• Anonym (Pinsamt)

Hur gör man när man vill köpa bostad?

Jag la den här tråden i känsliga rummet för det känns så pinsamt att inte veta. Hoppas att ni kan hjälpa mig.

Jag är ung och har inte haft några bra vuxna förebilder som lärt mig om samhället och livet i helhet. Jag har fått lära mig det mesta på egen hand.

Nu är det så att jag, efter att ha fått en fast tjänst, börjat fundera på att köpa mig en lägenhet men jag vet helt enkelt inte hur man gör.

Går man till banken först? Hur gör man då? Ringer man banken och säger "Hej, jag vill låna pengar till en lägenhet"? Eller går man dit och tar en kölapp? Måste man vara kund hos den banken sedan innan eller kan man välja vilken bank man vill? 

Hur går det till på banken sedan? Jag förstår att de tar kreditupplysning och kontrollerar hur mycket man tjänar osv. Men säger de då efter detta att "Okej, du får låna 2.000.000 och du måste betala tillbaka så och så mycket varje månad inklusive den och den räntan" och sedan är det bara att kontakta den mäklare som säljer lägenheten man vill ha?

När man sedan har lagt ett bud och vinner lägenheten på 1.900.000:- exempelvis. Tar man då kontakt med banken?

Ae, jag är ledsen. Som ni ser. Jag fattar ingenting.

• Svar på tråden Hur gör man när man vill köpa bostad?
  • LFF

Du börjar med att spara ihop en handpenning på 15% av det totala beloppet den eventuella bostaden är värd. 

Sen går du till banken eller ringer och säger "Hej, jag skulle vilja ha ett lånelöfte på en bostad för X antal pengar". Är det en bank med fysiska kontor brukar man få en tid hos en rådgivare. De kollar dina uppgifter och ser om du har råd att låna X antal kronor till en ränta på 5-7%. Om du får ok får du ett sk lånelöfte. Det är inte helt säkert att du faktiskt kommer att få låna pengarna i slutändan men du har gjort ett förarbete.

Sen går du på visningar, ger dig in i budgivningar. Den dagen du vunnit en budgivning kontaktar du banken och sen vid kontraktsskrivning ska du ha dina 15% redo för kontaktinsatsen. Du får ett kontonummer av mäklaren att sätta in handpenningen på senast ett visst datum. På överlåtelsedagen, när du får nycklarna, ska slutbetalningen, dvs banklånet, ske. Då har du varit i kontakt med banken och fått lånet på riktigt med startdatum på överlåtesedagen. På överlåtelsedagen hjälper mäklaren till med det praktiska med att skicka över överlåtelsebevis till banken.

• Anonym (Pinsamt)
    LFF skrev 2017-12-11 16:59:27 följande:

Du börjar med att spara ihop en handpenning på 15% av det totala beloppet den eventuella bostaden är värd. 

Sen går du till banken eller ringer och säger "Hej, jag skulle vilja ha ett lånelöfte på en bostad för X antal pengar". Är det en bank med fysiska kontor brukar man få en tid hos en rådgivare. De kollar dina uppgifter och ser om du har råd att låna X antal kronor till en ränta på 5-7%. Om du får ok får du ett sk lånelöfte. Det är inte helt säkert att du faktiskt kommer att få låna pengarna i slutändan men du har gjort ett förarbete.

Sen går du på visningar, ger dig in i budgivningar. Den dagen du vunnit en budgivning kontaktar du banken och sen vid kontraktsskrivning ska du ha dina 15% redo för kontaktinsatsen. Du får ett kontonummer av mäklaren att sätta in handpenningen på senast ett visst datum. På överlåtelsedagen, när du får nycklarna, ska slutbetalningen, dvs banklånet, ske. Då har du varit i kontakt med banken och fått lånet på riktigt med startdatum på överlåtesedagen. På överlåtelsedagen hjälper mäklaren till med det praktiska med att skicka över överlåtelsebevis till banken.

Åh, verkligen stort tack för ditt utförliga svar.

Nu har jag ganska mycket sparat men undrar bara för att bli mer bildad. Visst kan man även få låna till handpenningen om man inte har några pengar alls? 
  • Anonym (...)
    Anonym (Pinsamt) skrev 2017-12-11 17:02:27 följande:

Nu har jag ganska mycket sparat men undrar bara för att bli mer bildad. Visst kan man även få låna till handpenningen om man inte har några pengar alls? 

Förutsatt att man har stora marginaler (inkomster/utgifter) så går det. Men då som ett lån utan säkerhet (blanco) till högre ränta. Ofta ändå inte helt utan egen insats. Har man inte ens så pass mycket över i månaden att man inte under någon månad före köpet kan lägga undan motsvarande kostnader så är man helt enkelt inte en bra kund.
  • Kjell2
    Anonym (Pinsamt) skrev 2017-12-11 17:02:27 följande:

Vet du skillnaden på handpenning och kontantinsatts?

Handpenning brukar man kunna få ett lån till. Du kan bara låna till 85% av köpeskillingen med ett lågräntebolån.

Det finns vissa möjligheter att få låna resterande, dvs kontantinsattsen, men gäller det en större summa måste du ha riktigt bra kredivärdighet eller annan säkerhet.

• Anonym (Pinsamt)
    Kjell2 skrev 2017-12-11 17:10:59 följande:
    Vet du skillnaden på handpenning och kontantinsatts?

Handpenning brukar man kunna få ett lån till. Du kan bara låna till 85% av köpeskillingen med ett lågräntebolån.

Det finns vissa möjligheter att få låna resterande, dvs kontantinsattsen, men gäller det en större summa måste du ha riktigt bra kredivärdighet eller annan säkerhet.
    Hej.

Nej nu tappade du mig helt. Jag trodde handpenning och kontantinsats var samma sak Skäms
  • Kjell2
    Anonym (Pinsamt) skrev 2017-12-11 17:12:25 följande:
    Hej.

Nej nu tappade du mig helt. Jag trodde handpenning och kontantinsats var samma sak Skäms
    Handpenning är det man betalr vid kontraktskrivande, ofta 10% av köpeskillingen, resten betalr man vid tillträde. Ofta går det att få ett blancolån till handpenningen, annars får man betala med sparade pengar.

Kontantisnattsens är 15% av köpeskillingen. Den del man inte får ett förmånligt bolån till. Kan betlas med sparade pengar eller lånade om man får ett lån.

Så köper du en lägnhet för 1 000 000 kr och har sparat 150 000 kr så kan det bli så här

Vid kontraktskrivandet, 10% handpenning, 100 000 kr av sparat

Vid tillträde, resten, dv 900 000 kr. 50 000 med sparat, resten 85% med ett bolån.

Varianter finns.

• Anonym (google!)
    Anonym (Pinsamt) skrev 2017-12-11 17:12:25 följande:
    Hej.

Handpenningen är den summa pengar säljaren vill ha i förskott så att köparen inte drar sig ur köpet. Man skulle alltså kunna säga att det är en slags säkerhet/garanti för säljaren.

Vid bostadsköp brukar säljaren ofta vilja ha 10 % av köpeskillingen i handpenning. Om du t ex ska köpa en bostad som kostar 2 miljoner kr ska du alltså betala 200 000 i handpenning, men det täcker inte hela kontantinsatsen. För att när du ska betala resten av bostaden får du ?bara? låna högst 1 700 000 av banken (85 % av 2 miljoner), det innebär att du måste casha upp ytterligare 50 000 kr från egen ficka. Då du måste ha minst 250 000 kr i kontantinsats när du köper en bostad för 2 mille

Svar på tråden Hur gör man när man vill köpa bostad?