Inlägg från: Anonym (Introspektra) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Introspektra)

Att vara introvert

Hej! har själv fått mer o mer tydlig introvert personlighet med åldern, försökte vara sambo men detta höll ej länge då jag blev tokig över att aldrig få vara ensam. Personligen trivs jag med min "ensamhet" men visst kan det skapa jobbiga situationer. tyvärr som du säger så främjar samhället idag extroverta personer.. Detta går dock i vågor, för några årtionden sedan var det tvärtom.

Kan rekommendera att du läser /lyssnar på "introvert - den tysta revolutionen", för att få dej en tankeställare, där nämns också flera positiva egenskaper...fick mej att våga prata o förklara för andra om vad detta innebär och varför jag ibland inte orkar med den där firmafesten eller dejten..

• Anonym (Introspektra)
    Anonym (Introvert) skrev 2017-12-11 23:27:14 följande:

Jag är över femtio och är introvert, relativt grav sådan skulle jag säga. Försökte kämpa emot i många år, försökte vara "som alla andra", tvingade mig att vara social... Det fungerar inte i längden. När jag istället började vara rak och ärlig med både min "läggning" och tog mig tid att förklara så fick jag mycket mer förståelse och acceptans. Man får ta sig tid bara, för en del (extroverta) så är det inte helt enkelt att förstå och det verkar vara lätt för dem att tro att det är något personligt. 

Samma här, man försöker passa in och det kanske fungerar ett tag, sen tillslut orkar man inte.

jag jobbar inom handelssektorn och det fungerar då det mest blir kortare ytliga konversationer med kunderna, dock vill jag verkligen vara för mig själv på kvällarna och samla kraft.

Man får förklara att introvert inte behöver betyda att man är osocial eller blyg, man behöver bara extra mycket egentid.
Svar på tråden Att vara introvert