Valeriais skrev 2017-12-15 14:13:24 följande:
Nej ,det stämmer att just detta med lucia är väldigt olika mellan skolor medan elevråd nästan alltid innefattar röstning.
Jag har tex aldrig personligen varit med om att det röstats till lucia under min skolgång, det har mestadels lottats men ibland så utsåg bara läraren någon. Jag tycker det är bättre med lottning än att läraren bestämmer vem som ska vara lucia.
Därför blir jag väldigt förvånad över att röstning tycks vara så vanligt, när det som sagt är något som alla klarar att göra lika bra (vilket var argumentet för lottning när jag gick i skolan). Jag är jätteförvånad över att röstning går till på så olika sätt, i vissa fall tvingas alla tjejer i nian att vara med i röstningen för att få bra betyg i musik, även om de inte vill. I de allra flesta fall har killar varit förbjudna att vara med i röstningen eftersom lärarna trott att de skulle få flest röster.
Det allra mesta i livet ska avgöras genom röstningar, tävlingar eller andra skills. Det är självklart och något som jag aldrig hört att någon motsatt sig. Men i de fåtal fall där det faktiskt inte är avgörande hur kompetent man är, är det ju inte logiskt med röstning eftersom röstningen då baseras på luddiga orsaker.
Jag kan lätt beskriva hur någon som är en bra elevrådsordförande är (kompetent, driven, engagerad, lägger ner tid, bra på att driva igenom saker men samtidigt kan kompromissa etc) - det är en sådan person jag skulle rösta på. Men hur är en bra lucia? Förutom att hon ska kunna sjunga, men det gäller i lika hög grad tärnor. När rollen är sådan att alla kan göra det lika bra, men kriterierna för vem som är bäst är luddiga, passar lottning. Det är inte så ofta det är på det viset i livet.
Jag minns inte om det var så, men hade kunnat vara så att man skulle vara med i skolkören exempelvis för att kunna bli vald till lucia.
Vad det gäller elevrådet så vet man ju inte riktigt vad representanterna presterar före de fått möjlighet att prova en post, man kan bara anta.