Inlägg från: Chioii |Visa alla inlägg
  • Chioii

Lucia i skolan

På nyheterna hörde jag att många kommuner lägger ner luciafirande pga att ingen är intresserad av att delta i tågen.

Hur kan någon vara förvånad över detta?

Något som borde vara något bra, att sjunga julmusik, görs istället till en arena för mobbning, uteslutning, manipulation, förträngning på sociala medier och förnedring.

Hur sjutton kan det komma sig att det varit tillåtet så länge, speciellt i skolorna? I alla andra sammanhang ska det pratas så mycket om att man inte ska behandla varandra illa, inte vända elever emot varandra. Sedan är det just det man gör i dessa vedervärdiga röstningar.

Det är dessutom så himla onödigt eftersom det är så lätt att ha rollen som lucia, det är lika lätt som att vara tärna. Det krävs inget mer än att bara kunna gå framåt o sjunga, precis samma som krävs för tärnorna.

Ändå fortsätter det, år efter år, och tillför ännu mer, helt onödig, stress på unga tjejer.

Det är väl självklart att de inte väljer att ställa upp i detta spektakel när kommunerna anordnat det.

Fult nog tvingar vissa musiklärare alla tjejer i nian att vara med i dessa hemska röstningar, eller annars får de dåligt musikbetyg. Lagom kul att missa gränsen för intagning på sin drömutbildning för att man vägrade förnedra sig.....

Nej, jag fattar inte att någon är förvånad över att ingen vill delta i detta på sin fritid.

Det hade kunnat fara en fin tradition- om man tex lottade fram lucia, som det ofta görs på lågstadiet.

Men att, vid en tidpunkt (högstadie/gymnasie) när många tjejer är som svagast, har som mest självförakt och som minst självförtroende samt extremt många andra problem (tex få bra betyg, komma in på gymnasiet, kompisar, olycklig kärlek, dåligt förhållande m pojkvän, bråk m familjen, frigörelse, kroppshat, sociala medier, pengar mm mm mm)- att vid denna tidpunkt i unga tjejers liv lägga på en ytterligare (helt onödig) börda på dem, en sak till att vara orolig över, ett till moment där de lär sig att de inte duger- det är så jäkla elakt. Vem tillåter att detta får fortgå?

Var är alla med ryggrad, alla hjältar som går in och stoppar detta och säger "Nej, hörrni, från och med nu kör vi lottning bland dem som vill, jag är övertygad om att vem som helst av er klarar detta uppdrag galant!"

Svar på tråden Lucia i skolan