• Hans Björkman

    Testosteron

    Hej..

    För drygt 2 mån. visade det sig, som en del i utredning gällande trötthet, dystopi etc. att mitt testosteronvärde var 4,4. I väntan på vidare utredning, började jag då med kosttillskottet, "Male-testoserone-complex" (innehåller ej testo, men zink m.m.). När jag för drygt en ve. sedan tog om provet hade värdet stigit till 5,5, på samma skala som ovan, dvs. 6,6 - 26. Men, trots detta ville läkaren inte skriva ut ngt. testo-prep. och jag har heller inte fått ngn. förklaring till varför.. Vad tänker och tycker du/ ni om detta?

  • Svar på tråden Testosteron
  • avocadoo

    Det är ganska lågt och i kombo med att du har symtom låter det konstigt att du inte fick behandling. Be om en second opinion hos en annan läkare.

  • Phalaenopsis

    Tråkigt att läkaren är så nojig över missbrukarna (som har betydligt starkare grejer) att den inte vill skriva ut till någon som bevisligen behöver det. Säger som ovan: Be om en second opinion.

    OT: Förr kunde man ge testosteron till gamla tanter/gubbar för att de skulle återhämta sig från påfrestande sjukdomar bättre. Biverkningarna på det är klart mindre än vad som händer i kroppen när man ligger i sängen i månader/dör.

  • SpirituellLust

    Dom brukar vilja ta reda på varför testosteronet är lågt, beroendet på din ålder så kan det där vara mer eller mindre normalt. Men stå på dig och säg att du mår psykiskt dåligt och tror att det är pga ditt låga testosteron, det finns koppling mellan lågt testo och psykisk ohälsa. Dock så kan testonivåer pendla rätt ordentligt... Så han kan ha tolkat det som att ditt testovärde är påväg upp igen. 

  • SpirituellLust

    Dom brukar vilja ta reda på varför testosteronet är lågt, beroendet på din ålder så kan det där vara mer eller mindre normalt. Men stå på dig och säg att du mår psykiskt dåligt och tror att det är pga ditt låga testosteron, det finns koppling mellan lågt testo och psykisk ohälsa. Dock så kan testonivåer pendla rätt ordentligt... Så han kan ha tolkat det som att ditt testovärde är påväg upp igen. 

Svar på tråden Testosteron