• sunshine1

Missfallsrisk?

Jag är i v. 10+5 idag (är alltså i v.11 nu) och undrar lite över det här med MF risk. De säger ju att det försvinner i v. 12, men är det 11+0 då (är ju i v.12 då) eller är det 12+0 eller kanske t o m 13+0 då hela v. 12 har gått?
    Någon som har någon idé om detta?
    Jag är så orolig hela tiden för MF även om jag aldrig haft ett (som jag vet om i allafall). Jag vet att man kan få MF även efter v. 12 men de säger ju att det sjunker drastiskt efter denna vecka.

Min BM sa att de mest kritiska veckorna är v. 9-11, någon mer som hört det? när man läser här inne så verkar det som om de flesta fått sina MF runt v. 6-7.

Förstår inte varför man ska behöva gå runt o oroa sig hela tiden...

• Svar på tråden Missfallsrisk?
  • Jennie med ie

det mest kritiska utvecklingsstadiet förrutom de första veckorna eter befruktningen är när man gått ca 8 veckor. Då händer det en hel del som kan gå snett. Men går allt bra där så sjunker risken för missfall till några få procent. men ofta så märker man inte att nåt gått fel förrän lite senare... därför säger man ca 12 veckor (dvs 12+0)

• eyolovyn

välkänt här på FL: "du väntar barn o inte missfall..." varför oroa sig i onödan, så länge allt känns bra så...

jag är själv i v.10 nu (9+2) o längtar så...oroade mig mycket de första veckorna o runt v.7, men nu har jag frågat mig själv varför jag oroade mig om allt kändes bra...om det skulle kännas som om det var något fel, då kan jag börja med det...så förhoppningsvis kommer inte den dagen.

"don´t worry, be happy"

• eyolovyn

jag har hört att om man får mf tidigt så är det något fel på fostret och skulle ändå inte blivit något...kanske inte är någon tröst men man vill väl ha ett välskapt friskt bran först o fräst.

• stina 76

risken för är 2% efter v 12+0

• gravid84

Missfallsrisken beror också på mammans ålder, är du ung är risken lägre, är du äldre så är den högre.

• Klurig

Nja, att risken skulle bero helt på ålder stämmer väl inte. Det finns många unga som också får missfall. Jag tror att risken är marginellt högre med högre ålder men inte så att det skulle vara någon större skillnad. Är det något som är fel på embryot så spelar mammans ålder ingen roll. Man får helt enkelt hoppas och tro på det bästa. Den lill* som finns i magen mår inte bättre av oro så man skall nog försöka ta allt med ro.
    Lycka till alla!

• Silverbullet

Ja, jag känner verkligen igen mig i din oro. Man vill ju så oerhört gärna att allt ska gå bra, och det är jobbigt att veta att risken för missfall är så hög de första tre månaderna. Som jag har förstått det är den mest riskfyllda delen över i vecka 13+0. Själv fick jag göra ett VUL i vecka 6+5 (i samband med en gyn-kontroll) och då syntes ett embryo vars hjärta slog. Efter det har jag läst (i en vetenskaplig artikel) att om man väl har kunnat konstatera en "viabel graviditet", dvs embryo på rätt plats med hjärtslag, så sjunker missfallsrisken till 7%. Men, men... det går ju tydligen lika bra att oroa sig ändå, upptäckte jag :/

• Babe

Silverbullet: ja, min gyndr. sa också ngt liknande (nämde inga procent...), att nu när man kan se en normal frisk graviditet (VUL i v 9, 8+0) så kan du pusta ut, för nu är missfallsrisken betydligt mindre. Det var skönt att höra, kan pusta ut ... lite... och njuta av graviditeten istället. Sväva på små rosa moln av lycka i smyg *ler*

Vi väntar ju som sagt barn, inte missfall, missfall som ju andå bara är ett undantag i jämförelse till att allt går OK.

Babe

• gravid84

Kanske har fel när det gäller ålderns inverkan, det är iallafall vad min bm har sagt till mig....

• TiTi

Klurig: Jag förstår inte riktigt ditt inlägg. Det är väl ingen som sagt att missfall helt beror på stigande ålder eller att unga inte kan få missfall? Däremot att risken ökar med stigande ålder. Det är väldigt logiskt med tanke på att de bästa äggen används först. Jag har läst på ett antal ställen att för en frisk 20 åring är risken ca10%, medan för en 40 åring är risken ca30%.

JaJa, men blir lätt förvirrad bland all statistik och alla säger lite olika

Hoppas det går bra för alla!!!

Svar på tråden Missfallsrisk?