• Amidina

Att vara introvert

Allt beror väl på hur man ser det. Ja, större delen av samhället är byggd åt extroverta. Ja, det är krävande ifall man befinner sig i fel miljö och inte blir accepterad för den man är.

För mig har det blivit lättare med åldern, jag bryr mig mindre och mindre om vad folk tycker. Vill jag inte göra nåt så gör jag inte det, och det får folk bara gilla läget med. Däremot så försöker jag vara öppen från första början med att det är såhär jag är, och jag tycker att det verkar vara mer okej idag än vad det var för 10-20 år sen.

Jag har några få nära vänner som tycker om mig precis som jag är även om vi nästan aldrig träffas eller pratar, en make som är likadan och älskar mig (som jag träffade på ett random diskussionsforum på nätet, gemensamma intressen), och ett jobb där kollegorna accepterar att jag inte följer med på fika mm utan att tjata då jag från början var väldigt tydlig med att jag är introvert och oftast inte särskilt social. 

Det är ingen gåva, det är inget straff. Det är bara ett personlighetsdrag, och får ta den plats det behöver. Klagar och gnäller folk på dig så är det deras problem, du ska inte behöva tåla att de inte kan vara accepterande.

• Amidina
    Nosslin skrev 2017-12-12 18:45:36 följande:
    Tycker det är väldigt vanligt. Paradigmen hos företag idag är teambuilding, after works, kickoffs, firmafester och öppna kontorslandskap. Det är inom IT jag ämnar att arbeta inom. Det är väldigt mycket om kommunikation och möten i den branschen, vilket i sig inte är något problem. Jag har inga problem med att kommunicera för att få fram en ordentlig produkt. Men allting där runt, nope. Jag vill gå hem. Hur förklarar man det när man söker ett jobb där allting handlar om just teambuilding? Känns som att det är väldigt negativt. Jag blir trött bara jag hör ordet "kickoff" -_- :(
    Nja, det är helt beroende på företag. Jag har jobbat inom IT både i Sverige och utomlands i 5 år och har aldrig stött på problem med att jag inte deltar i allehanda sociala aktiviteter. Jag har varit lika uppskattad och värdefull på mitt arbete ändå. Öppet kontorslandskap håller jag med om att det är problematiskt, men jag tycker det känns som att fler och fler företag går bort från det nu, till förmån för mindre grupper.

Jag förstår inte riktigt vilken typ av företag det är du sökt jobb hos, men du verkar ha haft en faslig otur med det. Just inom IT är man ju extremt värderad för sina kunskaper och erfarenheter, inte för hur social man är.

Oavsett så tror jag att du behöver jobba på att antingen acceptera att du är som du är och blir trygg i det, eller försöka ändra på dig om du är missnöjd. Kan nästan garantera att alternativ 1 är både lättare och bättre, men det är ju upp till dig. Glad Hoppas iaf att du kan hitta DITT jobb och en ro med den du är, eller blir.
  • Amidina
    Anonym (Hanna) skrev 2017-12-13 08:13:13 följande:

Jag har inte så mycket koll på vad introvert/extrovert innebär men känner inte igen mig fullt ut i din ts.

Handlar om hur man "laddar ur" och sen återfår energi.
    Extroverta blir pigga och energiska av att befinna sig runt människor, och där det händer grejer. De blir ofta sega och uttråkade när de tvingas vara helt ensamma en längre stund.
    Introverta är raka motsatsen, deras energi försvinner stadigt när de är i folksamlingar eller i situationer där det är fullt fräs och många intryck. De laddar sina batterier i lugn och (oftast) ensamhet, och har stort behov av återhämtning efter att de varit sociala.
    Sen finns det såklart en hel skala däremellan, och ingen är märkligare än den andra oavsett var på den man hamnar. Glad
Svar på tråden Att vara introvert