• sunshine1

Missfallsrisk?

Jag är i v. 10+5 idag (är alltså i v.11 nu) och undrar lite över det här med MF risk. De säger ju att det försvinner i v. 12, men är det 11+0 då (är ju i v.12 då) eller är det 12+0 eller kanske t o m 13+0 då hela v. 12 har gått?
    Någon som har någon idé om detta?
    Jag är så orolig hela tiden för MF även om jag aldrig haft ett (som jag vet om i allafall). Jag vet att man kan få MF även efter v. 12 men de säger ju att det sjunker drastiskt efter denna vecka.

Min BM sa att de mest kritiska veckorna är v. 9-11, någon mer som hört det? när man läser här inne så verkar det som om de flesta fått sina MF runt v. 6-7.

Förstår inte varför man ska behöva gå runt o oroa sig hela tiden...

• Svar på tråden Missfallsrisk?
  • musan

kanske redan är skrivet i tråden...men de flesta saker som kan gå snett händer tidigare än vecka 12....fast ibland reagerar inte kroppen förrän senare och stöter ut det då.....

jag har resonerat som så här i min grav. nu....jag kan aldrig förbereda mig för ett missfall...så det är bättre att förbereda mig för att bli mamma.

• linhen

Lite väl modigt att säga INGA risker med UL. Det vet man ju faktiskt inte riktigt man tror bara...

• siamesen

Vad exakt i UL:et skulle kunna orsaka ett missfall?

• strandsnäcka

linhen: Vi som är gravida genom ivf får göra VUL tidigt (ca. v 9). Tror du på fullaste allvar att man skulle göra det där om det var någon risk med det? Vi som blivit gravida genom ivf har kämpat många år för att bli gravida och ivf kostar dessutom sjukvården (och patienten) mycket pengar. Det säger mig att ryktena om faran med VUL/UL förmodligen är falska.

• minasmamma

En läkare som var mkt erfaren av graviditeter och mf sa att risken är upp till v 18.
    Enligt honom är det lika vanligt att få mf upp till v 18 som upp till v 12.

Men ett mf kommer inte bara sådär plötsligt, man får oftast signaler först flera veckor i förväg, såsom små blödningar, huvudvärk, frossa, uteblivna grav-symptom mm.

• Jennie med ie

Visst finns möjligheten i teorin att det finns risker med UL/VUL som man inte lyckats upptäcka. Men man har ju letat ganska aktivt efter sådana risker utan att finna några, så sannolikheten känns minimal.

• PuhTiger

minasmamma: Hur ett MF går till är ju väldigt olika, det följer ju inte någon "mall" precis. Många går igenom sk MA (Missed Abortion) - dvs där fostret redan dött och finns kvar i kroppen men kroppen stöter inte bort det. Då kan du fortf ha kvar alla gravsymtom, och det behöver nödvändigtvis inte blöda eller ge andra symtom heller.

Som allting annat är det helt individuellt hur ett MF/MA går till och hur man upplever det. Oavsett hur det sker så är det ju oftast ändå en jobbig och traumatisk upplevelse för den som går igenom det. Speciellt om graviditeten är efterlängtad och man kanske kämpat länge för att uppnå den.

strandsnäcka: Instämmer till fullo i ditt resonemang efter ett par år i "IVF-branschen"... skulle det vara höga risker med VUL/UL skulle man knappast göra så många på oss som kämpat lite mer än andra...

• MiaS82

Min kompis har varit med om en tråkig händels när hon var gravid sist men nu går hon massor av kontroller med denna beben... och han (läkaren) sa att missfalls risken ligger bara runt 15-20% innan v.12 så jag tor inte att du behöver oroa dig men det är klar man kan ju inte vara helt säker på att det går bra men jag har själv hört att risken ligger runt 40% så jag blev jätte förvånad när jag hörde det men bara så att du vet

• mia1968

Jag tror det är så att om man får tidigt missfall dvs. v.6-8 så är det hjärtat som inte utvecklats... om det är senare dvs.9- 12 så är det nåt annat i utvecklingen som gått snett....

Jag har hört att risken är minskar vid 12 veckor men risken finns till v. 16.

Jag har själv haft ett missfall i v. 9 och jag hade inga som helst förvarningar om detta förrän samma dag som det blev....

• vickan81

jag fick mitt missfall i vecka 12+3. då kollade vi med ultraljud och det visade sig att fostret hade stannat upp i vecka 8.
    Det va det värsta jag varit me om.fy den smärtan alltså.

• pemi

Har också varit med om ett MA i v 11. Gjorde ett vul då det visade sig att fostret dött, antagligen redan i v 9... Det är hemskt med ma, man är ju så oförberedd. Är i v 9 igen nu och det känns ganska pirrigt...

pemi

• sunshine1

minasmamma: har aldrig hört att huvudvärk skulle kunna vara ett tecken på missfall. Har själv haft huvudvärk till o från i ca 1-2 veckor nu, men är samtidigt förkyld så jag har tolkat det som ett förkylningstecken. Kan det vara ett begynnande MF då menar du?

Jag är i v. 12 (v. 11+3) nu och har inte blödit någon gång i min graviditet hittills. Jag har haft lite ont i magen som jag tolkat som växtvärk. Fel?

Jag har inte gjort något vul eller ul så jag vet inte om hjärtat någonsin har slagit på min lilla/e bebbe känns jobbigt att gå o vänta ända till v. 18 på ul för att se. (Min vårdcentral har ingen ul utrustning så jag kan inte gå dit för att be om ett bara för att jag är orolig...)
    Dock har jag graviditetssymtom, och magen har börjat växa lite grann... det borde den väl inte göra om barnet var dött? Eller kan graviditetshormonerna göra att magen växer?

• Blue

sunshine1: Jag hade mkt huvudvärk mellan v14-18 ungefär när jag var gravid med min dotter och min barnmorska sa att enligt hennes erfarenhet så var det ganska vanligt att ha detta. Jag tror absolut inte att du behöver oroa dig för det!!

• annelie1977

Vadå missfallsrisken är hög tom v.18? stämmer det? ska man börja va orolig igen nu då?

• fidelie76

jag var på vul i dag är i v 7. allt såg bra ut och hjärtat slog, (har gjort ett frysåterförande på calanderska i göteborg) Frågade läkaten om missfallsrisk nu , han sa att jag hade
    90 % chans att det klarade sig. Jag tror på det, man kan inte gå och tänka på att få missfall, har själv haft ett innan. Tänk istället på att du har ett levande "barn" i magen nu och gläds åt det.

• minasmamma

Jag skrev fel förut... Ber om ursäkt för det.
    Jag menade ma, läste att det kunde ge symptom på huvudvärk, små blödningar o det.
    (stod på nätdoktorn)
    Själv har jag haft 3 ma, och haft dom symtpmen med alla.
    Men som sagt, det är ju olika från individ till individ. Och säkert från gång till gång oxå.

Huvudvärk är för övrigt ett tecken på att grav-hormonerna i kroppen ökar, det läste jag på babyboom.se. Så nej, huvudvärk behöver inte alls betyda ma. Men för mig har det stämt in dessa gånger.

Ja, en läkare sa till mig att det var lika vanligt att missfallsrisken varade upp till v 18 som till v 12. Det var inget roligt att höra

Man kan nog bara lyssna till sin egen kropp och utgå från den och inte andras erfarenheter.

• linhen

Jag hade extremt mycket huvudvärk när jag väntade min son och en del denna gången oxå... Bebisen levde i onsdags då vi kolla med UL i 12+0 och min son är ett riktigt A-barn!

För mycket internetläsning ger upphov till massa onödig oro... Njut av er graviditet istället! Om det går fel ta tag i det då.

Svar på tråden Missfallsrisk?