• MedelåldersAnders

    SVT's Luciamorgon - vad gillade ni årets?

    Kungsholms Kyrka. 

    På det stora hela - fantastiskt bra. Rätt låtar i rätt arrangemang, och bra kör som sjöng. Jättefina TV-bilder, både på körsångarna och publiken. Att det skall vara lite poppiga stjärnor nuförtiden, det får man väl stå ut med. Ungarna som läste dikter var en riktig höjdare. Men att Lucia sprang och gömde sig under större delen av programmet gillade jag inte. Lite TV-flumvänster som såg något socialt patos i det?

    Men på det stora hela strålande bra. Framför allt körsångarna fick tårarna att spruta både på publiken och mej. Jul, jul strålande jul, den är höjdpunkten.

  • Svar på tråden SVT's Luciamorgon - vad gillade ni årets?
  • Kantorskan

    Fantastiskt fint! Skönt att få slippa "kändissolister" i år!!  -det enda jag stör mig lite på (men inte så farligt) är när de applåderar... kan inte SVT klippa bort det?

  • Gryntroll

    Jag tyckte det var fint!

    Gillade att det var en bra balans mellan tradition och nytt med tonåringar i "vuxentåget" och inte så "stiffa" stjänrgossar. Barntåget var gulligt med flera Lucior.

  • Haus5

    Det var så otroligt vackert! För första gången blev jag rörd till tårar. Det som gjorde det så bra var kvalité på rösterna, bra låtval men framförallt för att det var traditionsenligt och opolitiskt. Budskapet framkom och man kunde bara njuta av sångerna utan några irritationsmoment. Så fina tjejer och killar som var med! Det finns hopp i ungdomen!

Svar på tråden SVT's Luciamorgon - vad gillade ni årets?