• meicc

KUB eller RUL datering!

När jag väntade mitt första barn så satte man beräknat BF utifrån RUL:et, men nu några år senare så har de ändrat till KUB:en. Hur ser det ut hos er?

Jag har nämligen fått två olika datum på de båda ultraljuden. Hade jag valt att inte genomgå KUB:en så hade jag då fått ett datum som ligger 2 veckor tidigare än det jag fått nu. Känns som ganska stort hopp.

• Svar på tråden KUB eller RUL datering!
  • aztec

Gjorde kub och fick datumet 6 dagar tidigare (än när jag själv räknade på mensen), när jag sen gjorde rul så var skillnaden bara 1 dag mellan kub och rul, så fick behålla kub datumet. Dock påpekade hon att de annars alltid går på rul.

• EpicNurse

Hos oss behåller man kubdateringen om det skiljer för den är mest korrekt. Fostren kan börja växa olika snabbt sen så därför är kub med tillförlitligt.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • meicc

Okej tack vad bra! Var lite stressande inför jul att inte veta om jag är i vecka 36 eller 38 just nu :)

• Sommar93

Fick också BF datum på kub, blev flyttad 5 dagar bakåt. sen bekräftade man även BF datumet på RUL :)

• gröna L

Här gav de inget exakt bf på kub, utan sa att mätningen vid rul är mer tillförlitlig, eftersom det är lättare att mäta när bebis är större.

• Moorii

Knepigt.. Jag blev daterad till 14+0 på kub, sen på Rul backade de bf datumet en hel vecka! Får se om det stämmer bättre denna gång, kub på fredag.

• Jemp

Nuvarande graviditeten daterades efter kub. Den barnmorskan sa att det var mer tillförlitligt så trots liten avvikelse mellan datumen gjordes ingen ändring på rul.

• Jsv17

Efter att vid uppreda ultraljud och tul i slutändan föda ut en liten kille på 45cm och 2650g (bf+2) som beräknades väga ca 3300g så tar jag det mesta med iaf en liiiten nypa salt. Vi har bra teknik idag men jag tror vi har lite för stor tilltro till hur exakta vi kan vara med den. Att man korrigerar vid stora differenser för rätt vård vid överburenhet osv men har aldrig egentligen fattat varför man flyttar någons bf som enligt sista mens med 1 dag, varför?

Gravid med en liten pojke, 1:a barnet BF 7/12 -17
Svar på tråden KUB eller RUL datering!