• Anonym (?)

Skyddas SGI mellan terminerna om man inte studerar hela terminer?

Någon som vet om SGI skyddas om man tar CSN men inte studerar en hel termin. Alltså vårterminen en hel termin men höstterminen endast till december. Är SGI skyddad eller inte?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-12-17 18:28
    Det jag undrade var alltså om SGI är skyddad under sommaren när man har läst en hel vårtermin med CSN och börjat sedan igen första veckan av höstterminen men studerat fram till december.

• Svar på tråden Skyddas SGI mellan terminerna om man inte studerar hela terminer?
  • Anonym (Strikta regler)

Tyvärr är lagen så enormt strikt skriven så skydd gäller enbart vid studier med studiemedel. Det går alltid på de "vanliga" studieperioderna och detta innebär att om du inte studerar med studiemedel 2 veckor i januari så upphör SGI-skyddet. Finns tyvärr flera som har drabbats av detta och konsekvenserna blir ju enormt stora om man blir sjuk, ska ta ut FP mm.

• Mariell  8

Läser man på ett program så är ens SGI automatiskt under sommaren när man inte får CSN. Läser man snart fristående kurser är den inte det skyddad på sommaren eller under den tid man inte får CSN.

• pigglet

Studerar man inom sitt eget yrkesområde är studierna skyddade även utan att man tar CSN-bidrag.

• pigglet
    Mariell 8 skrev 2017-12-17 13:03:22 följande:

Läser man på ett program så är ens SGI automatiskt under sommaren när man inte får CSN. Läser man snart fristående kurser är den inte det skyddad på sommaren eller under den tid man inte får CSN.

Enligt SGI-handläggare på försäkringskassan är studierna skyddande även om man läser kurser. Har gjort så i väldigt många år, inga problem.
  • Mariell  8
    pigglet skrev 2017-12-17 13:17:02 följande:

Enligt SGI-handläggare på försäkringskassan är studierna skyddande även om man läser kurser. Har gjort så i väldigt många år, inga problem.

Men inte under sommaren då det inte räknas som sammanhängande studier.
  • pigglet
    Mariell 8 skrev 2017-12-17 13:18:33 följande:
    Men inte under sommaren då det inte räknas som sammanhängande studier.
    Jo, enligt min SGI-handläggare i alla fall. Och som sagt, jag har lyckats med detta i flera år. Så är benägen att tro henne. Så länge man har för avsikt att fortsätta studera även nästa termin.
  • Mariell  8
    pigglet skrev 2017-12-17 13:34:20 följande:

Jo, enligt min SGI-handläggare i alla fall. Och som sagt, jag har lyckats med detta i flera år. Så är benägen att tro henne. Så länge man har för avsikt att fortsätta studera även nästa termin.

Har aldrig hört att SGIn är skyddad på sommaren (när man inte får csn) när man läser fristående kurser. Men så länge du jobbar eller studerar med CSN på sommaren så är den skyddad.
  • Anonym (MS)
    Mariell 8 skrev 2017-12-17 13:39:59 följande:

Har aldrig hört att SGIn är skyddad på sommaren (när man inte får csn) när man läser fristående kurser. Men så länge du jobbar eller studerar med CSN på sommaren så är den skyddad.

Den är skyddad oavsett om du läser kurser eller program förutsatt att du återupptar studierna vid höstterminens start (med studienedel såklart).
  • Mariell  8
    Anonym (MS) skrev 2017-12-17 13:43:10 följande:

Den är skyddad oavsett om du läser kurser eller program förutsatt att du återupptar studierna vid höstterminens start (med studienedel såklart).

Just det har jag aldrig hört talas om när det gäller fristående kurser. Att läsa fristående kurser är inte detsamma som art läsa på ett programm.
  • Anonym (MS)
    Mariell 8 skrev 2017-12-17 13:47:23 följande:

Just det har jag aldrig hört talas om när det gäller fristående kurser. Att läsa fristående kurser är inte detsamma som art läsa på ett programm.

Så kan det vara, men det är fortfarande så det ligger till. Nej, det är inte samma sak, men i avseendet SGI-skydd är det detsamma. Du kan ringa FK imorgon och få det bekräftat om du vill.
Svar på tråden Skyddas SGI mellan terminerna om man inte studerar hela terminer?