Rätt till arbetsbeskrivning?
Har man rätt att få ut befattningsbeskrivning från sin srbetsgivare? Vad gör man om arbetsgivaren inte lämnar ut den?
Har man rätt att få ut befattningsbeskrivning från sin srbetsgivare? Vad gör man om arbetsgivaren inte lämnar ut den?
Att leda och fördela arbetet får arbetsgivaren göra efter vad som står i arbetstagarens arbetsskyldighet. Det står klart och tydligt i LAS att en som har varit föräldraledig har rätt att komma tillbaka till samma tjänst som tidigare.
Citat:
När man skrivit på ett anställningsavtal är man skyldig att utföra det arbete som anställningen avser. Arbetsgivaren får inom ramen för denna arbetsskyldighet leda och organisera arbetet, fördela arbetsuppgifter inom en grupp osv. Däremot får inte arbetsgivaren på egen hand ändra anställningsavtalet. Frågan här är alltså vilka arbetsuppgifter som ligger inom din och dina kollegers arbetsskyldighet.
Nej jag vill ha sanningsenliga svar. Det är allmänt känt att man inte får diskriminera någon som har varit föräldraledig och kommer tillbaka till arbetet, det kan du läsa om varsomhelst.
Såvida det inte har blivit omstruktureringar. Din arbetsgivare kan ge dig en annan tjänst och till viss del ändra på dina arbetsuppgifter. Du är dock fri att ta emot dem eller att säga upp dig.
Bara för att du är föräldraledig har du inte skyddad från omorganisationer och förändringar. Din vikarie kan inte ta din tjänst däremot kan tjänsten försvinna. Du ska inte missgynnas pga föräldraledighet, men alla anställda missgynnas om företaget t ex tappar sina största kunder och hamnar i likviditetsproblem. Eller t ex köps upp. Du ska i så fall erbjudas ett liknande jobb och facket blir, som alltid, inblandat om det skärs ner och/eller organiseras om. Du kan säga upp dig precis när du vill, naturligtvis även om du erbjuds ett jobb du inte vill ha.
Känner du oro? Är det därför du vill ha en arbetsbeskrivning?
Sant men då måste den gamla tjänsten ha blivit övertalig. Och det är den ju inte om en vikarie får den tjänsten.
Ja, jag blir väl erbjuden tjänsten eller blir uppsagd? Inte säga upp mig själv. Om jag tackar nej till en omplacering pga omstrukturering och min gamla tjänst inte finns mer så bör jag väl rimligen bli uppsagd pga arbetsbrist
Tyvärr är det rätt luddigt, man har rätt till information och en kort beskrivning eller titel = det räcker egentligen att det står 1 ord på anställningsbeviset så är det uppfyllt. Står det tex undersköterska, assistent, receptionist eller liknande så kan man anse att du har fått en titel och då ska man "utföra vanliga sysslor som ingår i arbetet". Om det är något väldigt speciellt som du arbetar med och vill fortsätta arbeta med, så be att få en mer specificerad information om detta. Då får du ta upp med AG att du inte tycker att dina arbetsuppgifter stämmer överens med den beskrivning du har i ditt anställningskontrakt och be om ett förtydligande.
Och NEJ de får inte anställa en vikarie för dej och sedan ge dej andra arbetsuppgifter och behålla vikarien. Men de får ge dej dina gamla arbetsuppgifter på en ny plats om de vill. Därför kan det vara klokt att ha en tydlig arbetsbeskrivning. Men de flesta AG brukar vilja hålla detta allmänt så de har större nytta av varje anställd. De vill inte ha någon som har en snäv och tydlig beskrivning tex disketthanterare - som betyder att nu när vi inte har datadisketter mer så kan denne hänvisa till att det är just detta som man är anställd till att sköta = oanvändbar arbetstagare...
klistrar in lite från nätet:
www.tholin.se/artiklar/befattningsbeskrivning/
den 20 mars 2017
Enligt Lagen om anställningsskydd har alla medarbetare rätt att få information om sin anställning. Det åligger arbetsgivaren att lämna ”en kort specificering eller beskrivning av arbetstagarens arbetsuppgifter och yrkesbenämning eller tjänstetitel”. Det innebär att arbetstagaren har rätt att få en enkel beskrivning av både befattningen och arbetets innehåll.
Omplaceringserbjudanden förhandlas med facken och kan se olika ut. Blir du erbjuden en tjänst du inte vill ha kan det finnas bägge alternativen, säga upp sig själv eller bli uppsagd. Vägrar du välja och vägrar utföra jobbet kan du i princip bli uppsagd för arbetsvägran men så långt ska det inte behöva gå. Omplaceringserbjudanden ska ge en tjänst inom din kompetens och område.
Bara för att du är föräldraledig har du inte skyddad från omorganisationer och förändringar. Din vikarie kan inte ta din tjänst däremot kan tjänsten försvinna. Du ska inte missgynnas pga föräldraledighet, men alla anställda missgynnas om företaget t ex tappar sina största kunder och hamnar i likviditetsproblem. Eller t ex köps upp. Du ska i så fall erbjudas ett liknande jobb och facket blir, som alltid, inblandat om det skärs ner och/eller organiseras om. Du kan säga upp dig precis när du vill, naturligtvis även om du erbjuds ett jobb du inte vill ha.
Känner du oro? Är det därför du vill ha en arbetsbeskrivning?
Inte om du gått tillbud om en annan tjänst.
Tyvärr är det rätt luddigt, man har rätt till information och en kort beskrivning eller titel = det räcker egentligen att det står 1 ord på anställningsbeviset så är det uppfyllt. Står det tex undersköterska, assistent, receptionist eller liknande så kan man anse att du har fått en titel och då ska man "utföra vanliga sysslor som ingår i arbetet". Om det är något väldigt speciellt som du arbetar med och vill fortsätta arbeta med, så be att få en mer specificerad information om detta. Då får du ta upp med AG att du inte tycker att dina arbetsuppgifter stämmer överens med den beskrivning du har i ditt anställningskontrakt och be om ett förtydligande.
Och NEJ de får inte anställa en vikarie för dej och sedan ge dej andra arbetsuppgifter och behålla vikarien. Men de får ge dej dina gamla arbetsuppgifter på en ny plats om de vill. Därför kan det vara klokt att ha en tydlig arbetsbeskrivning. Men de flesta AG brukar vilja hålla detta allmänt så de har större nytta av varje anställd. De vill inte ha någon som har en snäv och tydlig beskrivning tex disketthanterare - som betyder att nu när vi inte har datadisketter mer så kan denne hänvisa till att det är just detta som man är anställd till att sköta = oanvändbar arbetstagare...
klistrar in lite från nätet:
www.tholin.se/artiklar/befattningsbeskrivning/
den 20 mars 2017
Enligt Lagen om anställningsskydd har alla medarbetare rätt att få information om sin anställning. Det åligger arbetsgivaren att lämna ?en kort specificering eller beskrivning av arbetstagarens arbetsuppgifter och yrkesbenämning eller tjänstetitel?. Det innebär att arbetstagaren har rätt att få en enkel beskrivning av både befattningen och arbetets innehåll.