• Anonym (vilsen i jobbsökning)

var finns jobben?

Sägs att det ska vara lätt att få jobb nu förtiden och att det ska finnas jobb nu jämfört med några år sen
    Men var är alla jobben då? var annonseras jobben som ska finnas?
    Inte på ams.se iallafall, där finns jobb inom vård, skola och lite industri men var är alla andra jobb??
    Vilka sökvägar gäller nuförtiden då? finns det någon sida som har alla annonser eller?

• Svar på tråden var finns jobben?
  • Anonym (bedrövligt)

Mitt företag har samma problem som "företagare" ovan.

Det är nästan omöjligt att få tag i produktionstekniker och automationsingenjörer, vi har dragit in ett par annonser i höst utan att ha anställt nån för att det inte fanns några bra kandidater. Nu har vi fått in konsulter från Indien istället, så går det.

Vakna Sverige och plugga teknik!!! Det var en av våra bästa grenar under 100 år och det är på väg åt helvete.

Nu tror väl unga att de ska vara med i idol eller någon TV-såpa, inte fan vet jag hur de tänker.

• Anonym (amsa)
    Anonym (Företagare) skrev 2017-12-11 13:27:29 följande:

Som arbetsgivare undrar jag mer vart arbetskraften som man behöver finns.

De gånger vi har annonserat både hos Arbetsförmedlingen och på Blocket så kommer det in väldigt få ansökningar.

I början var det otroligt enkla jobb som inte krävde någon som helst form av utbildning alls mer än att förstå svenska skapligt, men de få ansökningar som kom handlade mer om hur jobbigt det var att pendla, att det verkade tungt och bla bla bla. Vi lyckades inte anställa en enda person till de 5 platserna den gången...

Andra tjänster vi sökt för har vi fått svar som är goddag yxskaft. Man har inte ens orkat läsa vad det är för tjänst man söker utan skriver att man ex gillar ditten och datten och det är inte ett dugg relevant för det vi efterfrågar. Vi efterfrågar ibland specifika saker och så slänger man dit något helt annat och tror att det skulle vara meriterande.

Om jag ex behöver en florist med erfarenhet av blomsterförsäljning så är det kanske inte så meriterande i sammanhanget att man varit förman för sitt skift på en tillverkningsindustri och sedan inget mer. Inte ens att man är hobbyodlare på fritiden skriver man utan att man har svetsat. Inget fel på svetsare nu då, men det är inte vad vi söker...

Man har inte orkat sätta sig in i vilket företag man söker jobb på ens. Någon lyckades skriva att han såg fram emot och ville jobba i vår butik. Vi har ingen butik..

Man bara söker för att få behålla sin a-kassa.

Som mest brukar vi få 25-30 ansökningar och det handlar inte om raketforskning som vi sysslar med. Har sökt produktionspersonal, servicetekniker, verkstadsmekaniker, säljare osv. Alla tjänster är på heltid med fast månadslön så inte provision som kan avskräcka...

Har vid de olika tillfällena genom åren inte ens varit 3 personer som varit intressanta att kalla på intervju.

Har en annons ute nu för en heltidstjänst, tillsvidare och med månadslön och det har inte kommit in 10 ansökningar än och ansökan går ut om ett par dagar.

Det blir mer och mer att vi faktisk anställer bekanta till de som redan jobbar hos oss. Eftersom vår personalstyrka som vi har idag är helt fantastisk så är vi övertygade om att de människor som de umgås med är lika fantastiska - lika barn leka bäst. Och de vi anställt är faktiskt sådana som från början själva sökt upp oss utan att vi haft annonser ute!

Ibland behövs dock lite nytt blod utifrån eftersom vi växer, men det är väldigt svårt!

Du låter alldeles för kräsen för marknaden. Ungefär som en arbetslös som tackar nej till städjobb för att det inte är tillräckligt utmanande och utvecklande..
  • Anonym (Företagare)
    Anonym (Jobbsökande) skrev 2017-12-14 13:36:26 följande:
    Lite OT kanske, men nyfiken för min mans skull - vad är det för tjänst ni har ute och var? Glad
    Östergötland
  • Anonym (Företagare)
    Anonym (Nugget) skrev 2017-12-14 20:27:06 följande:
    Ni är med andra ord i en bransch med många jobb och få möjliga kvalificerade. På de jobb jag söker går det minst 500 sökande per tjänst.
    Fast det handlar inte om det heller eftersom vi även har sökt folk med typ noll kunskap och ändå inte får några sökande som vill ha jobbet. 
    De skriver bort sig redan i ansökan så vi hinner inte ens kalla på intervju och erbjuda lön, så det har inte med betalningen heller att göra...
  • Anonym (Företagare)
    Anonym (amsa) skrev 2017-12-14 22:26:19 följande:
    Du låter alldeles för kräsen för marknaden. Ungefär som en arbetslös som tackar nej till städjobb för att det inte är tillräckligt utmanande och utvecklande..
    Hur menar du nu?

Vi erbjuder jobb med allt ifrån 0 förkunskaper till att vi vill ha någon med kännedom om produkten och branschen. 
    Och vi har inte speciellt många sökande till någon tjänst så hur kan vi vara kräsna?
    Snarare att arbetslösa är kräsna som inte vill ha jobb eller orkar utbilda sig så de får jobb.
  • KaptenOhoy
    Anonym (bedrövligt) skrev 2017-12-14 22:19:35 följande:

Mitt företag har samma problem som "företagare" ovan.

Det är nästan omöjligt att få tag i produktionstekniker och automationsingenjörer, vi har dragit in ett par annonser i höst utan att ha anställt nån för att det inte fanns några bra kandidater. Nu har vi fått in konsulter från Indien istället, så går det.

Vakna Sverige och plugga teknik!!! Det var en av våra bästa grenar under 100 år och det är på väg åt helvete.

Nu tror väl unga att de ska vara med i idol eller någon TV-såpa, inte fan vet jag hur de tänker.

Lite ironiskt faktiskt! För lite mer än ett år sedan stod jag som fullutbildad industriingenjör och fick inte ens komma på intervju trots att jag sökte tonvis med jobb som produktionstekniker i drygt ett och ett halvt år. Fick till slut loss foten och kunde komma in på ett större tillverkande företag i Stockholmstrakten tack vare en kontakt jag hade. Nu jobbar jag med just produktionsteknik i en automatiserad miljö, och vi söker fler. Men nog fan är det svårt att tro att företagen har svårt att hitta folk när de inte ens tar in folk för intervju. :)
  • Anonym (Företagare)
    KaptenOhoy skrev 2017-12-15 16:34:41 följande:
    Lite ironiskt faktiskt! För lite mer än ett år sedan stod jag som fullutbildad industriingenjör och fick inte ens komma på intervju trots att jag sökte tonvis med jobb som produktionstekniker i drygt ett och ett halvt år. Fick till slut loss foten och kunde komma in på ett större tillverkande företag i Stockholmstrakten tack vare en kontakt jag hade. Nu jobbar jag med just produktionsteknik i en automatiserad miljö, och vi söker fler. Men nog fan är det svårt att tro att företagen har svårt att hitta folk när de inte ens tar in folk för intervju. :)
    Fast du skriver ju själv att du fick jobbet genom en kontakt och det är så det har blivit.
    Har du en anställd som är bra så umgås förmodligen den anställde med bra människor och om den personen rekommenderar en annan så är det många + på den kandidaten. 
    Det är förmodligen så det går till hela tiden. Ett företag annonserar ut en tjänst och det kommer in 98% totalt irrelevanta ansökningar och så ska någon sitta och gå igenom allt och mitt i detta kommer en anställd och säger att min kompis är rätt person för jobbet.
    Företaget slipper sitta och läsa en massa ansökningar och kalla en massa olika på intervju för att känna hur de känns osv.
    Företaget har sparat massor av tid på att rekrytera via kontakter istället.
  • Anonym (amsa)
    Anonym (Företagare) skrev 2017-12-15 16:29:45 följande:

Hur menar du nu?

Vi erbjuder jobb med allt ifrån 0 förkunskaper till att vi vill ha någon med kännedom om produkten och branschen. 

Och vi har inte speciellt många sökande till någon tjänst så hur kan vi vara kräsna?

Snarare att arbetslösa är kräsna som inte vill ha jobb eller orkar utbilda sig så de får jobb.

Om ni inte lyckas rekrytera någon så är ni antingen inkompetenta eller för kräsna.
  • KaptenOhoy
    Anonym (Företagare) skrev 2017-12-17 10:38:03 följande:

Fast du skriver ju själv att du fick jobbet genom en kontakt och det är så det har blivit.

Har du en anställd som är bra så umgås förmodligen den anställde med bra människor och om den personen rekommenderar en annan så är det många + på den kandidaten. 

Det är förmodligen så det går till hela tiden. Ett företag annonserar ut en tjänst och det kommer in 98% totalt irrelevanta ansökningar och så ska någon sitta och gå igenom allt och mitt i detta kommer en anställd och säger att min kompis är rätt person för jobbet.

Företaget slipper sitta och läsa en massa ansökningar och kalla en massa olika på intervju för att känna hur de känns osv.

Företaget har sparat massor av tid på att rekrytera via kontakter istället.

Fast nu hängde du nog inte med i vad jag syftade på. "Bedrövligt" skrev att det skreks efter produktionstekniker, att folk borde plugga teknik. Jag påtalade bara att det i mitt fall inte räckte med att studera teknik, få bra betyg, visa framfötterna och söka många jobb. Jag fick ändå inte ens komma på intervju. Jag hade kunnat (något överdrivet sagt) haft bedrövliga betyg och vara en riktigt slashas, och ändå fått mitt jobb. Kompetens är inte alltid det främsta man får jobb på.
  • Trött på lathet

Skämtar du ? Knacka dörr gå in till varenda företag skicka mail till alla göretag du är intresserad ,, lovar att du får jobb då .. behöver man ett jobb fixar man ett jobb annars vill man inte jobba enkelt !!

• Anonym (Företagare)
    Anonym (amsa) skrev 2017-12-17 12:56:21 följande:
    Om ni inte lyckas rekrytera någon så är ni antingen inkompetenta eller för kräsna.
    Vi lyckas alltid rekrytera bra folk till slut, men utbudet av arbetsvilliga människor är väldigt begränsad i detta land bland de som är arbetslösa.
    Har upplevt det på tidigare arbetsplatser och nu även som arbetsgivare.

Snarare att många arbetslösa är inkompetenta och kräsna
    Har så dålig erfarenhet av långtidsarbetslösa så det är inte aktuellt inte ens med fullt bidrag för att anställa dem. Vi har jobb att sköta och har inte tid med folk som inte är självgående för fem öre eller som ska vara lediga första veckan osv.

Svar på tråden var finns jobben?