KaptenOhoy skrev 2017-12-15 16:34:41 följande:
Lite ironiskt faktiskt! För lite mer än ett år sedan stod jag som fullutbildad industriingenjör och fick inte ens komma på intervju trots att jag sökte tonvis med jobb som produktionstekniker i drygt ett och ett halvt år. Fick till slut loss foten och kunde komma in på ett större tillverkande företag i Stockholmstrakten tack vare en kontakt jag hade. Nu jobbar jag med just produktionsteknik i en automatiserad miljö, och vi söker fler. Men nog fan är det svårt att tro att företagen har svårt att hitta folk när de inte ens tar in folk för intervju. :)
Fast du skriver ju själv att du fick jobbet genom en kontakt och det är så det har blivit.
Har du en anställd som är bra så umgås förmodligen den anställde med bra människor och om den personen rekommenderar en annan så är det många + på den kandidaten.
Det är förmodligen så det går till hela tiden. Ett företag annonserar ut en tjänst och det kommer in 98% totalt irrelevanta ansökningar och så ska någon sitta och gå igenom allt och mitt i detta kommer en anställd och säger att min kompis är rätt person för jobbet.
Företaget slipper sitta och läsa en massa ansökningar och kalla en massa olika på intervju för att känna hur de känns osv.
Företaget har sparat massor av tid på att rekrytera via kontakter istället.