Att vara introvert
Allt beror väl på hur man ser det. Ja, större delen av samhället är byggd åt extroverta. Ja, det är krävande ifall man befinner sig i fel miljö och inte blir accepterad för den man är.
För mig har det blivit lättare med åldern, jag bryr mig mindre och mindre om vad folk tycker. Vill jag inte göra nåt så gör jag inte det, och det får folk bara gilla läget med. Däremot så försöker jag vara öppen från första början med att det är såhär jag är, och jag tycker att det verkar vara mer okej idag än vad det var för 10-20 år sen.
Jag har några få nära vänner som tycker om mig precis som jag är även om vi nästan aldrig träffas eller pratar, en make som är likadan och älskar mig (som jag träffade på ett random diskussionsforum på nätet, gemensamma intressen), och ett jobb där kollegorna accepterar att jag inte följer med på fika mm utan att tjata då jag från början var väldigt tydlig med att jag är introvert och oftast inte särskilt social.
Det är ingen gåva, det är inget straff. Det är bara ett personlighetsdrag, och får ta den plats det behöver. Klagar och gnäller folk på dig så är det deras problem, du ska inte behöva tåla att de inte kan vara accepterande.