• Meowbaby

Få samsovning att funka bättre

Hej

Vår dotter är 15 månader och sov i egen säng fram tills i somras då hon efter en öroninflammation helt plötsligt inte gick med på något annat än att sova i vår säng. Testat flera gånger att både natta henne i hennes säng samt att lyfta över henne dit efter att hon har somnat men inget av detta funkar.

Tycker att idén om att samsova är mysig men det blir väldigt kass sömn för mig och min man då hon vrider och vänder sig och lägger sig på tvären, rätt var det är vaknar man av en hård spark rakt i ansiktet.

Efterlyser tips och idéer på hur man kan få samsovning att funka bättre, hur har ni gjort? Eller hur får man ett så pass stort barn som vant sig vid samsovning att sova i egen säng igen? Obs ät anti gråtmetoder.

Skulle vilja hitta en större säng men vi sover i en 180 och det verkar vara det största... om man inte köper en 200 men svårt att se att 20 cm ska göra så stor skillnad... 230 hade varit något!

• Svar på tråden Få samsovning att funka bättre
  • Anna74a

Jag använde en amningskudde och lade emellan.
    En sådan där formbar med små frigolitlulor i.
    Då kunde inte barnet rulla på mig eller sparkas i sömnen.

• Alexi

Vi har en 105 cm bred säng som står helt ihop med vår 180-säng. Så det är ju inga problem att ha två sängar för att få ordentlig bred.

• GAndrea

Vi har en 120-säng i 1 åriga dotterns sovrum utan ben. Jag nattar henne i spjälsängen och hon sover bra fram till 3-4. Då plockar jag upp henne lägger oss i 120-sängen. Ibland somnar hon om och ibland somnar VI om ;)

Kanske en idé att ställa en säng på golvet natta henne och gå ifrån? Eller vaknar hon när ni går därifrån?

• Flickan och kråkan

Ställ en annan säng bredvid. Har samsovit länge med alla våra barn. Yngsta är 4 så nu har vi bara en 90-säng (där han sover) bredvid/i kloss med vår 180-säng. När de äldsta var yngre breddade vi vår säng med en 90-säng och en 120-säng.

• elyse

Lägg två avlånga kuddar på varsin sida om henne.

Svar på tråden Få samsovning att funka bättre