• Thereisthat

Hur var det att leva på 70-talet?

Hej. Jag är vad man skulle kunna kalla för en obotlig retrofil. Allt, exakt allt som är före min egen tid fascineras jag av enormt (är född 88). Och det decennium jag är mest fascinerad av är just 70-talet eftersom att det var ett "mellandecennium" då vi lämnade det gamla folkhemssamhället och banade väg för vår moderna tid. Förutom att det var på 70-talet digitaliseringen såg sin linda med de första PC datorerna och spelkonsolerna så skedde även en stor samhällsomvandling då vi gick från att ha varit ett industrisamhälle där majoriteten jobbade inom produktionen till att bli ett tjänstemannasamhälle av dagens slag. Även kulturellt blev 70-talet något extra. Tack vare förbättrad stereoteknik dödades livespelningarna till förmån för stora ljudanläggningar, vilket är bäst profilerat med den stora discovågen mot slutet av decenniet.

Jag skulle kunna rada upp mängder av händelser som gör just 70-talet extra intressant för mig, t.ex. hur Nixon släppte guldreserven och banade väg för kreditsamhället vi lever i idag eller miljonprogrammet som gav moderna bostäder åt alla. Men jag nöjer mig med att konstatera att 70-talet är mitt absoluta favoritdecennium.

Så min fråga är till er som levde och kommer ihåg 70-talet. Hur var det att leva då? Vad har ni för minnen? Hur ser ni på decenniet idag? Hur skiljde sig 70-talet mot t.ex. 80- och 90-talet? Har ni någon kuriosa ni vill dela med er av?

Hit me!

• Svar på tråden Hur var det att leva på 70-talet?
  • Anonym (66:a)

Är född -66, så jag var barn på 70-talet.
    Tyckte allt var mer naivt och inte lika kommersiellt som nu.
    Maten var husmanskost. Ingen sockerrädsla. Vi fick t ex sirapslimpa I skolmatsalen. Vi hade sött fika varje dag, men läsk endast vid speciella tillfällen.
    Det var självklart att man lyssnade till läraren. Vet också att de som behövde hjälp av specialläraren fick det.
    Man gick själv till och från skolan.
    Böcker och TV-program skulle alltid vara socialrealistiska. Kanske därför jag älska fantasy idag.Minns att I ett barnprogram sa de att man inte skulle vara rädd för kommunistspöket..

• Anonym (född -55)

Vår familj bodde i Stockholms innerstad när jag var tonåring på 70-talet MEN jag minns inte ett DUGG av snabbmatställen. De måste ju ha funnits då? Man var smal som en speta och att äta var liksom av underordnad betydelse och så var det för mina kompisar också. Liksom Man ÅT inte hela tiden! eller var det bara jag/vi?

• Stårschan
    Anonym (66:a) skrev 2017-12-14 15:36:56 följande:

Är född -66, så jag var barn på 70-talet.
    Tyckte allt var mer naivt och inte lika kommersiellt som nu.
    Maten var husmanskost. Ingen sockerrädsla. Vi fick t ex sirapslimpa I skolmatsalen. Vi hade sött fika varje dag, men läsk endast vid speciella tillfällen.
    Det var självklart att man lyssnade till läraren. Vet också att de som behövde hjälp av specialläraren fick det.
    Man gick själv till och från skolan.
    Böcker och TV-program skulle alltid vara socialrealistiska. Kanske därför jag älska fantasy idag.Minns att I ett barnprogram sa de att man inte skulle vara rädd för kommunistspöket..

Men läste du inte Astrid Lindgren? Hennes böcker är väl ofta lite fantasy. Allt var ju inte Kåldolmar och Kalsipper (som jag för övrigt älskade)
  • Stårschan
    Anonym (född -55) skrev 2017-12-14 15:50:54 följande:

Vår familj bodde i Stockholms innerstad när jag var tonåring på 70-talet MEN jag minns inte ett DUGG av snabbmatställen. De måste ju ha funnits då? Man var smal som en speta och att äta var liksom av underordnad betydelse och så var det för mina kompisar också. Liksom Man ÅT inte hela tiden! eller var det bara jag/vi?

Det var väl mer korvkiosker, eller finrestauranger eller vägkrogar.
  • Anonym (Marc)
    Anonym (född -55) skrev 2017-12-14 14:52:17 följande:
    Lappskojs HERREGUD så gott. På vår skola kunde det t om vara alla barns favorit(?) spagetti och köttfärssås och då gick det aldrig att få påfyllning...................! Märkligt att jag inte minns ett dugg av dagarna när det var äcklig mat............skolkade väl.
    Lappskojs var en av de bästa maträtterna i skolan
  • Anonym (född -55)
    Stårschan skrev 2017-12-14 15:52:25 följande:
    Det var väl mer korvkiosker, eller finrestauranger eller vägkrogar.
    Googlar och ser att den första Mc-Donalds-restaurangen öppnade -73 i Stockholm. Inte konstigt att man inte hittade dit i förstone. En märklig tid med dagens ögon kan man tycka(?) eftersom ätande inte var prio ett. Inga stora muggar läsk eller energidryck utan man pysslade med helt andra saker.
  • vallakra
    Stårschan skrev 2017-12-13 09:06:16 följande:

Sen får vi ju inte glömma de fina TV-serierna (som jag var för liten att se då, men såg sen när de gick i repris på 80-talet)

Macahans (som flera nämnt)
    Lilla huset på prärien
    Mot alla vindar
    Onedinlinjen
    Fleksnes
    Albert & Herbert

Ja Gud vilka bra serier det var! Har skaffat flera av dem på DVD. Albert och Herberts julkalender kom hem från cdon i förrgår så nu ska här njutas... De vanliga säsongerna hoppas jag ska ligga under granen på julaftonTomte.

En serie som jag inte fick se var Rötter. Mamma ansåg att den inte var lämplig för barn. Men vårt hus var ganska stort och när reprisen gick dagen efter smög jag upp på övervåningen och såg första avsnittet i smyg. Hu vad otäckt det var, jag var ledsen i flera dagar men kunde ju inte prata med mamma om det. Det gjorde jag inte omGråter.
  • Anonym (1963)
    vallakra skrev 2017-12-14 13:07:46 följande:

Ja, just det. Vi spelade in låtar från radion på kassettband. Minns hur vi satt knäpptysta framför Svensktoppen med två bandspelare mot varandra.

Filmen "Grease" gjorde att min storasyster och alla andra tonåringar gick i 50-talskläder och frisyrer.

När det gäller bankomater så visste jag inte vad det var förrän min (enda rika) klasskompis stolt visade upp sitt Minuten-kort första dan i sjuan 1982. Jag var djupt imponerad.

Jag bodde/bor i en liten håla så vi låg ju lite efter de stora städerna så jag var en bra bit upp i tonåren när jag stiftade bekantskap med sådant som bankomater, pizza, kulglass och lösgodis.

I din pres har du skrivit att du är född 71, hur kunde du då gå i sjuan 82?
    Jag kikade in där då något gjorde att jag kände att du är yngre.
  • Anonym (född -55)
    vallakra skrev 2017-12-14 16:11:18 följande:
    Ja Gud vilka bra serier det var! Har skaffat flera av dem på DVD. Albert och Herberts julkalender kom hem från cdon i förrgår så nu ska här njutas... De vanliga säsongerna hoppas jag ska ligga under granen på julaftonTomte.

En serie som jag inte fick se var Rötter. Mamma ansåg att den inte var lämplig för barn. Men vårt hus var ganska stort och när reprisen gick dagen efter smög jag upp på övervåningen och såg första avsnittet i smyg. Hu vad otäckt det var, jag var ledsen i flera dagar men kunde ju inte prata med mamma om det. Det gjorde jag inte omGråter.
    Jag minns High Chaparall och hur jag älskade den gamle Buck! Liksom jag var en ung flicka men SOM jag dyrkade denne gamle gubbe!.....skrämmande.
  • Anonym (1963)
    Anonym (född -55) skrev 2017-12-14 16:20:35 följande:
    Jag minns High Chaparall och hur jag älskade den gamle Buck! Liksom jag var en ung flicka men SOM jag dyrkade denne gamle gubbe!.....skrämmande.
    Och jag var "kär" i Brian Connolly, sångaren i Sweet som var mina stora idoler!
Svar på tråden Hur var det att leva på 70-talet?