• Anonym (?)

Skyddas SGI mellan terminerna om man inte studerar hela terminer?

Någon som vet om SGI skyddas om man tar CSN men inte studerar en hel termin. Alltså vårterminen en hel termin men höstterminen endast till december. Är SGI skyddad eller inte?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-12-17 18:28
    Det jag undrade var alltså om SGI är skyddad under sommaren när man har läst en hel vårtermin med CSN och börjat sedan igen första veckan av höstterminen men studerat fram till december.

• Svar på tråden Skyddas SGI mellan terminerna om man inte studerar hela terminer?
  • Anonym (Strikta regler)
    Mariell 8 skrev 2017-12-17 13:47:23 följande:

Just det har jag aldrig hört talas om när det gäller fristående kurser. Att läsa fristående kurser är inte detsamma som art läsa på ett programm.

I lagen finns den inget om fristående kurser eller program. Det är endast studier med studiemedel (eller inom eget yrkesområde som påpekades ovan, eller några andra specialfall) som gäller. Oavsett omfattning så det inte heller står något om heltid eller liknande i lagen.

Läser man både VT och HT med studiemedel är alltså SGI även skyddad under sommaren, även om det är fristående kurser.

Nu var TS fråga om januari och då är det tyvärr så att SGI inte är skyddad om man har uppehåll i studierna under en kort period.
  • Anonym (?)
    Anonym (MS) skrev 2017-12-17 11:55:01 följande:
    Jo, SGI är skyddat under alla ordinarie lov förutsatt att man återvänder till studier efter lovet.
    Anonym (?) skrev 2017-12-17 11:06:13 följande:

Ja, det är det jag undrade, om den brukar vara skyddad även om nästa termin inte är en hel termin. 

Jag tror inte det. Därför att det bara är skyddat under ordinarie lov, om du slutar terminen tidigare och därned får ett längre lov så är det inte ett ordinarie lov. Ring och dubbelkolla med FK dock.
    Jag undrade alltså om den är (eller varit) skyddad under sommaren mellan vår och höstterminen, inte efter december. Det är höstterminen som är kortare och efter den kommer jag inte att fortsätta studera så då kommer den att skyddas på ett annat sätt. 
  • Anonym (?)
    Anonym (MS) skrev 2017-12-17 11:55:01 följande:
    Jo, SGI är skyddat under alla ordinarie lov förutsatt att man återvänder till studier efter lovet.
    Anonym (?) skrev 2017-12-17 11:06:13 följande:

Ja, det är det jag undrade, om den brukar vara skyddad även om nästa termin inte är en hel termin. 

Jag tror inte det. Därför att det bara är skyddat under ordinarie lov, om du slutar terminen tidigare och därned får ett längre lov så är det inte ett ordinarie lov. Ring och dubbelkolla med FK dock.
    Jag undrade alltså om den är (eller varit) skyddad under sommaren mellan vår och höstterminen, inte efter december. Det är höstterminen som är kortare och efter den kommer jag inte att fortsätta studera så då kommer den att skyddas på ett annat sätt. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Strikta regler) skrev 2017-12-17 12:34:48 följande:

Tyvärr är lagen så enormt strikt skriven så skydd gäller enbart vid studier med studiemedel. Det går alltid på de "vanliga" studieperioderna och detta innebär att om du inte studerar med studiemedel 2 veckor i januari så upphör SGI-skyddet. Finns tyvärr flera som har drabbats av detta och konsekvenserna blir ju enormt stora om man blir sjuk, ska ta ut FP mm.

Menade som sagt skydd under sommaren och inte i januari. 
  • Mariell  8
    Anonym (?) skrev 2017-12-17 16:49:21 följande:

Menade som sagt skydd under sommaren och inte i januari. 

Huruvida den är skyddad i december/januari beror nog till stor del på hur terminen går vilket i sin tur på verkar när man får csn.
  • Anonym (MS)
    Anonym (?) skrev 2017-12-17 16:48:29 följande:
    Nej, jag vet att det inte var vad du menade. Svarade på en annan kommentar om sommaren.

Men poängen är att SGI skyddas bara under ordinarie lov - såsom lovet under sommaren. Den skyddas inte om du studerar en kortare termin, då slutar den skyddas första vardagen efter din sista dag av studier. Men om du inte kommer fortsätta spelar det ingen roll hursomhelst, så fort man avslutar sin utbildning så slutar SGI skyddas nästkommande vardag. Så du behöver skydda den på ett annat sätt i vilket fall. Om du inte har jobb eller FP, registrera dig som arbetssökande.
  • Anonym (?)
    Mariell 8 skrev 2017-12-17 17:03:00 följande:
    Huruvida den är skyddad i december/januari beror nog till stor del på hur terminen går vilket i sin tur på verkar när man får csn.
    Men det var inte i december/januari jag menade utan endast under sommaren. 
  • Anonym (?)
    Anonym (MS) skrev 2017-12-17 18:10:33 följande:
    Nej, jag vet att det inte var vad du menade. Svarade på en annan kommentar om sommaren.

Men poängen är att SGI skyddas bara under ordinarie lov - såsom lovet under sommaren. Den skyddas inte om du studerar en kortare termin, då slutar den skyddas första vardagen efter din sista dag av studier. Men om du inte kommer fortsätta spelar det ingen roll hursomhelst, så fort man avslutar sin utbildning så slutar SGI skyddas nästkommande vardag. Så du behöver skydda den på ett annat sätt i vilket fall. Om du inte har jobb eller FP, registrera dig som arbetssökande.
    Men jag undrar ju fortfarande om sommaren och inte om hur jag ska göra efter den kortare terminen. Jag kommer inte att fortsätta studera efter den kortare terminen så jag skyddar den på ett annat sätt. Undrar endast om den är skyddad under sommaren då jag läst en hel vårtermin med CSN och fortsatt läsa med CSN från första veckan av höstterminen fram till nu i december. Inget CSN under sommaren. Är SGI skyddad under sommaren? 
  • Anonym (MS)
    Anonym (?) skrev 2017-12-17 18:22:47 följande:

Men jag undrar ju fortfarande om sommaren och inte om hur jag ska göra efter den kortare terminen. Jag kommer inte att fortsätta studera efter den kortare terminen så jag skyddar den på ett annat sätt. Undrar endast om den är skyddad under sommaren då jag läst en hel vårtermin med CSN och fortsatt läsa med CSN från första veckan av höstterminen fram till nu i december. Inget CSN under sommaren. Är SGI skyddad under sommaren? 

Som redan skrivits, ja, den är skyddad under sommaren om man läser vår och hösttermin med studiemedel. Att du slutar tidigare nu gör inget, så länge du skyddar SGI på annat sätt, vilket du skulle göra.
  • Anonym (?)
    Anonym (MS) skrev 2017-12-17 18:28:17 följande:
    Som redan skrivits, ja, den är skyddad under sommaren om man läser vår och hösttermin med studiemedel. Att du slutar tidigare nu gör inget, så länge du skyddar SGI på annat sätt, vilket du skulle göra.
    Men höstterminen är ju inte hel. Jag vet att den är skyddad under sommaren om man tänker fortsätta studera sen men jag visste redan då att jag endast kommer att studera till december och inte hela höstterminen. Så därför är jag osäker om skyddet gäller även i mitt fall. 
  • Anonym (IH)
    Anonym (?) skrev 2017-12-17 18:30:34 följande:
    Men höstterminen är ju inte hel. Jag vet att den är skyddad under sommaren om man tänker fortsätta studera sen men jag visste redan då att jag endast kommer att studera till december och inte hela höstterminen. Så därför är jag osäker om skyddet gäller även i mitt fall. 
    CSN på vårterminens sista dag + CSN på höstterminens första dag = skyddad sgi över sommarlovet. 
    Hade du skjutit på studiestarten till oktober hade den inte varit skyddad. 
  • Mariell  8
    Anonym (?) skrev 2017-12-17 18:18:51 följande:

Men det var inte i december/januari jag menade utan endast under sommaren. 

Ja, det förstod jag. Men fortfarande; beroende på höstterminen är uppbyggt så kan ens SGI även vara skyddad då om man har CSN.
  • Anonym (?)
    Anonym (IH) skrev 2017-12-17 18:42:48 följande:
    CSN på vårterminens sista dag + CSN på höstterminens första dag = skyddad sgi över sommarlovet. 
    Hade du skjutit på studiestarten till oktober hade den inte varit skyddad. 
    Ok, jag hoppas att det är så...
  • Anonym (?)
    Mariell 8 skrev 2017-12-17 18:48:25 följande:
    Ja, det förstod jag. Men fortfarande; beroende på höstterminen är uppbyggt så kan ens SGI även vara skyddad då om man har CSN.
    Jag berättade ju hur den är uppbygd. Började första veckan av höstterminen och slutar i december. 
  • Anonym (MS)
    Anonym (?) skrev 2017-12-17 18:30:34 följande:

Som IH skriver så gör det inget. Det är att du börjar studera under hösten igen som gör att sommaren skyddas.
  • Anonym (IH)
    Anonym (?) skrev 2017-12-17 19:00:59 följande:
    Jag berättade ju hur den är uppbygd. Började första veckan av höstterminen och slutar i december. 
    Om du har csn t o m vecka 50 ska du anmäla dig på AF imorgon. T o m v 51 den 27/12. T o m v 52 den 2/1. 
    Alternativt ta ut FP om du har möjlighet. 

Du har antagligen redan koll på det. Men när det gäller nåt så viktigt som SGI skadar det inte att vara övertydlig.  
  • Mariell  8
    Anonym (?) skrev 2017-12-17 19:00:59 följande:

Läser du på högskola eller komvux?
  • Anonym (Strikta regler)

Ah. Missförstod dig. Ja SGI är skyddad till din sista studievecka med studiemedel. Sommarlovet är skyddat då du studerar från början av HT med studiemedel. Att HT blir någon vecka kortare för dig spelar ingen roll för skyddet undet sommaren.

Svar på tråden Skyddas SGI mellan terminerna om man inte studerar hela terminer?