• Nosslin

Att vara introvert

Jag hör ofta att det är bra att vara introvert, att det skulle vara något positivt och en gåva. Kan någon förklara detta? Jag är så introvert man kan vara och det leder bara till problem. Jag anser att det är en förbannelse som har gett mig stora problem. Världen är byggd utav extroverta människor (med några undantag) där introverta människor inte tas i beakt över huvud taget. 

På arbeten ska man vara utåt, drivande, social och passa in i gänget, trots att man arbetar helt ensam. Osociala arbeten kräver extroverta egenskaper. Man ska gå på after works och hela köret. Det räcker inte med att bara vilja kunna gå till jobbet och göra ett bra jobb.

Få tag på en partner i livet blir automatiskt otroligt mycket svårare när du blir halvt deprimerad och rejält trött utav att vara social. På dejtingsajter har man inte heller dem egenskaperna som oftast efterfrågas. Man vill inte resa världen runt eller vara supersocial hela tiden och antalet alternativ att ens försöka dejta reduceras rejält.

Rent socialt anses man som udda för man inte vill dricka sprit varenda helg och hamnar väldigt lätt utanför när andra gör det och på det viset umgås mer. Man får svårare att knyta band till människor och får som resultat mycket mindre vänner. Oftast brukar de man få kännas som starkare vänner, beroende på hur introvert du är. Är du extremt introvert så orkar du inte ens med det. Trots att vi som människor är sociala flockdjur, så kommer den introverta biten och förstör. 

Det finns inget positivt med att vara introvert. Att man är mer konstnärlig, artistisk etc är inte en fördel. De kända introverta personerna är inte kända för att vara introverta. Just att dem var introverta kan ha hjälpt dem på just det området de är kända inom, men förstört enormt mycket för dem på alla andra områden. Isaac Newton dog som oskuld. 

• Svar på tråden Att vara introvert
  • Anonym (lagom)

Lagom brukar vara bäst. Att vara väldigt introvert blir bara jobbigt, men att ha förmågan att dra sig tillbaka och fundera över saker är bra.

• Anonym (....)

Oj dog han som oskuld, vilken katastrof? Det var med största sannolikhet hans eget val. Det är många fina egenskaper som följer med när en är introvert. I dagens samhälle är det visserligen en fördel att vara social och utåtriktad.

Men det är inte allt. Jag föredrar exempelvis introverta människor. Man får inte gömma att väldigt många faktiskt är introverta och vi får också finnas. Och finns på alla arbetsplatser, även om de sökt något som är ?utåtriktad?, bara för att det ses som positivt. Jag tror många arbetsgivare skriver det i annonsen av bara farten.

• Nosslin
    Anonym (....) skrev 2017-12-11 20:12:03 följande:

Oj dog han som oskuld, vilken katastrof? Det var med största sannolikhet hans eget val. Det är många fina egenskaper som följer med när en är introvert. I dagens samhälle är det visserligen en fördel att vara social och utåtriktad.

Men det är inte allt. Jag föredrar exempelvis introverta människor. Man får inte gömma att väldigt många faktiskt är introverta och vi får också finnas. Och finns på alla arbetsplatser, även om de sökt något som är ?utåtriktad?, bara för att det ses som positivt. Jag tror många arbetsgivare skriver det i annonsen av bara farten.

Läste inte vidare efter första meningen. Testa att inte vara nedlåtande och bete dig som en normal människa så kanske folk vill diskutera något med dig i fortsättningen.
  • Nosslin
    Anonym (lagom) skrev 2017-12-11 20:04:39 följande:

Lagom brukar vara bäst. Att vara väldigt introvert blir bara jobbigt, men att ha förmågan att dra sig tillbaka och fundera över saker är bra.

Den förmågan tycker jag inte är kopplat till att vara introvert tyvärr. Dra sig tillbaka kan alla göra. Att vara introvert handlar om att man förlorar energi genom sociala situationer, där extrovert istället innebär att man får energi utav dem.
  • Anonym (Introspektra)

Hej! har själv fått mer o mer tydlig introvert personlighet med åldern, försökte vara sambo men detta höll ej länge då jag blev tokig över att aldrig få vara ensam. Personligen trivs jag med min "ensamhet" men visst kan det skapa jobbiga situationer. tyvärr som du säger så främjar samhället idag extroverta personer.. Detta går dock i vågor, för några årtionden sedan var det tvärtom.

Kan rekommendera att du läser /lyssnar på "introvert - den tysta revolutionen", för att få dej en tankeställare, där nämns också flera positiva egenskaper...fick mej att våga prata o förklara för andra om vad detta innebär och varför jag ibland inte orkar med den där firmafesten eller dejten..

• Anonym (Introvert)
    Anonym (Introspektra) skrev 2017-12-11 22:58:46 följande:

Hej! har själv fått mer o mer tydlig introvert personlighet med åldern, försökte vara sambo men detta höll ej länge då jag blev tokig över att aldrig få vara ensam. Personligen trivs jag med min "ensamhet" men visst kan det skapa jobbiga situationer. tyvärr som du säger så främjar samhället idag extroverta personer.. Detta går dock i vågor, för några årtionden sedan var det tvärtom.

Kan rekommendera att du läser /lyssnar på "introvert - den tysta revolutionen", för att få dej en tankeställare, där nämns också flera positiva egenskaper...fick mej att våga prata o förklara för andra om vad detta innebär och varför jag ibland inte orkar med den där firmafesten eller dejten..

Jag är över femtio och är introvert, relativt grav sådan skulle jag säga. Försökte kämpa emot i många år, försökte vara "som alla andra", tvingade mig att vara social... Det fungerar inte i längden. När jag istället började vara rak och ärlig med både min "läggning" och tog mig tid att förklara så fick jag mycket mer förståelse och acceptans. Man får ta sig tid bara, för en del (extroverta) så är det inte helt enkelt att förstå och det verkar vara lätt för dem att tro att det är något personligt. 
  • Anonym (....)
    Nosslin skrev 2017-12-11 22:37:40 följande:

Läste inte vidare efter första meningen. Testa att inte vara nedlåtande och bete dig som en normal människa så kanske folk vill diskutera något med dig i fortsättningen.

Lättkränkt? Min poäng var bara att det inte är livets mening att bli av med oskulden. Ett liv utan sex innebär inte att man haft ett helvete eller mått dåligt.
  • Anonym (Introspektra)
    Anonym (Introvert) skrev 2017-12-11 23:27:14 följande:

Jag är över femtio och är introvert, relativt grav sådan skulle jag säga. Försökte kämpa emot i många år, försökte vara "som alla andra", tvingade mig att vara social... Det fungerar inte i längden. När jag istället började vara rak och ärlig med både min "läggning" och tog mig tid att förklara så fick jag mycket mer förståelse och acceptans. Man får ta sig tid bara, för en del (extroverta) så är det inte helt enkelt att förstå och det verkar vara lätt för dem att tro att det är något personligt. 

Samma här, man försöker passa in och det kanske fungerar ett tag, sen tillslut orkar man inte.

jag jobbar inom handelssektorn och det fungerar då det mest blir kortare ytliga konversationer med kunderna, dock vill jag verkligen vara för mig själv på kvällarna och samla kraft.

Man får förklara att introvert inte behöver betyda att man är osocial eller blyg, man behöver bara extra mycket egentid.
Svar på tråden Att vara introvert