställningsavtal.

Ja men det är ju en ny arbetsuppgift typ, inte ny tjänst
  • Anonym (Louis)
    Anonym (TS) skrev 2017-12-09 14:27:40 följande:

Ja men det är ju en ny arbetsuppgift typ, inte ny tjänst

Arbetet leds och fördelas av chefen. Arbetsuppgifterna kan därför växla, det är helt ok.
  • Mariell 8
    Anonym (TS) skrev 2017-12-09 13:10:49 följande:

Du kan be om en kopia på ditt anställningsavtal.

Ja, man kan riskera att komma tillbaka till en helt ny tjänst men det är ovanligt och handlar då oftast om omstruktureringar i företaget. Eller i enstaka fall att de är nöjd med vikarien för dig och behåller denne och du får en ny tjänst.
  • Anonym (TS)
    Mariell 8 skrev 2017-12-09 15:54:17 följande:

Du kan be om en kopia på ditt anställningsavtal.

Ja, man kan riskera att komma tillbaka till en helt ny tjänst men det är ovanligt och handlar då oftast om omstruktureringar i företaget. Eller i enstaka fall att de är nöjd med vikarien för dig och behåller denne och du får en ny tjänst.

Det verkar inte rätt, man får väl information om det och möjlighet att välja att bli uppsagd? Det sista du skrev stämmer inte. Saxat från unionen: ?Om arbetsgivaren anställer en vikarie för dig och vill behålla denna när du ska börja jobba igen, ska arbetsgivaren omplacera vikarien för att du ska kunna återgå till din tjänst.?
  • Anonym (TS)

Frågetecknen i mitt inlägg ska vara citationstecken och inget annat...

Svar på tråden Rätt till arbetsbeskrivning?