• SindraLinne

    Lucia i skolan

    Varför tillåts det fortfarande, på vissa skolor, att elever röstar fram en lucia? Många mår ju väldigt dåligt av dessa röstningar och det är ju helt onödigt eftersom alla kan vara lucia, det är inte så svårt. Hur kan skolor försvara en situation där elever vänds mot varandra och ställs mot varandra i förnedrande röstningar när det finns ett så enkelt och smidigt alternativ som lottning? 

  • Svar på tråden Lucia i skolan
  • erikaABC

    Mycket anmärkningsvärt!
    Kontakta rektor och skolledning och framför dina klagomål.
    Kontakta även kommunens skolchef och ordförande i utbildningsnämnden.
    Skriv insändare i lokaltidning.
    Sedan tycker jag även du ska höra av dig till Skolinspektionen och BEO och fråga om det ens är tillåtet.
    Det handlar om att vuxna på skolan skapar tillfällen där eleverna blir utsatta och det finns möjlighet till mobbning. Inte ok!

  • SindraLinne
    erikaABC skrev 2017-12-14 11:23:37 följande:

    Mycket anmärkningsvärt!
    Kontakta rektor och skolledning och framför dina klagomål.
    Kontakta även kommunens skolchef och ordförande i utbildningsnämnden.
    Skriv insändare i lokaltidning.
    Sedan tycker jag även du ska höra av dig till Skolinspektionen och BEO och fråga om det ens är tillåtet.
    Det handlar om att vuxna på skolan skapar tillfällen där eleverna blir utsatta och det finns möjlighet till mobbning. Inte ok!


    Tyvärr ser inte de flesta vuxna i skolan hur mycket detta påverkar eleverna. De flesta ser det som en bagatell, fast jag vet många tjejer som faktiskt fått men för livet av detta. Tjejerna blev uppradade på stolar till allmän beskådan av alla att gå runt och titta på, sedan skulle de rösta. Det var i princip redan uppgjort pga att en familj lobbat stenhårt för att deras dotter skulle bli lucia, ändå tvingades alla tjejer vara med i röstningen, annars skulle de inte få ett bra musikbetyg. Jag är fortfarande i chock över detta. Att en lärare säger att tjejer måste förnedra sig så (inga killar fick delta) för att få ett bra musikbetyg, hur duktiga de än var på instrument och sång.... det måste på något sätt strida mot skollagen. Jag har försökt få gehör för detta men tyvärr ser vuxna det som en bagatell som man kan strunta i, vilket ju inte är fallet för de tjejer som tvingas förnedras på detta sätt och sedan mår otroligt dåligt. Som att ungdomar inte hade nog med problem ändå.
  • BossHoss

    Vi röstade alltid fram Lucia i skolan så länge jag minns, ingen som tog illa vid sig av det. Varför skulle det leda till mobbing, man röstade ju på den man tyckte passade bäst som Lucia

  • SindraLinne
    BossHoss skrev 2017-12-14 11:53:07 följande:

    Vi röstade alltid fram Lucia i skolan så länge jag minns, ingen som tog illa vid sig av det. Varför skulle det leda till mobbing, man röstade ju på den man tyckte passade bäst som Lucia


    Hur vet du att ingen tog illa vid sig av det? De som tog illa vid sig säger ju knappast det för det är ganska känsligt.
    Många mår dåligt av det trots att de kanske inte säger det. Varför ska elever tvingas vara med om  något sådant på skoltid, det har ju inte alls med undervisning att göra. Och vad är egentligen "passa bäst" till lucia, det är ju något som alla kan göra lika bra, det är en fast roll där man bara går rakt fram och inget avancerat egentligen. Att rösta är onödigt, det skadar ingen att lotta men det kan skada folk (fast de inte säger det rakt ut) att rösta på det viset som man ofta gör.
  • SindraLinne
    BossHoss skrev 2017-12-14 11:53:07 följande:

    Vi röstade alltid fram Lucia i skolan så länge jag minns, ingen som tog illa vid sig av det. Varför skulle det leda till mobbing, man röstade ju på den man tyckte passade bäst som Lucia


    Hur vet du att ingen tog illa vid sig av det? De som tog illa vid sig säger ju knappast det för det är ganska känsligt.
    Många mår dåligt av det trots att de kanske inte säger det. Varför ska elever tvingas vara med om  något sådant på skoltid, det har ju inte alls med undervisning att göra. Och vad är egentligen "passa bäst" till lucia, det är ju något som alla kan göra lika bra, det är en fast roll där man bara går rakt fram och inget avancerat egentligen. Att rösta är onödigt, det skadar ingen att lotta men det kan skada folk (fast de inte säger det rakt ut) att rösta på det viset som man ofta gör.
  • BossHoss
    SindraLinne skrev 2017-12-14 12:07:33 följande:
    Hur vet du att ingen tog illa vid sig av det? De som tog illa vid sig säger ju knappast det för det är ganska känsligt.
    Många mår dåligt av det trots att de kanske inte säger det. Varför ska elever tvingas vara med om  något sådant på skoltid, det har ju inte alls med undervisning att göra. Och vad är egentligen "passa bäst" till lucia, det är ju något som alla kan göra lika bra, det är en fast roll där man bara går rakt fram och inget avancerat egentligen. Att rösta är onödigt, det skadar ingen att lotta men det kan skada folk (fast de inte säger det rakt ut) att rösta på det viset som man ofta gör.
    Lotta är väl ännu sämre, då kan ju de som absolut inte vill bli Lucia och det är väl taskigt om något.
  • SindraLinne
    BossHoss skrev 2017-12-14 12:44:32 följande:
    Lotta är väl ännu sämre, då kan ju de som absolut inte vill bli Lucia och det är väl taskigt om något.
    Naturligtvis ska bara de som verkligen vill vara lucia vara med i lottningen. Det ska vara frivilligt
  • BossHoss
    SindraLinne skrev 2017-12-14 12:46:38 följande:
    Naturligtvis ska bara de som verkligen vill vara lucia vara med i lottningen. Det ska vara frivilligt
    OK, men ändå
    Jag har vart utsedd till staffan och röstade till att jag inte fick det, Syrran till Lucia och blev tärna.

    Jag tyckte bara det var kul att va med även om jag inte vann. Tycker snarare det är bra att man får smaka på lite motgångar i livet så man lär sig att det itne alltid går som man vill. Så är livet varför skönmåla det?

    Menar inte i de minsta klasserna kanske för där kan ju alla vara vad de vill hur många som helst
  • BossHoss
    oanonym skrev 2017-12-14 12:55:51 följande:

    Det var ett jävla gnäll på Lotta. Låt Lotta vara Lucia om hon nu vill.


    Vem är Lotta?
Svar på tråden Lucia i skolan