Inlägg från: Mariell 8 |Visa alla inlägg
  • Mariell  8

När ringer du 112 ?

Ewald01 skrev 2017-12-15 01:07:39 följande:

Det står ingenting om det nyss har hänt, men ja, det gör man.

Det är som modsey säger, men ringer efter att man har tagit ut personen ur bilen och innan man startar HLR/ kompressionerna.

Står i alla riktlinjer så.

Konkret står det att man ska slå in fönster på bilen om man inte kan komma in via en dörr. Viktigt att komma åt den skadade innan man ringer 112. Man måste kunna bedöma andningen etc. och köra igång med livsnödvändiga åtgärder om det behövs. 

Ett undantag är dock om den skadade är fastklämd och du inte kan komma åt den, då ska du larma och beställa teknisk hjälp omgående.

Motorn/nyckeln ska man också stänga av omedelbar .... och viktigt, om bensin läcker ut ska ingen röka. Det kan finnas risk för brand! (men det skrev jag ju).

Egentligen bättre att ringa först och seden ha de på högtalarfunktionen.
  • Mariell  8
    Ewald01 skrev 2017-12-15 01:11:12 följande:

Ja, stämmer, de bestämmer vad som ska skickas.

Men vid hjärtestopp och starka blödningar är det vanligt med helikopter och akutläkare - förutsättning är såklart att den kan landa eller flyga eller att den finns tillgängligt.

Ja, i princip säger man vilka skador personen har. 

Nej, det är inte vanligt. Det kommer ambulans med ssk (vubad eller gtundutbildad) och ev ambulanssjukvårdare. De kan också komma en bil med läkare.
  • Mariell  8
    Ewald01 skrev 2017-12-15 01:19:17 följande:

Stark blödning kan man kanske precisera ..... t.ex. kanske en halv liter eller en liter.

I regel börjar det bli kritiskt om personen redan har tappat över 1,5 liter. Men det måste man kunna bedöma.

För vissa är kanske redan en halv liter livsfarlig. Men sen beror det också hur det blödar. Enligt vissa rekommendationer ska man ju åtgärda en livsfarlig blödning omgående - om det går snabbt.

Allt beror på.

... och det finns alltid en risk att personen inte överlever.

Även kan det kan ambulansen hantera.
  • Mariell  8
    Ewald01 skrev 2017-12-15 01:21:04 följande:

Okej.

Spelar ingen roll för min del.

Men om det händer någonstans i skogen (jag tänker alltid på sådana olyckor).

Men man har ju kartor där man kollar upp var platsen ligger. Ibland kan ju inte helikoptern landa. 

Det ska rött mycket till för att helikopter kommer.
  • Mariell  8
    Ewald01 skrev 2017-12-15 16:12:05 följande:

Ja visst.

Jag var ju också överraskad när jag läste det att ambulansen snarare åker till bankomaten än till sjukhuset. Just därför ska man vara försiktigt med att ringa 112!

Men ibland är det också så att helikoptern kommer när man har brutit benet. Och privatpersoner erbjuder hjälp till flygräddningen och bär patienten genom vattnet tillsammans med akutläkaren och sjukvårdaren. Piloten till flygambulansen tog bilder och tycker att sådana utryckningar är mycket roliga! 

"Hjältar" kan man inte säga, men ett mycket snällt erbjudande till flygräddningen ... och den tackar så klart inte nej till det . Att erbjuda sådant är väl inget problem .... när de redan är på plats.

www.oeamtc.at/thema/flugrettung/warme-herzen-auf-kalten-fuessen-bei-c12-einsatz-21513407

Du är i ett svenskt forum, i en råd där man utgår från Sverige, varför i helvete blandar du in Österikisla och Tyska regler och rekommendationer? Vad tillför det?
  • Mariell  8
    Ewald01 skrev 2017-12-15 18:42:31 följande:

Nej, inga problem.

Nja, jag har aldrig läst ngn kurs i Sverige och det som vissa skriver låter mer som ett skämt som en "rekommendation". Jag vet inte vad som lärs ut i Sverige i nuläget, men HLR rådets rekommendationer kring HLR för barn för sjukvårdspersonal verkar ju rimliga.

Men ett exempel kring att ta av hjälm på en MEDVETSLÖS motorcyklist: 

Mest korrekt är väl att man ALLTID ska ta av hjälmen på en MEDVETSLÖS motorcyklist. Bara som exempel.

Man kommer ALDRIG att kunna ge en korrekt bedömning på om motorcyklisten har NORMAL andning eller inte. 

Alla experter säger samma sak. 

Men sen är det ofta så - jag pratar inte om mig - att man verkar komma fram att en privatperson , en lekman ofta har mycket stora problem att kunne ge en KORREKT bedömning på en person som ligger på golvet om den har andning eller inte. Trots att överkroppen är bar, ingen hjälm på osv.

Man lyssnar, man känner och man tittar på den liggande patienten och ger en bedömning. 

Tycker du att alla klarar av det? NEJ!

Men i Sverige har du kanske 10 olika organisationer som alla säger samma sak och alla säger att den andra har fel osv. .... vad ska då folket lita på?

Ja för min del gäller det jag har lärt mig, då har jag en utbildningsbevis (första hjälpem kursintyg - som är krav för körkortet) och de har lärt en korrekt metod ... väl enligt gällande lag och den använder man. 

Då är det kanske inte konstigt att i slutände ingen vågar att göra ngt i en riktig situation.

Varför kan du inte bara svara enkelt på min fråga?
  • Mariell  8
    Ewald01 skrev 2017-12-15 21:58:37 följande:

Du kan aldrig kontrollera om personen andras normalt.Du måste ju komma på  minst 3 andetag inom 10 sekunder vad jag förstår. Visa hörde t.ex. en andetag inom 10 sekunder och tyckte att personen andas normalt osv. ....Det var ju också ett av de problemen som jag har hört om (det med stabilt sidoläge).Man har lagt personer i stabilt sidoläge trots att de egentligen var i behov av HLR osv.Hjälmen ska ALLTID av på medvetslösa motorcyklister.

Men om personen inte är medvetslös då är det bara en rekommendation att ta av den - om personen önskar det. Alltså inget "krav" enligt rekommendationen. Personen bestämmer själv och hjälparen avgör om han kan.

Det går fortfarande alldeles utmärkt att kontrollera andningen med hjälmen på. Att du inte klarar det innebär inte att det inte skulle gå! Så nej, hjälmen ska inte alltid av!
  • Mariell  8
    sextiotalist skrev 2017-12-15 17:43:38 följande:

Han verkar ha identitetsproblem, tysk eller svensk, svårt att veta.

Men vi kan ge honom en ledtråd, han är på ett svenskt forum

Jepp
  • Mariell  8
    Ewald01 skrev 2017-12-15 22:19:32 följande:

Okej. Ja, det har jag också hört. Men det beror alltid på. Även i Tyskland kan de t.ex. intubera utan läkare. Det kallas för nödintubation t.ex.  ... sen beror det mycket på i vilken delstat man är vad jag vet. Sen pratar man då om "invasiva åtgärder", alltså "att gå in i kroppen"

Sen finns det ju första hjälpen - "det du kan får du göra och det gäller för alla".  Så ungefär.

Men vad som är första hjälp kan vara mycket situationsberoende vad jag har förstått.

När det gäller helikopter osv. finns det egentligen inga privata helikoptertjänster? Tror vissa föreningar erbjuder det ibland i sina resförsäkringar eftersom man utgår ifrån att sjukvården annars kan fungera mycket dåligt utomlands.

Motormännen t.ex. skulle kunna erbjuda sådant. 

Vet inte om du har läst det med ryska ambulansen i Sverige. Det verkade ju också som en skämt. Man ska ha flygtransport till Ryssland. Vi skriver ju året 2017!

Ryssland eller snarare patienten hade väl inte råd med ambulansflyg och var förmodligen i ett sådant stabilt skicka att ambulans bedömndes räcka. Så nej, man behöver inte alltid ha ambulansflyg för transport. Varken till Ryssland eller andra grannländer till Sverige.
  • Mariell  8
    modsey skrev 2017-12-15 22:41:49 följande:

Dessutom var ambulans transporten bekostad av ett försäkringsbolag i Ryssland

Stämmer
Svar på tråden När ringer du 112 ?