• RJEL

gravid v.19. funderingar

Är gravid i vecka 19.
    Hade lite tjock mage innan ja blev gravid.
    Känner att magen blivit lite hårdare oså men inte alls en gravid mage. Känner heller inga rörelser inge fladder ingenting.
    De endå som får mig att känna mig gravid är alla toa besök stup i kvarten.. annars inget.
    Har molandevärk i princip varje dag längst ner på magen också.

Mitt ultraljud i v.14 såg bra ut.
    Min oro är att bebisen stannat i växten och att jag på nästa ultraljud (v.20) kommer höra att jag måste avbryta graviditeten..
    försöker att inte gå i dessa tankar men är så orolig av mig.

• Svar på tråden gravid v.19. funderingar
  • Pascal

Hej! Jag är också gravid men i vecka 20 och jag har precis samma! Har inte synts just nånting förrän nu dom senaste dagarna och jag var rätt smal sen innan. Även flera av mina kompisar som har barn har sagt att dom inte heller hade just nån gravidmage före v 20-23 så det behöver du nog inte oroa dig för!
    Så länge du inte får jätteont eller blöder så är det förmodligen ingen fara :)

• Hoppfullhet

Det är betydligt större sannolikhet att allt är bra med bebis än att det inte skulle vara det. O molvärk brukar ju stå för att livmodern växer.. Ingen rolig tid bars efter 12/13 veckan o framåt.. ofta har jobbiga symtom försvunnit, man ser endast lite småtjock ut o känner ingen bebis heller för den delen. Ofta mår man riktigt bra, kallas lite för de 100 gyllene dagarna (2:a trimestern)

Med mitt första barn kände jag absolut inget förrän v 19-20 iaf o såg mest lite mulligt ut ända fram till v 24. Då kom en roligt liten kula. Nu med nr 2 börja jag känna rörelser i v 17-18 kanske (smått) men "kulan" kom redan lite innan dess tom.

Lycka till :)

• Hoppfullhet

Alltså att det inte är en roligt tid så menar jag givetvis med att många blir oroliga att ngt hänt eftersom symtom osv försvunnit..

• GAndrea

Jag är gravid med andra barnet i v24. Jag började känna rörelser för 2 veckor sedan och riktiga sparkar för 2-3 dagar sen. Med första barnet kände jag de första rörelserna v 15-17 och har hela tiden hört att andra barnet känns tidigare och var orolig. Det visade sig att jag har moderkakan i framkant som funkar som stötdämpare.

Jag gick upp 3 kg första månaden och såg såå gravid ut, sen växte jag ingenting tills v 18-19 då började magen växa rejält! Nu, v24, är jag gravid på riktigt! Jag kissar hela tiden, vaggar fram om jag inte tänker på att gå rakt och brösten har börjat läcka!

Ha is i magen och försök inte oroa dig innan RUL. Om du måste så försök hålla dig upptagen tills dess. Julshoppa, pyssla, träffa vänner, film eller superstäda.

Lycka till!

• RJEL

Tack så mycket allihopa!
    Nu känner jag mig lite lugnare och längtar till ultraljudet och vill ba få veta svart på vit att allt är som det ska!
    Kramisar

• Snuttis2

Du här i slutet av spökveckorna , oroa dig inte allt är sannolikt bra! Mage, fladder mm kommer ofta först senare om du inte är omföderska.

• GAndrea
    RJEL skrev 2017-12-15 19:59:16 följande:

Tack så mycket allihopa!

Nu känner jag mig lite lugnare och längtar till ultraljudet och vill ba få veta svart på vit att allt är som det ska!

Kramisar

Hör gärna av dig när du varit på RUL!
  • Jemp

Vid den veckan är det inte alla som känner rörelser ännu. Helt normalt. Jag har inte heller haft nån mage så tidigt, i någon av graviditeterna.

Så utifrån det är det inget som antyder att det ska vara något fel :) lycka till på ultraljudet!

• TrueLove12

Jag hade inga tecken på graviditet under de första veckorna upptäckte min graviditet när jag var 11+3 ungefär. Där efter var jag illamående trött sov dåligt på nätterna och ja va rätt smal då med men min mage växte inte så speciellt mycket märktes aldrig gick till 17+4 hände knappt inget men kände mer spänd.

Har man mycket vatten i kroppen så tror jag man växer lite mer men kan ha fel.

Du behöver inte oroa dig

• RJEL

Vill uppdatera er alla!
    Var på ultraljud idag och allt såg bra ut! Vi väntar en lite pojke . Sä lättad och skönt att veta att allt är bra

• TrueLove12
    RJEL skrev 2017-12-19 11:36:37 följande:

Vill uppdatera er alla!

Var på ultraljud idag och allt såg bra ut! Vi väntar en lite pojke . Sä lättad och skönt att veta att allt är bra

Åh vad roligt stort grattis till er lilla pojke
  • GAndrea
    RJEL skrev 2017-12-19 11:36:37 följande:

Vill uppdatera er alla!

Grattis! Vad roligt! Och vad skönt att allt såg bra ut!
  • RJEL

De roliga är att nu känner ja små saker rätt så tätt o ofta. Det är som att han vet nu att jag vet att allt är bra i magen.. haha han ville retas lite och göra mamma orolig

• GAndrea
    RJEL skrev 2017-12-19 18:02:13 följande:

De roliga är att nu känner ja små saker rätt så tätt o ofta. Det är som att han vet nu att jag vet att allt är bra i magen.. haha han ville retas lite och göra mamma orolig

Det är klart! Med min dotter åkte vi in i v36 till förlossningen pga minskade (inga) fosterrörelser på ca 12 timmar. Vi har 1 timme till sjukhuset. Åkte kl 22 och mannen skulle upp och jobba kl 5. På parkeringsplatsen, precis när vi betalat, gör bebis världens volt i magen! Alltså en sådan volt så man tappar andan!

Det är väl deras grej, att göra en orolig från första stund!
Svar på tråden gravid v.19. funderingar