Hur gör man när man vill köpa bostad?
Jag la den här tråden i känsliga rummet för det känns så pinsamt att inte veta. Hoppas att ni kan hjälpa mig.
Jag är ung och har inte haft några bra vuxna förebilder som lärt mig om samhället och livet i helhet. Jag har fått lära mig det mesta på egen hand.
Nu är det så att jag, efter att ha fått en fast tjänst, börjat fundera på att köpa mig en lägenhet men jag vet helt enkelt inte hur man gör.
Går man till banken först? Hur gör man då? Ringer man banken och säger "Hej, jag vill låna pengar till en lägenhet"? Eller går man dit och tar en kölapp? Måste man vara kund hos den banken sedan innan eller kan man välja vilken bank man vill?
Hur går det till på banken sedan? Jag förstår att de tar kreditupplysning och kontrollerar hur mycket man tjänar osv. Men säger de då efter detta att "Okej, du får låna 2.000.000 och du måste betala tillbaka så och så mycket varje månad inklusive den och den räntan" och sedan är det bara att kontakta den mäklare som säljer lägenheten man vill ha?
När man sedan har lagt ett bud och vinner lägenheten på 1.900.000:- exempelvis. Tar man då kontakt med banken?
Ae, jag är ledsen. Som ni ser. Jag fattar ingenting.