Lucia i skolan
Lucia i skolan - Varför tillåts det fortfarande, på vissa skolor, att elever röstar fram en lucia?
Ärligt talat förstår jag inte topic? Varför ska vi nu helt plötsligt förbjuda Lucia? En tradition vi haft åtskilliga år i Sverige? Ska vi förbjuda tomten och julfirande också när vi ändå är i farten?
Eller är det muslimska krafter som börjar ta över svenska jultraditionerna?
På nyheterna sa de ju i veckan att de fått ställa in luciafirandet i många kommuner pga att det inte var några tjejer som ville vara med.
Att de inte vill vara med beror ju säkert på att de har dessa konstiga och onödiga röstningar.
Hade det varit lottning bland de som vill, hade nog fler ställt upp pga att då hade det varit fokus på sången och inte på vilka luddiga kriterier som ska röstas fram.
Jag tycker lucia ska vara en tjej ( även om Sveriges första lucior var män, studentkillar), det ska vara en tjej med långt hår som kan sjunga.
Men det gäller för hela luciatåget! Det ska vara tjejer som är tärnor o lucia. Men vem av tärnorna som blir lucia, det kan lottas fram pga att alla i luciatåget förmodligen gör uppgiften lika bra (alla bör ju kunna sjunga oavsett om man är tärna eller lucia).
Det är så konstigt att så fort någon tar upp detta med hur man utser lucia, börjar alltid vissa blanda in muslimska män. Vad har de med detta att göra?
Såklart det ska vara tjejer som är tärnor och lucior. Har faktiskt inte hört någon propagera för att en muslimsk man ska vara lucia, förutom såna som du som spårar ur totalt!
Nej, tärnor o lucia ska vara tjejer som gillar att sjunga o helst med långt hår.
Men lottning till själva luciarollen bland dessa, är optimalt. Då blir fokus på sången och inte på varför just en blev vald (som aldrig brukar vara riktigt logiskt utan mer förvirrande). Eftersom tjejer inte vill vara med på detta i många kommuner, måste de ju justera lite så fler vill vara med. Jag tror fler tjejer vill vara med om de lottar.